Rondleiding door jouw potentiële kantoorruimte? Stel deze 7 vragen!

  • Door Madée Reinerink
  • vrijdag 12 juli 2019

Je hebt een rondleiding voor een kantoorruimte ingepland. Het moment om te checken wat voor vlees je in de kuip hebt. Dat doe je niet alleen door goed rond te kijken, maar ook door kritische vragen te stellen aan de pandeigenaar, operator of verhuurder. Alles wat je nu te weten komt, kan later weer van pas komen tijdens de onderhandeling. Maar waar moet je allemaal aan denken? SKEPP heeft de meest gestelde vragen tijdens een kantoor rondleiding voor jou in kaart gebracht!


1️⃣ Welke voorzieningen zijn bij de huurprijs inbegrepen?

Wanneer je een kantoorruimte gaat huren is het altijd handig om te weten van welke extra voorzieningen het kantoorpand is voorzien. Vraag hiervoor naar een offerte zodat je op papier hebt welke voorzieningen allemaal bij de huurprijs inbegrepen zijn en welke niet. Meestal is in de beschrijving van de kantoorruimte al wel te lezen van welke voorzieningen het kantoorpand is voorzien, maar is het ook goed om dit tijdens de rondleiding te vragen zodat de beschikbare voorzieningen tijdens de rondleiding getoond kunnen worden.

Herzogspitalstrasse 24 2733 5Mag jij als huurder gebruik maken van de loungeruimte en koffiecorner? Vraag het na!

Extra faciliteiten zijn bijvoorbeeld: parkeerruimte, aanwezige vergaderruimten, receptie, 24 uur per dag toegang. Denk van te voren na welke faciliteiten jij graag gebruik van wilt maken. Hoe meer faciliteiten het kantoorpand heeft, hoe hoger de kosten zullen oplopen. Echter zijn de kosten per verhuurder verschillend. Huur je in een bedrijfsverzamelgebouw of business center dan deel je de kosten van de aanwezige faciliteiten met de andere bedrijven in het gebouw, deze huurprijs is op basis van VVO.

Tip: Vraag of jouw huurprijs is op basis van VVO of NVO.

Meestal wordt de huurprijs gekoppeld aan het VVO, het verhuurbaar oppervlak. Bij SKEPP kiezen we er voor om altijd te communiceren op basis van VVO. Er wordt dan niet enkel gekeken naar de daadwerkelijke gebruiksruimte, maar ook de gemeenschappelijke ruimten als de inkomsthal, de toiletten, de gangen, de pantry enz. worden mee in rekening genomen. Bij een NVO, netto vloeroppervlak, wordt enkel rekening gehouden met de daadwerkelijke gebruiksruimte. Vraag dus goed na of je te maken hebt met een VVO of NVO!

KantoorruimtenBekijk de verschillende kantoorruimten en vraag het verschil in prijs na.

2️⃣ Zit er prijsverschil tussen de ruimtes?

Als er in het kantoorpand meerdere beschikbare kantoorruimten zijn, dan zal de verhuurder tijdens de rondleiding verschillende kantoren laten zien die geschikt kunnen zijn voor jou als huurkandidaat. Het is dan goed om te vragen of er prijsverschil zit tussen de getoonde ruimtes. Je voorkomt dan dat je na de rondleiding te maken krijgt met een tegenvaller met betrekking tot de kosten.

Daarnaast is het ook nooit verkeerd om te vragen naar de servicekosten. Gas/water/licht zijn servicekosten die maandelijks inbegrepen zijn, maar zoals internet is niet bij alle verhuurders inbegrepen. Vraag hier dus naar, waardoor je een goede indicatie hebt van wat jij uiteindelijk betaalt aan maandelijkse kosten. Zo zorg je ervoor dat je niet voor onverwachte verassingen komt te staan.

kantoorinrichting kantoorruimteInternet valt niet standaard onder de servicekosten. Vraag de verhuurder dan ook na of dit is inbegrepen. 

3️⃣ Wat is de huurtermijn en opzegtermijn?

Er worden verschillende huurprijzen gehanteerd voor kantoorruimte. Des te korter de huurtermijn, hoe hoger de maandelijkse kosten zullen zijn. Een langere huurtermijn zorgt daarentegen weer voor minder flexibiliteit. Het is daarom belangrijk om te weten wat de minimale huurtermijn is bij het huren van jouw nieuwe kantoorruimte, om zo rekening te houden met de groeimogelijkheden die jij voor ogen hebt met jouw bedrijf. Vaak is het wel mogelijk om binnen de looptijd van je contract te verplaatsen naar een grotere of kleinere ruimte, mits hier in het kantoorpand de mogelijkheden er voor zijn.


Alle informatie huur- en opzegtermijnen

De opzegtermijn is afhankelijk van de huurtermijn die je aangaat met de verhuurder. Een vijfjarige huurtermijn betekent doorgaans een opzegtermijn van 12 maanden. Voor een huurtermijn van 1 jaar of korter wordt meestal een opzegtermijn van 1 tot 3 maanden gehanteerd. Een opzegtermijn voor een kortere huurtermijn is dus flexibeler dan een langere huurtermijn.

Kastanjelaan 400 9431Bij het huren van een kantoorruimte op basis van VVO geniet je van het voordeel dat je beschikt over een gemeenschappelijke ruimte.

4️⃣ Kan ik een optie nemen op de kantoorruimte?

Ben je geïnteresseerd in de kantoorruimte maar wil je dit nog niet direct vastleggen? Vraag dan of het mogelijk is om een ‘optie’ te nemen op de kantoorruimte. Hiermee reserveer je de ruimte en wordt deze niet vergeven aan andere huurkandidaten, maar leg je nog niets vast. Een optie kan meestal 1 á 2 weken duren, hiermee zorg je ervoor dat je langer de tijd hebt om een goede keuze te maken. Echter geven niet alle verhuurders je de mogelijkheid om de kantoorruimte in optie te nemen. Vraag hier dus tijdens de rondleiding naar!

Tip: Geïnteresseerd? Neem een optie op de kantoorruimte! 

5️⃣ Hoe lang staat de kantoorruimte al leeg?

Handig om te vragen aan de verhuurder is de duur dat de kantoorruimte leeg staat. Zo kom je te weten of de kantoorruimte gewild of minder gewild is, dit kan van pas komen tijdens de onderhandeling. Mocht de kantoorruimte al langer leeg staan dan wil de verhuurder ook graag de kantoorruimte verhuurd hebben, wat voor jou als huurder de mogelijkheid voordoet om te onderhandelen over een incentive, zoals de eerste maand huurvrij.

Niet alleen is het handig om te weten of de kantoorruimte die jij bezoekt al langer leeg staat maar ook of er zich meerdere leegstand in het kantoorpand bevindt. Veel leegstand zorgt voor meerdere onderhandelingsmogelijkheden. Om alles te weten hoe jij op kantoorruimte kunt besparen lees de whitepaper:


Zo bespaar je op huurkosten van kantoorruimte

Kantoorpand Staat de ruimte al enige tijd leeg? Als huurder de mogelijkheid om te onderhandelen over een incentive

6️⃣ Zijn er meerdere geïnteresseerden?

Of de verhuurder altijd een eerlijk antwoord op deze vraag zal geven zul je niet weten. Toch als je geïnteresseerd bent in de kantoorruimte en overweegt om een huurovereenkomst aan te gaan, is het slim om te weten of je concurrentie hebt. Het is dan handig om te weten hoeveel bezoekers er zijn geweest, maar ook of er al mogelijke onderhandelingen plaatsvinden met andere mogelijke huurders.

7️⃣ Zijn er meubels die ik kan overnemen?

Een kantoorruimte huur je in principe in eerste instantie zonder roerende zaken. Maar misschien wil de verkoper graag bepaalde dingen achterlaten of wie weet heb jij wel je oog op iets laten vallen. Wil je roerende zaken overnemen van de huurder, dan moet je daar goede afspraken over maken. Wil je niet veel tijd besteden aan het inrichten van jouw kantoorinrichting? Bekijk dan de Officeplanner eens. Een inspirerend designinrichtingspakket, bestaande uit meubilair naar keuze.


Bekijk Officeplanner!

Kantoorruimte AmsterdamVoorzie jouw kantoor van een inrichting met Officeplanner


De verhuurder zal ook vragen aan jou stellen over waar je bedrijf nu gevestigd is, waarom je op zoek bent naar een nieuwe kantoorruimte en of je nog andere kantoorpanden aan het bezichtigen bent. Denk na over de info die je weggeeft, toch hoef je hier allemaal niet te veel bij stil te staan en laat het vooral op je afkomen! Mocht je achteraf nog vragen hebben kun je altijd nog contact opnemen met onze vastgoedconsultants. SKEPP wenst jou alvast veel succes bij de rondleiding(en) naar jouw nieuwe kantoorruimte!

Kantoorinrichting met Officeplanner

Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!

Download brochure