Waarom kantoorruimte huren aantrekkelijker is dan kopen
Waarom kantoorruimte huren aantrekkelijker is dan kopen
Door Felix Rensner
vrijdag 26 juli 2019
Heb jij eigenlijk wel eens de afweging gemaakt tussen het kopen of huren van kantoorruimte? Vaak wordt gedacht dat de huurlasten van een kantoorruimte duurder uitvallen dan de kooplasten. Je investeert immers je geld en gooit het niet maandelijks over de balk. Toch is het huren van kantoorruimte vaak voordeliger dan je denkt. In dit blog zoomen wij in op de verschillende factoren waar jij rekening mee moet houden tijdens je zoektocht. Hierdoor kan jij aan het einde van dit blog de beste afweging maken tussen het huren of kopen van je kantoorruimte. Lees snel verder!
Bepaal hoeveel m2 kantoorruimte je nodig hebt
Allereerst is het belangrijk om te bedenken hoeveel kantoorruimte je wilt gaan huren of kopen. Er zijn in Nederland weinig kantoorgebouwen te koop met een metrage onder de 500 m2. Zoek je dus een kantoorruimte die kleiner is, dan heb je veel meer keuzemogelijkheden wanneer je kiest voor het huren van een kantoorruimte. Als je meer dan 500 m2 kantoorruimte zoekt, kan huren alsnog aantrekkelijker zijn omdat je je dan op een toplocatie kan vestigen, er geen grote investering vereist is en jij je kan focussen op je eigen business. Dit zullen we later in dit blog meer toelichten.
In deze video legt Richard Boekhorst uit hoe hij met behulp van SKEPP een geschikte kantoorruimte vond.
Naast het bepalen van de hoeveelheid m2 die je nu nodig hebt, is het ook belangrijk om na te denken over de groei van je bedrijf. Is het nog onzeker of je op lange termijn gaat groeien of krimpen? Dan is het beter om een kantoorruimte te gaan huren, want dit biedt je veel meer flexibiliteit. Je kan bij de meeste kantoorpanden namelijk al een contract aangaan voor 1 jaar waarmee je ook nog een voordelige huurprijs af kan spreken.
Hierdoor huur jij altijd het metrage dat je écht nodig hebt. Verwacht je te gaan groeien, maar wil je nog niet gelijk een groot metrage huren? Lees dan ons blog 'Met deze 5 tips vind je kantoorruimte die meegroeit met jouw bedrijf'. Zo vind jij de locatie die jouw groei niet beperkt!
Wil je weten hoeveel m2 jij minimaal moet gaan huren of kopen? Door onze m2 kantoorruimte calculator te gebruiken, kan je op een gemakkelijke manier te weten hoeveel m2 je uiteindelijk nodig hebt. Je hoeft maar een drietal aspecten uit te zoeken en hierna doet de calculator het rekenwerk voor jou!
Hoeveel werkplekken heb je nodig?
Hoe ruim wil je zitten?
Wil je extra ruimte in je kantoor naast werkplekken?
Via de onderstaande button, kun je gelijk je benodigde aantal m2 berekenen!
Kies jij voor een gedeelde pantry op locatie of wil jij deze toch voor jezelf?
Bepaal op welke locatie jij je kantoorruimte wilt
Oké, je weet hoeveel m2 je nodig hebt. De tweede stap is dan om te bepalen waar jij je als bedrijf wilt gaan vestigen. Heb je een bepaalde locatie in gedachten, dan is het goed om te kijken wat er op deze plek te huur en te koop is. In veel gevallen zijn er op toplocaties, zoals in het centrum van Amsterdam of langs een A-weg bij Utrecht, geen tot weinig kantoorgebouwen te koop. Huren is in dit geval dan ook vaak aantrekkelijker, omdat je veel meer locaties kan vergelijken en dus veel meer kans hebt op een locatie die voldoet aan al je wensen en eisen.
Heb jij nog geen idee waar jij je wilt vestigen? Lees dan ons blog 'Vind de locatie voor je kantoorruimte in 5 simpele stappen'. Zo kom jij erachter wat voor jou de ideale kantoorruimte is. Locatie duidelijk? Vraag dan eens aan onze vastgoedconsultants om je gratis en vrijblijvend een overzicht te sturen met beschikbare kantoorruimtes die te huur zijn op je voorkeurslocatie. Zo heb je goed in beeld wat mogelijk is en kan het vergelijken beginnen!
Ga jij voor een kantoorruimte op de Zuidas?
Is het wel verstandig om fors te investeren in een kantoorpand?
Wanneer je goed in kaart hebt hoeveel m2 je nodig hebt en of er een mogelijkheid tot huur of koop is op je voorkeurslocatie, dan is de volgende stap het in kaart brengen van je financiële plan. Het kopen van een pand vraagt om een flinke investering, waarbij geldt dat je zo'n 20-40% van de koopsom zelf moet investeren. Het is dan ook goed om vooraf af te wegen of het niet interessanter is om je geld te investeren in iets anders dan een kantoorpand. Er bestaat namelijk een kans dat je kantoorpand daalt in waarde.
Wil jij weten hoe jij op de kosten van je kantoorruimte kan besparen? In onze handige whitepaper "Zo bespaar je op huurkosten van kantoorruimte" hebben wij de belangrijkste tips op een rijtje gezet. Via de onderstaande button kun je deze downloaden.
Het financiële plan is duidelijk en je twijfelt nog steeds tussen het huren of kopen van een kantoorruimte. Bij het kopen van een kantoorpand zijn er dan nog allerlei zaken waarmee je rekening moet houden. Denk aan de beste koopconstructie, wat is belastingtechnisch voordelig en de kosten voor klein en groot onderhoud.
Wil jij je als ondernemer gewoon bezig houden met de kernactiviteiten van je bedrijf, kies dan voor het huren van een kantoorruimte. Zo kan de centermanager van het kantoorpand waar jij je kantoorruimte gaat huren, zorgen dat er altijd verse lunch en koffie voor je werknemers klaar staat en dat je kantoorruimte altijd schoon en fris is. Scheelt jou weer tijd en dus geld.
Bekijk de bovenstaande video eens en kom erachter hoe eenvoudig het is om kantoorruimte te huren via SKEPP.
Huren of kopen van een kantoorruimte?
Je hebt nagedacht over het metrage dat je nodig hebt voor je kantoorruimte, je weet waar jij je wilt vestigen en je budget is vastgesteld. Toch twijfel je nog of kantoorruimte huren interessant voor je is of niet. We zetten nog een keer de voor- en nadelen voor je op een rijtje. Het huren van een kantoorruimte zorgt voor flexibiliteit, biedt je meer kans op een vestiging op een toplocatie in Nederland en geeft je de kans om je volledig te focussen op je kernactiviteiten.
Daarentegen biedt het kopen van een bedrijfspand je meer vrijheid en kan het een goede investering zijn voor je onderneming, maar er bestaat wel een kans dat je kantoorpand daalt in waarde. Wil je hierover meer advies? Aarzel dan niet om onze vastgoedconsultants in te schakelen. Zij helpen je graag gratis en vrijblijvend op weg in je zoektocht naar kantoorruimte!
Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!
Ontvang gratis de whitepaper "Zo bespaar je op huurkosten van kantoorruimte"
Lees ook deze artikelen
Met deze artikelen verruim je jouw kennis van de kantorenmarkt en krijg je tips & tricks
Know-how
Met deze 6 tips vind jij jouw ideale kantoor
Groeit jouw bedrijf, ben je toe aan een andere bedrijfslocatie of staat er een nieuwe vestiging op de planning? Met de tips in deze blog vind jij binnen no-time de ideale kantoorruimte voor jouw bedrijf.
Know-how
Welke kantoorkeuzes moeten ondernemers maken?
Wat vergeten ondernemers zoal bij het kiezen van een nieuw kantoor? Wij hebben voor jou een opsomming gemaakt met de belangrijkste kantoorkeuzes!
Op onze websites maken we gebruik van functionele, analytische en tracking cookies om je een zo goed mogelijke ervaring te bieden. Ga je hiermee akkoord?
We helpen je graag een ruimte van 10 m2 te vinden!
Je het zojuist gebruik gemaakt van onze calculator om te berekenen hoeveel m2 kantoorruimte je nodig hebt. We begrijpen dat je nog vragen hebt en/of dat je graag hulp wilt bij het vinden van een geschikte ruimte die aansluit bij het aantal m2 kantoorruimte dat je nodig hebt.
Wij helpen je graag gratis en vrijblijvend. Vul onderstaande gegevens in, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op en vinden we een geschikte kantoorruimte die aansluit bij de wensen en eisen van je bedrijf.
Genereer hier een insluitcode om de SKEPP m2 kantoorruimte calculator op jouw website te tonen
Geef hieronder jouw voorkeuren aan qua kleuren en creëer hiermee een eigen stijl voor de calculator. Bekijk vervolgens het voorbeeld dat daaronder getoond wordt. Tevreden? Kopieer de insluitcode om de calculator te kunnen gebruiken op jouw website.
Sluiten
Zo bepaal je hoeveel werkplekken je nodig hebt
Bij het bepalen hoeveel werkplekken je nodig hebt, bedenk je allereerst hoeveel medewerkers in de betreffende ruimte plaats moeten gaan nemen. Belangrijk hierbij is om in te schatten of eventuele parttime medewerkers werkplekken met elkaar kunnen delen, dit heeft natuurlijk invloed op het aantal werkplekken dat je nodig hebt. Daarnaast is het van belang om in de (nabije) toekomst te kijken.
Verwacht je dat je extra werkplekken nodig gaat hebben? Dan is het verstandig om hier alvast rekening mee te houden. Zie je krimp aan komen? Kies dan niet onnodig veel extra werkplekken. Als je dit alles afweegt, kun je waarschijnlijk weloverwogen aangeven hoeveel werkplekken je nodig hebt.
Sluiten
Zo bepaal je hoe ruim je wilt zitten
Aan de hand van onderstaande afbeeldingen krijg je een inschatting hoe ruim je zit als je economyclass, comfortclass of corona proof wilt zitten. Economyclass is de minst ruime variant, maar waar je uitstekend kunt werken. Als je comfortclass gaat huren, heb je meer ruimte in je kantoor. De meest uitgebreide variant is corona proof.
Huur een kantoor welke voldoet aan de juiste maatregelen voor het 1,5 meter kantoor. Ga na wat past bij jouw bedrijf en maak een keuze tussen de drie opties. Vind je het lastig om te kiezen? Lees dan ons artikel ‘Zoveel m2 kantoorruimte heb je nodig per persoon’ om de afweging te vergemakkelijken.
Sluiten
Bepaal of je behoefte hebt aan extra ruimten
Een kleine vergaderkamer kan voor de meeste bedrijven handig zijn, hetzelfde geldt voor een pantry. Wil je jouw medewerker ontspanning bieden? Dan kan een loungehoek uitkomst bieden. Ontvang je vaak klanten of wil je je medewerkers ontzorgen door secreatirele diensten door receptionisten te laten doen? Kies dan ook een receptie.
Geef je regelmatig presentaties of coach je mensen? Houd hier dan ook rekening mee. Deze extra ruimten hebben namelijk een gemiddeld aantal m2 aan ruimte. Door aan te geven welke extra ruimten je nodig hebt, kan dit aan het totale aan m2 aan kantoorruimte worden toegevoegd. Zodende krijg je een compleet beeld hoeveel m2 kantoorruimte je nodig hebt.
Vind je dit een tof kantoor? Laten we dan snel een rondleiding inplannen! We hebben alleen je naam, voorkeursdatum en tijd nodig. Ga gauw een kijkje nemen!