SKEPP media

Op zoek naar kantoorruimte? Volg het SKEPP stappenplan

Door |

In sommige gevallen twijfel je er als ondernemer misschien over om je thuiswerkplek in te ruilen voor een externe kantoorruimte. Maar waar moet je beginnen in de zoektocht naar een geschikt kantoor? SKEPP online helpt je graag op weg en komt met een stappenplan. 

1. Denk na over de locatie
De locatie is van elementair belang. Een goed bereikbaar kantoor voorkomt frustraties bij klanten en personeel. Wanneer je landelijk opereert is een centraal gelegen locatie als Utrecht ideaal. Kijk in ieder geval naar waar je doelgroep zich begeeft. 

2. Bepaal het type kantoor
Naast het bepalen van de regio moet je ook weten welk type pand je nodig hebt. Creatieve startups hebben bijvoorbeeld meer baat bij een kantoorverzamelgebouw dan bij een advocatenkantoor.  Breng dit eerst goed in kaart voordat je op zoek gaat. 

3. Deel je kantoor in
Ten eerst moet je kiezen: deel ik mijn kantoor zelf in of ga ik voor het gemak van een volledig ingericht kantoor? Kies je voor het eerste, dan kun je gaan shoppen voor de kantoorruimte-inrichting. Ook is het zaak te bepalen of je liever in je eentje kantoor werkt of dat je met het hele bedrijf in één grote ruimte wilt verblijven. 

4. Huren, maar voor hoe lang?
Oké, je hebt je kantoor nu gekozen, maar voor hoe lang ga je huren? Langdurige huurcontracten zijn in ieder geval niet meer van deze tijd. Vraag dus altijd naar een flexibel huurcontract zodat je kunt anticiperen op de eventuele groei van je onderneming. 

5. Kantoorconcept: iets voor jou?
Verhuurders doen er tegenwoordig alles aan om huurders aan te trekken. Er bestaan dan ook verschillende kantoorconcepten. Voor iedere kantoorzoekende zit er vaak wel iets geschikts bij. Kijk maar eens naar de concepten van De Atoomclub, oVVice of BounceSpace.

6. Bepaal de huurprijs
Uiteraard niet onbelangrijk: hoeveel wil je betalen voor de huur van het kantoor? De huurprijs betaal je in overleg met de verhuurder; hier zijn geen vaste regels voor. Mocht je er met de verhuurder niet uitkomen of wil je weten wat een redelijke huurprijs is, kun je navraag doen bij vergelijkbare omliggende panden of een makelaar het pand laten taxeren.

7. Teken het huurcontract
Wanneer je de huurprijs hebt afgestemd kan het contract getekend worden. Maar wat moet hier in ieder geval in staan? Dit zijn onmisbare elementen in het huurcontract: personalia huurder en verhuurder (rechtsvorm), voorwerp van huur, huurprijs, betaling van de huurprijs,  huurperiode, waarborgsom, opzertermijn, afspraken over veranderingen, waardestijging bij verbouwing, reparatieregelingen, schadevergoedingen, afspraken bij verkoop bedrijf, gemeentelijke en andere belastingen, gas, water, elektriciteit, onderhuur, voorkeursrecht van koop, servicekosten en verzekeringen.

Share
BERICHT544935550A9CC full