In 5 simpele stappen jouw kantoorruimte verduurzamen

  • Door Madée Reinerink
  • donderdag 25 april 2019
  • 10

Jaarlijks een goed voornemen voor het volgende jaar; een duurzame kantoorruimte. Het is de hoogste tijd om vandaag nog te beginnen van het verduurzamen van jouw kantoorruimte. Iedereen op kantoor kan een steentje bijdragen aan de verduurzaming: het is goed voor het milieu en daarnaast ook nog eens het bedrijfsimago. Met deze 5 stappen weet jij de meerwaarde om te gaan voor een duurzame kantoorruimte!


Bewust worden van duurzaamheid

Duurzaamheid is een thema dat al maanden, misschien zelfs al jaren op het ‘to do lijstje’ van je organisatie staat. Je kunt op verschillende vlakken besparen en op deze manier bijdragen aan een schoner milieu. Of je nu directeur, manager of medewerker bent: iedereen heeft de mogelijkheid om invloed te oefenen om duurzame stappen te zetten op kantoor.

Kantoorruimte Jachthavenweg 109 AEen duurzaam kantoorpand draagt bij aan je bedrijfsimago.

Duurzaamheid is een ruim begrip. Het is alles wat te maken heeft met het milieu, ecologie en verantwoord leven. Hier komen de 3 pijlers bij kijken: people, planet en profit. Elk bedrijf wil namelijk een bepaalde winst behalen, echter is het belangrijk dat jij als ondernemer ook rekening houdt met de mensen en de omgeving rondom het bedrijf.

#1 Begin met afvalverwerking

Binnen de kantooromgeving produceren we flink wat afval, daarom is het scheiden van afval dus wenselijk. Niet alleen voor het milieu, maar onder andere ook vanuit financieel oogpunt. Uit onderzoek blijkt dat 35% van de Nederlandse bedrijven geen of weinig aandacht besteedt aan afval scheiden. Redenen waarom de afvalverwerking bij jouw bedrijf achterloopt komt deels doordat we thuis meer gefaciliteerd en gedwongen worden om afval te scheiden. Tijd om dus op jouw kantoorruimte beter om te gaan met afvalverwerking.

Zo pak je het aan!

Breng allereerst voor jouw bedrijf in kaart welke soorten afval het meest voorkomen op de werkvloer. Normaliter zijn dit vooral papier, karton, inktpatronen en overig afval. Na het in kaart brengen van alle soorten afval in jouw kantoorruimte is de volgende stap om ervoor te zorgen dat je de afvalcontainers op een centrale plaats in het kantoor hebt staan die duidelijk aangeven wat voor een soort afval het betreft. Zo komt niet alles op een grote hoop restafval.

Kantoorruimte huren bij SKEPP Vermijd persoonlijke afvalcontainers onder bureaus. Zorg voor één algemene prullenbak.

Vermijd daarnaast persoonlijke afvalcontainers onder de bureaus van jouw werknemers. Deze prullenbakken hebben namelijk maar één gevolg en dat is restafval, dit zorgt voor een verhoging van de totale hoeveelheid restafval. Door persoonlijke prullenbakken onder het bureau te verwijderen, wandelen werknemers naar de centrale afvalcontainers.

Afvalscheiding is weer een belangrijk onderwerp binnen maatschappelijk verantwoord ondernemen.

De effecten van afvalverwerking

We gaven net al aan dat het goed is voor het milieu om afval te scheiden en voor de portefeuille van je bedrijf, maar daarnaast zijn er meerdere redenen om vandaag nog te starten met het verwerken van afval. Het geeft daarnaast ook een goede uitstraling van je bedrijfsimago. Een punt wat namelijk bij vele bedrijven hoog op de agenda staat is maatschappelijk verantwoord ondernemen. Afvalscheiding is weer een belangrijk onderwerp binnen dit agendapunt.

#2 Isoleer jouw kantoorruimte

Isolatie is een manier om ervoor te zorgen dat de warme lucht in je kantoorruimte niet zomaar naar buiten ontsnapt. Aangezien de gemiddelde temperatuur in Nederland rond de 12 graden is en de gemiddelde temperatuur binnen rond de 18 en 22 graden ligt, kan je je voorstellen dat het binnenhouden van warme lucht veel voordelen met zich meebrengt. Een aantal voordelen sommen we op in dit blog.

Er zijn verschillende subsidiemogelijkheden voor de isolatie van jouw kantoorruimte. Het btw-tarief bedraagt slechts 6%.

Het nut van een geïsoleerde kantoorruimte

Het gebruik van isolatie om warmteverlies in de kantoorruimte te verminderen, is een van de meest gemakkelijke manieren om de energiekosten te verlagen. Je zorgt ervoor dat je minder afhankelijk bent van warmtebronnen en airconditioning in de kantoorruimte, wat zorgt voor kostenbesparing.

Kantoorruimte huren bij SKEPP Een kantoorruimte kan ook geïsoleerd worden met glazen wanden.

De gemakkelijkste manier om de waarde van je kantoorruimte te vergroten, is door te investeren in energie-efficiëntie mocht je ooit je bedrijf upgraden naar een grotere werkomgeving. Er is namelijk een vuistregel die geldt dat je zo’n 75% van de isolatiekosten op kan tellen bij de waarde van je kantoorruimte. Natuurlijk ook niet gek: een geïsoleerd kantoor verbruikt stukken minder energie. Er zijn daarnaast verschillende subsidiemogelijkheden voor de isolatie van jouw kantoorruimte. Het btw-tarief bedraagt slechts 6%.

Een geïsoleerd kantoor verbruikt stukken minder energie.

#3 Ga voor zuinige verlichting

Je kantoorruimte bruist overdag van de bedrijvigheid, ook niet gek dan dat er flink wat verlichting aanstaat. Lampen die aan staan in ruimtes die we niet gebruiken is zonde, dit geldt natuurlijk ook in een kantoorpand. Stel dus, waar mogelijk, in dat de verlichting automatisch uitgaat wanneer de ruimte niet meer in gebruik is.

Kies daarnaast voor lampen die zuinig zijn, oftewel led-lampen. Deze lampen zijn momenteel de meest duurzame optie en gaan een lange tijd mee. Daarnaast staat ook het energielabel genoteerd op de verpakking van de lamp. Een lamp met energielabel A++ is het meest zuinig. Om te weten hoe energiezuinig de lamp daadwerkelijk is deel je het aantal lumen (de hoeveelheid licht) door het aantal watt (de stroom die de lamp verbruikt).

Kantoorruimte Jachthavenweg 109 A Ga voor duurzame verlichting in jouw kantoorpand.

#4 Duurzaam kantoormeubilair

Sta jij op het punt om binnenkort duurzaam kantoormeubilair aan te schaffen? Je kunt dan er traditioneel voor kiezen om te gaan voor eigendom met daaraan verbonden kosten en zorgen, maar je hebt de mogelijkheden om kantoormeubilair te huren, huurkopen of kopen. Zo kun jij het meubilair zorgeloos gebruiken in plaats van bezitten. Je hebt daarnaast de mogelijkheid om maandelijks op- en af te schalen, zo heb jij geen onnodige lege werkplekken. Benieuwd naar de mogelijkheden?


Bekijk Officeplanner!

Met glazen wanden in jouw kantoorruimte visualiseer je dat jouw bedrijf staat voor transparantie en open communicatie

#5 Stimuleer de productiviteit met glas

Glaswanden in je kantoorruimte geven een eigentijdse uitstraling. Veel licht en grote ruimtes spelen daarin een grote rol. Niets is fijner dan de dag beginnen met zonnestralen die jouw kantoorruimte binnenvallen. Hierdoor heb je meteen minder kunstmatig licht nodig om het kantoor te verlichten, wat maandelijks weer effect heeft op de energierekening.

Kantoorruimte huren bij SKEPP Verhoog de productiviteit de productiviteit met glazen wanden.

Met glazen wanden in jouw kantoorruimte visualiseer je dat jouw bedrijf staat voor transparantie en open communicatie. Niets stimuleert beter de productiviteit dan het aanbieden van een aangename, comfortabele werkruimte. Buitenlicht speelt daar een belangrijke rol in.

Vragen over het aanpakken van jouw kantoorruimte?

Nu je alle ins en outs weet over de duurzaamheid op kantoor kan het zijn dat je eigenlijk allereerst op zoek bent naar een duurzame kantoorruimte. Hier helpen de vastgoedconsultants van SKEPP je graag bij. Zij helpen je bij het vinden van de perfecte kantoorruimte voor jouw organisatie. Na het vinden van je perfecte bedrijfshuisvesting voorzie je deze natuurlijk van de tips voor een duurzame kantoorruimte!


Neem contact op!

Kan ik je ergens mee helpen?

Kas
Vastgoedconsultant


Waarom SKEPP?

  • Geen verplichtingen
  • Binnen 1 uur antwoord
  • Klantenbeoordeling 9.2/10

Download hier ons magazine: Offline

In ons magazine 'Offline' vind je de beste kantoortips, meest toffe kantoorpanden, laatste trends voor je kantoorinrichting en meest unieke bedrijven uit Nederland. Win informatie in, profiteer van de tips en doe inspiratie op!