Parkeren bij je kantoorruimte, waar moet je aan denken en op letten?

  • Door Kim Niehoff
  • donderdag 18 juli 2019

Anno 2019 is de auto nog steeds het populairste vervoermiddel om mee naar je kantoorruimte te reizen. Toch is het niet meer mogelijk om voor al je werknemers parkeerplekken te huren bij een kantoorpand. Als je dus op zoek gaat naar een nieuwe kantoorruimte, dan is het goed om ook rekening te houden met het aantal parkeerplekken dat je nodig hebt. Lees snel verder om te weten te komen waar jij allemaal aan moet denken wanneer je wilt kunnen parkeren bij je nieuwe kantoorruimte!


Hoeveel parkeerplekken zijn er noodzakelijk bij jouw kantoorruimte?

Voordat jij je zoektocht start naar een nieuwe kantoorruimte, is het goed om vastgesteld te hebben hoeveel parkeerplekken gewenst zijn. Je kan natuurlijk het huidige aantal parkeerplekken als leidraad houden, maar mocht je een kantoorruimte zoeken op een andere locatie in de stad, dan bestaat de kans dat werknemers hun vervoermiddel wijzigen.

Het is daarom belangrijk om te weten waar je werknemers wonen. Is de woon-werkafstand meer dan 5 kilometer van het kantoorpand? Dan is de auto het populairste vervoermiddel. Is de nieuwe kantoorlocatie op korte loopafstand van een treinstation, dan wordt het reizen met het openbaar vervoer aantrekkelijker.

Kantoorruimte Amsterdam Sloterdijk2Huur jij binnenkort een kantoorruimte in Amsterdam Sloterdijk met uitzicht op station Sloterdijk?

Gestelde parkeernorm door verhuurder kantoorruimte

Het aantal parkeerplekken dat je kan huren bij een kantoorpand loopt extreem uiteen. Huur je een kantoorruimte op een centrumlocatie, dan zijn er vaak weinig tot geen parkeerplekken beschikbaar. Huur je een kantoorruimte in een kantoorpand op een bedrijventerrein zoals Amsterdam Sloterdijk, dan zijn er gemiddeld 2 parkeerplekken beschikbaar op 100 m2 aan kantoorruimte.

Kantoorruimte Hogehilweg Amsterdam Zuid OostBij het kantoorpand aan de Hogehilweg in Amsterdam Zuid-Oost geldt een parkeernorm van 1 parkeerplek op 50 m2.


Een kantoorruimte van 100 m2 is geschikt voor 10 tot 13 werknemers. Wanneer al je werknemers met de auto naar werk reizen, mis je dus een fors aantal parkeerplekken. Toch hoeft dit niet voor problemen te zorgen. Zo bestaan er veel externe parkeerplekken waar een abonnement afgesloten kan worden. Wil je meer tips om het parkeerprobleem binnen je organisatie aan te pakken? Lees dan snel verder.

Parkeerplekken voor je gasten bij het kantoorpand

Als organisatie hoef je geen parkeerplekken te huren voor je gasten. Verhuurders houden namelijk vaak al rekening met de bezoekers van hun huurders. Een deel van de parkeerplekken bij het kantoorpand is op voorhand gereserveerd voor bezoekers en deze zijn dus niet te gebruiken door de huurders van het kantoorpand.

Huurprijzen van parkeerplekken bij de kantoorruimtes

De huurprijzen van een parkeerplek bij een kantoorpand lopen erg uiteen. In het centrum van Amsterdam lopen de prijzen voor een parkeerplek op tot €750,- per maand. In de naastgelegen stadsdelen, zoals Amsterdam Sloterdijk, is het al mogelijk om een parkeerplek te huren voor €150,- per maand.

Kantoorruimte Bothalaan HilversumBij de Bothalaan 1 in Hilversum is het al mogelijk om voor €200,- per jaar een parkeerplek te huren op eigen terrein.


Wanneer je dus een budget vaststelt voor de huur van je kantoorruimte, is het goed om in je achterhoofd te houden dat er extra kosten zijn voor de huur van parkeerplekken. Wil je weten wat de gemiddelde huurprijs is van parkeerplekken in het stadsdeel waar jij zoekt, neem dan snel contact op met onze vastgoedconsultants. Zij kunnen je geheel gratis en vrijblijvend advies geven en je helpen bij het vinden van een geschikte kantoorruimte binnen je budget.


Neem contact op

Reizen met auto ontmoedigen

Heb jij je ideale kantoorruimte gevonden, maar kan je hier weinig parkeerplekken bij huren? Dan is het tijd om je werknemers te ontmoedigen om te reizen met de auto naar werk. Dit kan onder andere door het opstellen van een parkeerbeleid, door alternatief vervoer als openbaar vervoer te stimuleren of door thuiswerken aan te moedigen. Maar daarnaast wil je ook niet dat werknemers te veel moeite moeten doen om met het OV hun werkplek te kunnen bereiken. Huur daarom een kantoorruimte nabij het openbaar vervoer.

Neem bijvoorbeeld het kantoorpand aan de Nieuwezijds Voorburgwal 2 in Amsterdam. Deze kantoorruimtes zijn gemakkelijk te bereiken met het openbaar vervoer. Zo zijn er verschillende bushaltes en Amsterdam Centraal op slechts 3 minuten loopafstand bereikbaar. Een ander voorbeeld is het kantoorpand aan de Piet Heinkade 55 in Amsterdam. Dit kantoorpand is gevestigd in een dynamische en inspirerende werkomgeving en hierbij heb jij zelfs uitzicht op Amsterdam Centraal.

Kantoorruimte Piet Heinkade 55Met een kantoorruimte aan de Piet Heinkade 55 heb jij uitzicht over Amsterdam Centraal!

Ik zoek kantoorruimte mét parkeerplekken

Nu je weet dat je tijdens de zoektocht naar een nieuwe kantoorruimte ook rekening moet houden met het vervoer van de werknemers en het aantal parkeerplekken, is het tijd om een locatie te vinden die voldoet aan al je wensen en eisen. Onze vastgoedconsultants helpen je hier gratis en vrijblijvend mee. Neem nu contact op zodat jij snel en gemakkelijk een nieuwe kantoorruimte vindt.


Neem contact op

Kantoorinrichting met Officeplanner

Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!

Download brochure