Kantoortijden: hoe ga jij ermee om?

  • Door Laure Strikker
  • dinsdag 26 mei 2020

Kantoortijden, iedereen heeft hiermee te maken, maar hoe is dit eigenlijk ontstaan en hoe ga jij ermee om? Zijn de 9 tot 5 werktijden passé? Of zal dit altijd blijven bestaan? Er zal hierin wellicht één lijn getrokken worden, zodat de kantoortijden voor iedereen gelijk zijn. Nieuwsgierig naar de antwoorden op deze vragen? Lees dan snel verder en kom erachter wat de toekomst voor jou in petto heeft wat de werktijden betreft!


Wat zijn kantoortijden? 

Met kantoortijden worden de tijden aangegeven wanneer kantoren geopend en telefonisch bereikbaar zijn. Kantoortijden zijn op werkdagen (maandag t/m vrijdag) tussen 9:00 uur en 17:00 uur. De lunchpauze vindt meestal plaats tussen 12:00 uur en 13:00 uur. Bij veel bedrijven is er daarnaast in de ochtend en middag tijd voor een gezamenlijke koffiepauze.  Kantoortijden gelden niet op nationale feestdagen. Bij elk bedrijf en in elke sector kunnen de kantoortijden afwijken van elkaar. 

vergaderruimte Een vergadering plannen? Dat kan een stuk makkelijker tijdens de kantoortijden!

Hoe zijn kantoortijden ontstaan? 

We weten nu wat kantoortijden precies zijn. Maar hoe zijn de kantoortijden eigenlijk ontstaan? Kantoortijden zijn meer dan 100 jaar geleden ontstaan. Destijds heeft de tweede Kamer akkoord gegeven op de vaste kantoortijden en bestond de dag uit 8 uur werken. Dit heeft te maken met de opkomst van fabrieken, kantoren en dus ook werkplaatsen. De dag werd opgedeeld uit 8 uur werk, 8 uur ontspanning en 8 uur slaap. In de afgelopen jaren zijn we minder gaan werken, maar bleven de kantoortijden wel gehanteerd. Niet alleen om duidelijkheid te scheppen tegenover werknemers, maar ook ter verduidelijking naar eventuele klanten. Werk jij ook 8 uur per dag? Of werk jij op flexibele tijdstippen? 

Wat zijn de voordelen van vaste kantoortijden?

Kantoortijden brengen veel voordelen met zich mee. Denk ten eerste aan de bereikbaarheid. Ben jij geopend tijdens de reguliere kantoortijden? Dan ben jij goed bereikbaar. Tegenwoordig gaan mensen er automatisch vanuit dat bedrijven geopend zijn gedurende de standaard kantoortijden. Mogelijke klanten zullen je daarom ook binnen die tijden proberen te bereiken.

Een tweede voordeel is de afgestemde samenwerking. De werknemers kunnen goed samenwerken omdat de lijnen kort zijn. Je zit met elkaar op kantoor en kunt zo het één en ander met elkaar overleggen zonder dat dit al te veel tijd in beslag neemt. Een vergadering kan ook gemakkelijk gepland worden doordat iedereen dezelfde werktijden hanteert. Tijdens de coronacrisis is het plannen van een videocall ook handig! Als laatste voordeel is er een stukje controle mogelijk voor de werkgever. Je houdt op deze manier gemakkelijk overzicht over het aantal gewerkte uren van je werknemers.

flexplekkenHet is niet alleen handig in overleg, maar ook een stuk gezelliger om met collega’s te werken!

Zitten er ook nadelen aan vaste kantoortijden? 

Er zitten naast veel voordelen ook een aantal nadelen aan vaste kantoortijden. Het belangrijkste nadeel is toch wel: productiviteit. Niet iedereen is op hetzelfde tijdstip even productief. Je hebt ochtendmensen en avondmensen. Een ochtendmens zal lang niet zo productief zijn in de avond, maar andersom geldt het ook dat avondmensen minder productief in de ochtend zijn. Een tweede nadeel kan zijn: tijdsverschillen. Heb jij veel internationale klanten? Of veel met het buitenland te maken? Dan kan de tijdzone een probleem opleveren als jij met vaste kantoortijden werkt.

Flexwerken, wat is dat?

Naast de vastgestelde kantoortijden bestaat er tegenwoordig ook het flexwerken. Flexwerken houdt in dat je niet aan vaste tijden gebonden bent en dat je zelf je werktijden in kunt plannen. Kies jij ervoor om lekker in de avonduren aan het werk te gaan? Geen probleem. Ben jij meer een ochtendmens? Dan begin je lekker vroeg in de ochtend. Met flexwerken is dit helemaal jouw eigen verantwoordelijkheid. Ben jij nog op zoek naar een mooie flexwerkplek? Klik op de button en bekijk het aanbod:  


Flexwerkplek huren?

Wat zijn de voor- en nadelen van flexwerken?

Flexwerken heeft voor- en nadelen. De voordelen van het flexwerken is natuurlijk het zelf indelen van je tijd. Je kunt jouw werktijden geheel indelen naar jouw eigen agenda en dat van bijvoorbeeld je klanten. Een nadeel daarentegen is dat veel bedrijven nog wel de kantoortijden hanteren. Deze bedrijven zijn dan ook alleen tijdens kantoortijden bereikbaar. Kies jij er als flexwerker voor om lekker in de avonduren aan de slag te gaan? Dan zal het voor jou dus lastig worden om bijvoorbeeld je prospects te bereiken. Daarnaast is het ook praktisch om rekening te houden met je collega’s. Werken zij ook op andere tijden? Dan is het plannen van een werkoverleg soms lastig.

Werk jij met collega’s dan is het handig om het een en ander met elkaar af te stemmen. Als iedereen op zijn of haar eigen tijdstip aan het werk gaat dan zal alles in binnen het bedrijf langs elkaar heen gaan. Op deze manier wordt er waarschijnlijk onnodig werk verricht. Als zzp’er is flexwerken een goede oplossing. Je hoeft geen rekening te houden met collega’s en wat de klanten betreft: jij bent het kloppende hart van de organisatie dus dat kun je gewoon 1 op 1 afstemmen. 

flex plekMet flexwerken kun jij je eigen werktijden bepalen.

Is flexwerken de toekomst?

De grote vraag is natuurlijk: is flexwerken nou de toekomst? Ondanks dat het erg fijn is om je eigen werktijden te kunnen bepalen zitten er, zoals benoemd, ook een aantal haken en ogen aan. De 9 tot 5 werktijden zijn dus zo gek nog niet. Voor sommige branches is flexwerken ideaal en misschien wel de oplossing, maar voor anderen is het simpelweg niet haalbaar. We kunnen dus wel concluderen dat de kantoortijden zeker nog niet zullen verdwijnen. 9 tot 5 werktijden passé? Wij vinden van niet!

Nog op zoek naar een flexwerkplek? 

Ben jij nog opzoek naar een flexwerkplek? Of ben jij met jouw onderneming op zoek naar een kantoorruimte? SKEPP helpt jou graag! Neem gratis en vrijblijvend contact op met onze vastgoedconsultants. Stuur een e-mail naar info@skepp.nl of bel via 085-8770519. Want je weet, de beller is sneller!  Wij zijn bereikbaar op de gebruikelijke kantoortijden.


Neem contact op!

Kantoorinrichting met Officeplanner

Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!

Download brochure