Huurinformatie
Je bent op zoek naar een kantoorruimte, kantoorkamer of (flex)werkplek. Misschien weet je al precies welk kantoortype of kantoorstijl bij jou past. Maar bij het huren van een kantoor komt er veel meer bij kijken. Misschien heb je wel vragen over de huurprijs of de huurcontracten. Er worden namelijk verschillende huurprijzen gehanteerd van kantoorgebouwen. Daarom is het sowieso een goed idee om je even in te lezen wanneer je een kantoorruimte of werkplek wilt huren.
Voordat jij een kantoor gaat huren moet je informatie inwinnen over wat er allemaal bij komt kijken. Het is belangrijk om te weten wat een all-in huurprijs inhoudt, wat een huurprijs per m2 per jaar is en wat er wordt bedoeld met servicekosten. Daarnaast geven wij je ook informatie over huurcontracten en huurtermijnen, wat niet geheel onbelangrijk is. Jouw zoektocht hoef je dus niet alleen te doen, wij staan voor je klaar.
All-in huurprijs
Wil jij een huurprijs zonder bijkomende kosten zoals gas/water/elektriciteit, receptiediensten, kantoormeubilair en de schoonmaak van de kantoorruimte? Dit is namelijk een all-in huurprijs, die door veel kantoorconcepten wordt gehanteerd. Bij het huren van bijvoorbeeld een kantoorunit in een kantoorpand raden wij jou aan om goed na te gaan wat er allemaal bij de (all-in) huurprijs is inbegrepen. Zo zijn de kosten die normaal bij de huurprijs opkomen, bij een all-in huurprijs inbegrepen. Je komt dus niet voor verrassingen te staan wanneer jij een kantoorruimte gaat huren met deze all-in prijs. Bij sommige verhuurders is het zelfs zo dat het gebruik van de parkeerruimte, het gebruik van de vergaderruimte en de lunch in de huurprijs zijn inbegrepen!
Huurprijs per m2 per jaar
Bij een (grote) kantoorruimte op maat wordt vaak een huurprijs per m2 per jaar gehanteerd. Dit wordt ook wel gedefinieerd als een kale huurprijs waar de servicekosten nog bij komen, per vierkante meter, per jaar. De prijzen in Nederland liggen vaak tussen de €100,- en €300,- per maand. Deze huurprijs wordt op verschillende manieren berekend over de verhuurbare vloeroppervlakte (vvo). Welke dit zijn? Lees dan vooral even verder over de huurprijs per m2 per jaar. Of lees het volgende blog zodat jij weet hoeveel m2 kantoorruimte jij nodig hebt.
Servicekosten
Wanneer je het artikel over de huurprijs per m2 per jaar hebt gelezen, weet je dat de maandelijkse kosten voor jou als huurder bestaan uit de huurprijs en de bijkomende servicekosten, met uitzondering van een all-in huurprijs. Maar wat houden de servicekosten in en hoe hoog kunnen de kosten zijn? Allemaal goede vragen die wij voor jou beantwoorden.
Huurcontract & huurtermijn
Wij zijn van mening dat de ideale huurtermijn voor een huurcontract bij het huren van een kantoorruimte 1 jaar is. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een kortere huurtermijn, maar dat betekent wel dat je maandelijks hogere kosten hebt. Een langere huurtermijn zorgt daarentegen weer voor minder flexibliteit.. Hoe kies jij nou de ideale huurtermijn van jouw huurcontract?
Huurcontract en huurtermijn zijn nauw met elkaar verbonden. Alle vragen rondom die jij hebt rondom dit onderwerp hebben wij geprobeerd te beantwoorden. Want wat is nou de ideale huurtermijn in je huurcontract? En wanneer kies je voor een flexibele huurtermijn? Hoe zeg je een huurcontract op en wat is de opzegtermijn van jouw kantoorruimte?
Belasting op gehuurde kantoorruimte
Belasting betalen op gehuurde kantoorruimte; het komt over het algemeen niet vaak voor. Toch kan het voor jou voordeliger zijn om met de verhuurder een afspraak te maken om btw belast te gaan huren. Door btw belast te gaan huren kan je de te betalen huur aftrekken als voorbelasting.
Maar hoe gaat dit allemaal in zijn werk? Er zijn uitzonderingen toepasbaar die in jouw voordeel kunnen werken als huurder. Zo vallen de meeste kantoorruimten onder de btw vrije huur. Vaak worden de investerings- en onderhoudskosten bij btw vrije huur meegenomen in de huurprijs. Bij btw belaste huur is dat niet het geval en kan de huurprijs lager uitvallen. Zo kan jij als huurder besparen op kosten.
Het verschil tussen BVO en VVO
Zoek je een kantoorruimte? Dan kom je vaak de termen bruto-vloeroppervlak (BVO) en verhuurbare vloeroppervlak (VVO) tegen. Maar wat houden deze termen nou precies in?
VVO staat voor verhuurbare vloeroppervlak. Verhuurbare vloeroppervlakte geeft de grootte van een gebouw weer in vierkante meters. Het VVO is alle benutbare ruimte in een kantoorruimte, hierbij wordt gekeken naar de oppervlakte die daadwerkelijk verhuurd kan worden.
BVO staat voor bruto-vloeroppervlak. Hierbij gaat het over het bruto vloeroppervlak van een ruimte. Het BVO van een gebouw zijn alle berekende bruto-vloeroppervlakten in het kantoorgebouw bij elkaar opgeteld. Onder het bruto- vloeroppervlak valt ook het trapgat en de liftschacht.
Start nu met de zoektocht naar jouw perfecte kantoorruimte
In de vorige artikelen hebben wij jouw zoveel mogelijk informatie gegeven over het huren van een kantoorruimte, kantoorkamer of werkplek. Maar misschien heb je nog een aantal vragen over deze onderwerpen of wil je graag advies van een van onze vastgoedconsultants. Dan kun je bellen naar 085 - 877 50 19 of mailen naar info@skepp.nl. Wij helpen jou met de zoektocht naar jouw droomkantoor!