Waar in Amsterdam kun je het beste kantoorruimte huren? (1)
Waar in Amsterdam kun je het beste kantoorruimte huren? (1)
Door Laura Loohuis
dinsdag 30 januari 2018
Wil jij een kantoorruimte huren in Amsterdam, maar weet je niet zo goed waar in Amsterdam je het beste kunt huren? Don't worry, want na het lezen van dit blog kun jij een kantoorruimte huren in het stadsdeel of wijk dat perfect bij jou past, in Amsterdam!
Zo bepaal je waar je in Amsterdam kantoorruimte moet huren
De keuze is reuze met zoveel stadsdelen en wijken.. Daarom snappen wij erg goed dat jij bij jouw zoektocht naar een geschikt kantoor in onze hoofdstad door de bomen het bos niet meer ziet. Dit blog helpt jou daarom bij het vinden van de beste locatie voor jouw bedrijf. In dit deel 1 van stadsdelen en wijken in Amsterdam, schijnen wij een licht op het centrum, Zuidas en Zuid-Oost.
Geef mij maar Amsterdam
Dit is misschien wel een van de bekendste nummers door Johnny Jordaan over deze bijzondere stad in ons kikkerlandje. Maar ook Jacques Brel, David Bowie en Nothing But Thieves schreven een nummer over Amsterdam.. en dat is niet voor niets! Deze stad waar alles mogelijk is, is internationaal zeer populair en bekend. Niet alleen om alle culturele plekken en gezellige restaurants, maar ook voor de mogelijkheden die deze stad biedt op economisch gebied en het grote aanbod aan kantoorruimte in Amsterdam.
Als een magneet trekt Amsterdam internationale bedrijven aan zoals Netflix, Booking.com, Uber, Amazon en het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA). Afgelopen jaar vestigden er in totaal maar liefst 143 nieuwe internationale bedrijven in onze hoofdstad! Steden als Berlijn, Stockholm en Kopenhagen staan jaloers vanaf de zijlijn toe te kijken..
Er zijn veel verschillende mogelijkheden voor het huren van kantoorruimte in Amsterdam. Kies bijvoorbeeld voor een pand met uitzicht op de grachten.
Het prachtige centrum van Amsterdam is niet alleen een toeristische trekpleister
Wie denkt aan Amsterdam, denkt vaak aan een rondvaart door de grachten, het Paleis op de Dam, de veelzijdigheid aan musea en de vele restaurants en winkels. Maar er is nog zo veel meer. Niet voor niets gingen bedrijven zoals Booking.com en Netflix al hun kantoorruimte huren in het centrum.
Waarom eigenlijk? Netflix zegt dat de snelle internetverbinding, sterke e-commerce-positie en het aanbod van meertaligheid op de arbeidsmarkt de belangrijkste reden was om een kantoorruimte te huren in Amsterdam. De grootste hotelboekingsdienst ter wereld, Booking.com, huurt op dit moment zelfs 7 verschillende kantoorgebouwen en heeft voor deze stad gekozen voor het aantrekken van talent.
"Aan de Amsterdamse grachten, heb ik heel m'n hart voor altijd verpand." - Wim Sonneveld
Wim Sonneveld verpandde zijn hart in Amsterdam, maar in het hartje van Amsterdam zijn er ook een tal van kantoorpanden beschikbaar, zoals aan de Grachtengordel. Als onderdeel van de Werelderfgoedlijst van UNESCO maakt het dat deze locatie een prachtige en karakteristieke omgeving is om een kantoorruimte te huren. Want de vele monumentale panden worden veelal gebruikt als kantoren. Veel bedrijven kiezen voor deze locatie in het centrum van Amsterdam om de eigentijdse kantoorpanden en de levendige omgeving.
De Grachtengordel bestaat uit 4 hoofdgrachten, namelijk: de Herengracht, Keizersgracht, Prinsengracht en Singel. Aan al deze grachten zijn kantoorruimte te huur. Hier vind je unieke grachtenpanden en monumenten voor unieke bedrijven. Zo zijn er op dit moment verschillende advocatenbureaus, adviesbureaus en IT-bedrijven gevestigd.
Huur een kantoorruimte aan de Herengracht 168 in het centrum van Amsterdam met bijzondere, karakteristieke elementen.
Door de bruisende omgeving is deze locatie in het centrum van Amsterdam een populaire plek om een kantoorkamer of werkplek te huren. Neem bijvoorbeeld het kantoorpand aan de Herengracht 168. Dit toffe pand heeft een rijke geschiedenis wat zeker terug is te zien. De verschillende karakteristieke eigenschappen zoals een marmeren vloer, prachtige wenteltrap en hoge plafonds maken dit kantoor tot een heuse eyecatcher.
Naast de Grachtengordel kun je natuurlijk ook op andere plekken in het centrum van onze hoofdstad een kantoorruimte, kantoorunit of werkplek huren. Op dit moment zijn er verschillende soorten bedrijven gevestigd in het centrum van Amsterdam. Met name young professionals, marketingbureaus en andere creatieve bedrijven huren hier kantoorruimte. Daarnaast zijn ook advocaten- en consultancybureaus en IT-bedrijven hier gevestigd.
Het centrum van Amsterdam is geschikt voor bijna elk bedrijf. Maar heb jij als grote organisatie veel kantoorruimte nodig? Dan geven wij je als tip om eens te kijken naar kantoorruimte in andere stadsdelen of wijken in Amsterdam, zoals de Zuidas of Zuid-Oost, die ook in dit blog aan bod komen. Maar voordat we het centrum verlaten is het zeker de moeite waard om onze volgende video eens te bekijken!
Zaken doen in Amsterdam Zuidas
De Zuidas is de zakelijkste en populairste kantoorlocatie van Nederland. Zo zijn hier onder meer Google, Coolblue en Deloitte gevestigd. Een kantoorruimte huren op deze plek is populair, omdat de meeste grote spelers op de zakelijke markt hier kantoor houden. Je drijft dan handel met bedrijven in de financiële markt, recruitment agencys. juridische organisaties en vastgoedbedrijven. Een kantoorruimte in deze energieke omgeving bevindt zich dan ook in de 'financial district' van Amsterdam.
"Ik hou van werken zolang het werken is waar ik van hou." - Johan Cruijff
In deze uitspraak van de ras-Amsterdammer Johan Cruijff zit natuurlijk een kern van waarheid. Maar wanneer jij een kantoorbaan hebt, is jouw pand natuurlijk ook belangrijk! Niet alleen de uitstraling van jouw kantoorruimte, maar ook de functionaliteit en flexibiliteit is voornaam.
In de modern-zakelijke kantoorpanden op de Zuidas zijn de mogelijkheden eindeloos. Een fijne werkplek heb je bijvoorbeeld door te huren in een bedrijfsverzamelgebouw, business center of kantoorconcept. Een voordeel hiervan is namelijk dat er allerlei voorzieningen aanwezig zijn, zoals een sociaal hart, receptie en gemeubileerde kantoorruimten.
Wanneer je een kantoorruimte huurt in dit pand aan de Barbara Strozzilaan 101-201 heb je bijvoorbeeld het voordeel van een bemande receptie.
Het kantoorgebouw aan de Barbara Strozzilaan 101-201 is een goed voorbeeld van een modern pand met een tal aan voorzieningen, zoals een bemande receptie met telefoonopname. Daarnaast kun jij jouw zakelijke netwerk uitbreiden omdat er een grote kans is dat er meerdere bedrijven in het pand - en in andere kantoren op de Zuidas - gevestigd zijn die binnen jouw markt vallen. Voor sommige bedrijven kan deze locatie aan de prijzige kant zijn, waardoor je dan het beste een kantoorruimte kunt huren in bijvoorbeeld Amsterdam Zuid-Oost.
Niet alleen het grote aanbod aan moderne kantoren in de Zuidas maakt deze locatie aantrekkelijk, ook de bereikbaarheid is super. Zo is hier vanaf Schiphol het eerste intercitystation gelegen en is dit zakelijke district ook met de trein, metro, tram en bus erg goed te bereiken. Daardoor ben jij gemakkelijk en snel op jouw werkplek of in jouw kantoorunit.
Voor een wandeling is er de keuze uit vele parken in de omgeving en dineren of een Amsterdammetje drinken in een restaurant of café is geen probleem. Bekijk de volgende video eens voor een sfeerimpressie van de Zuidas.
Oost, west, is Zuid-Oost misschien voor jou het best?
De Zuidas is niet alleen een populaire locatie in Amsterdam om een kantoorruimte te huren, ook Zuid-Oost is een van de meest populaire kantorengebieden in de randstad. Dit komt met name door de ligging ten opzichte van de snelwegen en de goede bereikbaarheid met het openbare vervoer. Grote bedrijven gingen je al voor, zoals ING, ABN Amro, DTG, Dolby, Adidas, Huawei.. and the list goes on!
De laatste tijd wordt deze locatie steeds levendiger door de komst van verschillende restaurants, barretjes en sportscholen. De hotels in de buurt zorgen ervoor dat jouw zakenrelaties geen probleem hebben om (tijdelijk) onderdak te vinden bij een bezoek aan jouw bedrijf. En natuurlijk niet vergeten de gave, moderne kantoorgebouwen die niet meer geassocieerd kunnen worden met de vroegere aanname dat Zuid-Oost als minder kwalitatief wordt gezien. Daar is nu geen sprake meer van!
Dit is een goed voorbeeld van een modern-zakelijk kantoorpand aan De Entree 230 in Amsterdam Zuid-Oost. De moderne kantoorinrichting is perfect voor grotere en/of internationale bedrijven.
Neem bijvoorbeeld dit pand met moderne kantoorruimte aan De Entree 230. Verschillende ondernemingen huren een ruimte in dit kantoor, zoals organisatieadviesbureaus, makelaarsbureaus en softwareproducenten. Dit vooral omdat er een high-speed internetverbinding aanwezig is, jouw werkplek vaak schoon wordt gemaakt en je 24/7 toegang hebt.
Zoals eerder vermeld zijn er in Amsterdam Zuid-Oost goedkopere werklocaties in vergelijking met de Zuidas. Wanneer je dit belangrijk vindt, is dit de perfecte locatie voor jouw bedrijf. Zeker wanneer jij je in de zakelijke markt bevindt, zoals de financiële of technologische sector. Dit gebied is bezig met een opmars als belangrijke kantorenlocatie. Bekijk het zelf eens in de volgende video:
In deze deel 1 van SKEPP Kantorenvergelijker over het huren van kantoorruimte in verschillende stadsdelen en wijken in Amsterdam hebben wij het centrum, Zuidas en Zuid-Oost uitgelicht. Natuurlijk zijn er veel meer stadsdelen en wijken in Amsterdam om kantoorruimte te huren, die lees je dan ook in de volgende blog. Maar voor nu even een opsomming van alle voor- en nadelen van de 3 besproken locaties:
Goedkopere kantoorruimte en kantoorkamers dan Zuidas
Wordt soms nog geassocieerd met niet kwalitatief en levendig (maar dat is de laatste jaren veranderd)
In de volgende editie gaan wij een aantal andere stadsdelen en/of wijken uitlichten in Amsterdam. Er zijn zóveel meer opties in deze prachtige stad om een kantoorruimte te huren. Bekijk daarom eens ons complete aanbod aan kantoorruimte. Of neem contact op voor persoonlijk advies of meer informatie met een van onze vastgoedconsultants.
Tulpen uit Amsterdam
Zoals eerder gezegd is in Amsterdam alles mogelijk. Met een grote hoeveelheid aan culturele hotspots, winkels en restaurants is de stad populair voor toeristen. Maar er is ook een ruim aanbod aan kantoorruimte, waardoor veel bedrijven graag in deze dynamische stad willen huren. Om dit blog af te sluiten hebben wij nog een aantal bijzondere feiten op een rij gezet:
Met 165 grachten heeft Amsterdam meer grachten dan Venetië en zo'n 4 keer meer bruggen;
Amsterdam is een echte fietsstad, want de stad heeft meer fietsen dan inwoners en een totale lengte van 400 kilometer aan fietspaden;
Het is de stad met de meeste verschillende nationaliteiten ter wereld, maar liefst 180;
Per vierkante meter heeft de stad de meeste musea van alle steden ter wereld;
Er zijn zo'n 40 parken met meer dan 600.000 bloembollen, waaronder natuurlijk ook tulpen;
In 2017 zijn er 143 internationale bedrijven gevestigd die goed zijn voor zo'n 2700 banen.
Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!
Ontvang gratis de whitepaper "Zo profiteer je van btw belaste huur van kantoorruimte"
Lees ook deze artikelen
Met deze artikelen verruim je jouw kennis van de kantorenmarkt en krijg je tips & tricks
Local
Top 5 opvallende kantoren van 2022
Ben jij op zoek naar een kantoorpand wat er echt bovenuit springt? In deze blog vind je de meest opvallende kantoorpanden van 2022. Laat je inspireren en wie weet huur jij binnenkort wel jouw kantoor via SKEPP.
Local
Kantoor huren in Utrecht? Deze kantoren mag je niet missen!
Op zoek naar een kantoor? Vestig je in de centrale stad Utrecht. De stad is goed bereikbaar, levendig en bevat veel jong talent. In deze blog lees je over onze top3 kantoren in Utrecht!
Op onze websites maken we gebruik van functionele, analytische en tracking cookies om je een zo goed mogelijke ervaring te bieden. Ga je hiermee akkoord?
We helpen je graag een ruimte van 10 m2 te vinden!
Je het zojuist gebruik gemaakt van onze calculator om te berekenen hoeveel m2 kantoorruimte je nodig hebt. We begrijpen dat je nog vragen hebt en/of dat je graag hulp wilt bij het vinden van een geschikte ruimte die aansluit bij het aantal m2 kantoorruimte dat je nodig hebt.
Wij helpen je graag gratis en vrijblijvend. Vul onderstaande gegevens in, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op en vinden we een geschikte kantoorruimte die aansluit bij de wensen en eisen van je bedrijf.
Genereer hier een insluitcode om de SKEPP m2 kantoorruimte calculator op jouw website te tonen
Geef hieronder jouw voorkeuren aan qua kleuren en creëer hiermee een eigen stijl voor de calculator. Bekijk vervolgens het voorbeeld dat daaronder getoond wordt. Tevreden? Kopieer de insluitcode om de calculator te kunnen gebruiken op jouw website.
Sluiten
Zo bepaal je hoeveel werkplekken je nodig hebt
Bij het bepalen hoeveel werkplekken je nodig hebt, bedenk je allereerst hoeveel medewerkers in de betreffende ruimte plaats moeten gaan nemen. Belangrijk hierbij is om in te schatten of eventuele parttime medewerkers werkplekken met elkaar kunnen delen, dit heeft natuurlijk invloed op het aantal werkplekken dat je nodig hebt. Daarnaast is het van belang om in de (nabije) toekomst te kijken.
Verwacht je dat je extra werkplekken nodig gaat hebben? Dan is het verstandig om hier alvast rekening mee te houden. Zie je krimp aan komen? Kies dan niet onnodig veel extra werkplekken. Als je dit alles afweegt, kun je waarschijnlijk weloverwogen aangeven hoeveel werkplekken je nodig hebt.
Sluiten
Zo bepaal je hoe ruim je wilt zitten
Aan de hand van onderstaande afbeeldingen krijg je een inschatting hoe ruim je zit als je economyclass, comfortclass of corona proof wilt zitten. Economyclass is de minst ruime variant, maar waar je uitstekend kunt werken. Als je comfortclass gaat huren, heb je meer ruimte in je kantoor. De meest uitgebreide variant is corona proof.
Huur een kantoor welke voldoet aan de juiste maatregelen voor het 1,5 meter kantoor. Ga na wat past bij jouw bedrijf en maak een keuze tussen de drie opties. Vind je het lastig om te kiezen? Lees dan ons artikel ‘Zoveel m2 kantoorruimte heb je nodig per persoon’ om de afweging te vergemakkelijken.
Sluiten
Bepaal of je behoefte hebt aan extra ruimten
Een kleine vergaderkamer kan voor de meeste bedrijven handig zijn, hetzelfde geldt voor een pantry. Wil je jouw medewerker ontspanning bieden? Dan kan een loungehoek uitkomst bieden. Ontvang je vaak klanten of wil je je medewerkers ontzorgen door secreatirele diensten door receptionisten te laten doen? Kies dan ook een receptie.
Geef je regelmatig presentaties of coach je mensen? Houd hier dan ook rekening mee. Deze extra ruimten hebben namelijk een gemiddeld aantal m2 aan ruimte. Door aan te geven welke extra ruimten je nodig hebt, kan dit aan het totale aan m2 aan kantoorruimte worden toegevoegd. Zodende krijg je een compleet beeld hoeveel m2 kantoorruimte je nodig hebt.
Vind je dit een tof kantoor? Laten we dan snel een rondleiding inplannen! We hebben alleen je naam, voorkeursdatum en tijd nodig. Ga gauw een kijkje nemen!