Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud op kantoor?

  • Door Leonie Schabbink
  • woensdag 30 oktober 2019

Op het moment dat je kantoorruimte huurt, is het belangrijk dat er duidelijkheid is over wie verantwoordelijk is voor het kantooronderhoud. Zowel de ondernemer als verhuurder hebben verplichtingen waar ze aan moeten voldoen. Lees dit blog en kom erachter wie er verantwoordelijk is voor het kantooronderhoud van jouw kantoorruimte! 


Stel je voor, je bent net ingetrokken in de prachtige kantoorruimte die je huurt, maar er is recent een kleine lekkage geweest. Hiervoor moet het een en ander hersteld worden, alleen hoe weet je wie er verantwoordelijk is voor dit kantooronderhoud? In het geval van een huurwoning zijn, volgens de huurwet, bewoners van deze woning verantwoordelijk voor kleine herstellingen aan een woning. 

Onderhoud van je kantoorpand 

Wie regelt het kantooronderhoud van jouw kantoorruimte? Daarnaast, wat wordt gezien als kleine herstellingen en wat niet? Het is belangrijk om de regels over het onderhoud op kantoor in de huurovereenkomst duidelijk na te lezen en om te weten waar je aan toe bent als je een kantoorruimte huurt, voordat je een huurcontract ondertekent. 

Vergaderruimte aan de Savannahweg 17 in UtrechtWees zeker van een goed onderhouden vergaderruimte aan de Savannahweg 17 in Utrecht.

Kantooronderhoud verantwoordelijkheden van de verhuurder

In Nederland kent het huurrecht 3 verplichtingen voor de verhuurder: 

  1. Het ter beschikking stellen van de kantoorruimte; 

  2. Het verhelpen van gebreken; 

  3. Het goed onderhouden van het kantoorpand. 

Het ter beschikking stellen van kantoorruimte 

Zoals vanzelfsprekend is de verhuurder verplicht om de gehuurde ruimte ter beschikking te stellen aan de huurder voor de afgesloten periode. Hierbij is het wel de bedoeling dat de gehuurde ruimte ook schoon en zonder overbodig achtergebleven spullen wordt opgeleverd aan de huurder. Om hier zeker van te zijn kan in de huurovereenkomst het opleveringsniveau worden vastgelegd. 

Een goed onderhoud op kantoor en het verhelpen van gebreken

In het algemeen kan gesteld worden dat groot onderhoud op kantoor voor rekening van de verhuurder is. Hierbij kan gedacht worden aan buitenschilderwerk of onderhoud van het dak. Andere vormen van ‘gebrek’ kunnen zijn: ongedierte, constructiefouten, slechte conditie of staat van het kantoorpand. Het verhelpen van gebreken gaat grotendeels samen met het goed bijhouden van het kantooronderhoud. 

Uitzicht vanaf kantoorpand Savannahweg 17Het onderhoud van het dak van je kantoorpand mag zeker niet vergeten worden.

 

In het geval van gebreken of achterstallig kantooronderhoud heeft de verhuurder een herstelplicht. De verhuurder is daarmee verplicht, op verlangen van de huurder, gebreken te verhelpen. Dit is echter niet van toepassing wanneer het herstel fysiek niet mogelijk is of in het geval van een wanverhouding tussen de kosten van het onderhoud op kantoor en de toegevoegde waarde.

Welke verantwoordelijkheden heb jij als huurder met betrekking tot kantooronderhoud?

De huurder is vaak verantwoordelijk voor kleinere herstellingen. Bij het huren van een woning bestaat hier een lijst voor: Besluit Kleine Herstellingen. In deze lijst staat opgesomd welke werkzaamheden voor rekening van de huurder zijn. Dit zijn onderhouds- of reparatiewerkzaamheden zoals regelmatig grasmaaien, onderhouden van kranen en het schoonhouden van de regenafvoer. Deze regels zijn niet automatisch van toepassing op de verhuur van een kantoorpand. Zorg dus dat er goed geregeld is wie er verantwoordelijk is voor het onderhoud op kantoor. 

Maak het jezelf makkelijk! 

Om de risico’s met betrekking tot onderhoud op kantoor te minimaliseren kun je zelf een aantal dingen doen. Zorg dat voor iedereen de afspraken duidelijk zijn en dat je niet voor verrassingen komt te staan. Je bent vrij om zelf een regeling in het huurcontract op te nemen waarin onderhouds- en reparatiewerkzaamheden worden vastgesteld. 

De tips om je risico’s te minimaliseren: 

  1. Zorg voor een goed opleveringsrapport voorafgaand aan de huurperiode, waarin duidelijk staat wie verantwoordelijk is voor het kantooronderhoud (indien nodig); 

  2. Maak foto’s van eventuele beschadigingen en voor de diverse installaties kan een ‘nulbeurt’ gedaan worden. Hierdoor kan er naderhand nooit worden gesuggereerd dat iets tijdens de huurperiode kapot is gegaan of beschadigd is geraakt;

  3. Leg vast dat je geen extra kosten betaalt voor het onderhoud op kantoor als de verhuurder nalatig is bij de vervanging van dergelijke installaties;

  4. Maak afspraken over de maximale kosten voor het kantooronderhoud van ‘vernieuwing van kleine onderdelen’, aangezien deze kosten voor eigen rekening zijn;

  5. Leg vast dat je niet zelf aansprakelijk gesteld kunt worden wanneer het onderhoud van dergelijke installaties in een kantoorpand gedaan wordt door een erkende installateur, die ook goedgekeurd is als installateur door de verhuurder. 

Kantoorruimte aan de Boompjes 40Geniet van de schone en goed onderhouden ruimtes in het kantoorpand aan de Boompjes 40.

Is jouw kantoorruimte brandveilig? 

Voor de brandveiligheid van een kantoorpand, en het onderhoud hiervan, ben je gezamenlijk verantwoordelijk. Je mag verwachten van een verhuurder dat je een kantoorruimte huurt in een veilig kantoorpand. Vervolgens is het aan jezelf om te zorgen dat je werkomgeving ook brandveilig is. Wanneer dit in strijd is met de bouwregelgeving kun je je niet verschuilen achter de verhuurder, maar ben je zelf aansprakelijk. 

Vragen over wie verantwoordelijk is voor het kantooronderhoud? 

Ben je helemaal voorbereid op het huren van een kantoorruimte en weet precies wie er verantwoordelijk is voor het onderhoud van het kantoorpand? Zoek dan direct jouw perfecte kantoorruimte op de site van SKEPP! Neem gratis en vrijblijvend contact op met een van onze vastgoedconsultants, met vragen over het kantooronderhoud of als je op zoekt bent naar een nieuwe kantoorruimte.


Neem direct contact op!

Kantoorinrichting met Officeplanner

Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!

Download brochure