Huurcontract & huurtermijn

De ideale huurtermijn voor een huurcontract ten aanzien van kantoorruimte betreft 1 jaar. Een kortere huurtermijn betekent significant hogere kosten. Een langere huurtermijn doet afbreuk aan de flexibiliteit van je bedrijf.


De huurtermijn van kantoorruimte en het huurcontract zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Flexibele kantoorruimte huren lijkt steeds meer in trek. Of eigenlijk, een flexibele huurtermijn in je huurcontract lijkt steeds meer in trek. Maar wanneer kies je eigenlijk voor een flexibele huurtermijn? Welke voor- en nadelen kleven hieraan? Op deze pagina helpen we je om voor jou de ideale huurtermijn te bepalen. Mocht je daarna nog vragen hebben, voel je dan vrij om gratis en vrijblijvend contact op te nemen met één van de vastgoedconsultants van SKEPP via  het telefoonnummer 085-8770519.

Wanneer kies je voor een flexibele huurtermijn?

Een flexibele huurtermijn bij kantoorruimte is met name interessant voor start-ups die een onzekere toekomst voor de boeg hebben. Het grootste voordeel van een flexibele huurtermijn? De flexibiliteit om snel te kunnen schakelen. Zo kun je sneller het besluit nemen om weer vanuit huis te werken. Ook kun je sneller switchen naar een goedkopere en/of kleinere kantoorruimte.

Voordelen van flexibel huren

  • Geen lange termijn risico's voor je onderneming;
  • Snel kunnen anticiperen op veranderingen in je bedrijf;
  • Eenvoudig groeien of krimpen binnen hetzelfde kantoorpand.

Nadelen van flexibel huren

  • Een aanzienlijk hogere huurprijs per maand;
  • De verhuurder kan op korte termijn je kantoor aan een ander bedrijf verhuren;
  • Er kan op korte termijn een huurprijswijziging worden doorgevoerd.

Wat is de ideale huurtermijn in je huurcontract?

'Maar wat is dan de ideale huurtermijn voor mij? Dit is een vraag die ons heel vaak wordt gesteld', aldus Kas (vastgoedconsultant bij SKEPP). 'Stel jezelf daarbij de volgende vraag: hoe realistisch is het dat je binnen 3, 6 of 12 maanden je kantoor weer verlaat? Is die kans groot? Kies dan voor een flexibele huurtermijn. Is die kans gering? Kies dan een langere huurtermijn', licht Kas toe.

Doorgaans wordt een 1-jarige huurtermijn voor het huren van kantoorruimte gezien als een optimale huurtermijn. Je ontvangt dan namelijk een scherp huurvoorstel en je hebt nog steeds veel flexibiliteit.

Tip: lees ook de whitepaper 'Zo bespaar je op de kosten van kantoorruimte'

Wat is de opzegtermijn van kantoorruimte en hoe zeg je op?

De opzegtermijn van kantoorruimte is afhankelijk van de huurtermijn die je aangaat met de verhuurder. Een 5-jarige huurtermijn betekent doorgaans een opzegtermijn van 12 maanden. De wijze van opzegging dient altijd te geschieden per aangetekend schrijven. Voor een huurperiode van 2 of 3 jaar wordt vaak een opzegtermijn van 3 maanden gehanteerd. Voor een huurtermijn van 1 jaar of korter wordt meestal een opzegtermijn van 1 maand gehanteerd. Ook in de laatste 2 gevallen dient opzegging te geschieden per aangetekend schrijven.

Vraag meer informatie bij SKEPP

Toch niet alles duidelijk geworden na het lezen van deze pagina? Blijf niet zitten met je vragen maar stel ze aan de gecertificeerde vastgoedconsultants van SKEPP. Neem contact op via 085-8770519 of stuur een e-mail naar info@skepp.nl.

Lees ook de volgende blogs eens

Kantoorinrichting met Officeplanner

Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!

Download brochure