De 9 kantoortrends in 2019

  • Door Madée Reinerink
  • donderdag 4 juli 2019

Op de hoogte blijven van de laatste kantoortrends heeft nog nooit zo’n belangrijke rol gespeeld als vandaag de dag. De reden hiervoor is de drang naar een kantoorinrichting die up-to-date is, dit zorgt voor nieuwe en innoverende ontwikkelingen. Echter, wat zijn dé kantoortrends voor 2019? Lees het in dit blog! 


06 activity based werken volg vele bedrijven

Begin 2018 hebben we de 7 kantoortrends in 2018 voorspelt. De verschillende kantoortrends, van een belnisje tot ontspanning op kantoor tot een groene kantoorinrichting, zijn zoals we garanderen uitgekomen. En nog verder terug in de tijd: de voorspelde kantoortrends in 2017. Nu in het midden van 2019 brengen we je graag op de hoogte van de trends van dit jaar en voorspellen we trends die komen.   

#1 Je werkplek als community 

Binnen het nieuwe werken is een aparte trend: ‘community building’. Dit houdt niet meer in dan een netwerk opbouwen binnen je kantoorpand. Een coworking ruimte is hier het perfecte kantoortype voor. Niet gek dat het aantal coworking ruimtes afgelopen jaren dan ook exponentieel gestegen zijn. 

Nieuwezijds voorburgwal 162 Amsterdam 13Het kantoorpand een plek om community's op te bouwen.

Je hoeft niet per se over te gaan op een coworking ruimte om aan community building te doen. In je eigen kantoorruimte kun je ook zonder problemen werken aan de community. Want wat is nu leuker dan informele gesprekken bij het halen van een kop koffie of afterwork activiteiten na een drukke werkdag? 

#2 De indeling in de kantoorruimte staat centraal 

De traditionele focus op functionaliteit zal de komende jaren niet veranderen, wat wel verandert is de kijk op het plaatsen van zo veel mogelijk mensen op een bepaald oppervlakte. Momenteel neemt de behoefte naar kleinere ruimtes waarin werknemers gefocust kunnen werken toe. Grote kantoorruimtes hebben juist als doel samenwerking, overleg en brainstorms te bevorderen. Hedendaags is het belangrijk om te beschikken over de keuzemogelijkheid om te werken in een grote of kleine kantoorruimte. Concrete ideeën nodig? Denk aan office pods, zitballen, ruime tafels of loungehoeken. 

Kantoorruimte huren Anthony Fokkerweg 1-48Een loungeruimte waar mogelijkheden zijn om je terug te trekken of om overleg te voeren.

#3 Grote concentratieplekken

Een combinatie van geconcentreerd werken en grote kantoorruimten zijn grotere concentratie werkplekken. Meer en meer bedrijven bieden werknemers de mogelijkheid om op verschillende plekken te werken, afhankelijk van datgene wat ze moeten doen. Alleen waar nog steeds behoefte aan is, zijn ruimtes waar medewerkers zonder afleiding kunnen zitten. 

Met de open kantoortuinen komen er klachten van werknemers dat zij zich lastig kunnen concentreren vanwege de geluidsoverlast van andere medewerkers. Het gevolg hiervan zijn kleine ruimtes waar mensen zonder gestoord te worden kunnen werken of een telefoongesprek kunnen voeren. 

Waar nog steeds behoefte aan is, zijn ruimtes waar medewerkers zonder afleiding kunnen zitten. 

Echter zien we de laatste tijd steeds meer grotere concentratieruimtes die doen denken aan de bibliotheek. De redenen waarom het doet denken aan een bibliotheek zijn simpel: niet praten, geen mobieltjes en geen afleiding. De enige uitdaging is om te zorgen dat die regels daadwerkelijk nageleefd gaan worden.

Kantoorruimte aan het Plein 1945 2935Concentratieruimte tussen de boekenkasten. Doet jou dit ook denken aan een bibliotheek?

#4 De werkplek als belevenis 

Het begrip werkplekbeleving komt voort uit de behoefte naar een werkplek waar medewerkers zich gelukkig voelen, productief werken en zich gewaardeerd voelen. Hier kunnen verschillende factoren een rol in spelen, van de kwaliteit van de koffie tot de mogelijkheid om de fiets veilig te stallen of bijvoorbeeld te kunnen sporten. Voor ontwerpers de uitdaging om deze wensen te implementeren in de kantoorinrichting. Tegenwoordig is er meer aandacht voor de details en de mening van de werknemers. 

#5 Een ergonomische werkplek  

Met een ergonomische kantoorinrichting bedoelen we de inrichting van een kantoorruimte waarbij gelet wordt op het welzijn van de werknemers. De ergonomische hulpmiddelen zorgen ervoor dat de productiviteit bij de werknemers wordt verhoogt en de lichamelijke klachten worden vermindert. Je werkplek van een ergonomische inrichting voorzien kan met behulp van verstelbare bureaus, standing desks en ergonomische bureaustoelen.

De ergonomische hulpmiddelen zorgen ervoor dat de productiviteit bij de werknemers wordt verhoogt.

Een ook niet geheel onbelangrijke reden voor een ergonomische kantoorinrichting is het verminderen van het ziekteverzuim. Een open bedrijfscultuur is ook van invloed op het ziekteverzuim. Sta als bedrijf open voor feedback en stimuleer initiatief en innovatie op de werkvloer.

Kantoorruimte Emmasingel 33Deze kantoorinrichting is voorzien van ergonomisch meubilair mede door de goede bureaustoelen.

#6 Een full service office

No sky is high enough voor dit kantoorconcept, dit is geheel afhankelijk van de behoeften van jouw onderneming. De services van een full service office zorgen voor een betere balans tussen werken en wonen bij de medewerkers. Met de juiste afspraken en aanpassingen is kiezen tussen carrière of privéleven verleden tijd. 

De services van een full service office zorgen voor een betere balans tussen werken en wonen.

Hoe kun je als bedrijf of verhuurder doen om bij te dragen aan dit kantoorconcept? Faciliteiten en diensten aanbieden die het de werknemer aangenamer maakt. Denk bijvoorbeeld aan strijkdiensten, kinderopvang, een gym en vele andere faciliteiten. Zo worden zij in hun hedendaagse verplichtingen ontlast zodat zij meer tijd kunnen doorbrengen op het werk. 

#7 Een groene en duurzame werkruimte

De eerste ingeving van een groene kantoorruimte is meestal kantoorinrichting voorzien met planten. Groen in de kantoorinrichting zorgt voor blije medewerkers, minder ziekteverzuim, minder geluidsoverlast en meer productiviteit en creativiteit. Lees alles over de voordelen van planten in de kantoorruimte in het blog: ‘Groene kantoorinrichting? Dit zijn de effecten’.

Kantoorruimte huren bij SKEPP Groen op kantoor zorgt bij werknemers voor minder ziekteverzuim.

Ook zorgen planten voor een versterking van het bedrijfsimago. Klanten koppelen de aanwezigheid van al het groen in de kantoorinrichting aan een duurzaam en werknemersvriendelijk bedrijf. Staat het verbeteren van duurzaamheid ook al enige tijd op het to-do lijstje van jouw bedrijf? Actiepunten zijn afvalverwerking, isolatie en glas. Lees hoe jij jouw kantoorruimte gemakkelijk verduurzaamt in het blog: ‘In 5 simpele stappen jouw kantoorruimte verduurzamen’.

#8 Meer zaken achter slot en grendel 

Met het in werking treden van de AVG-wetgeving afgelopen jaar wordt het steeds belangrijker om gegevens veilig te bewaren, zo dus ook op de werkvloer. Waar iedereen tot voor kort nog documenten op haar of zijn bureau liet liggen, is dat met ingang van de AVG momenteel wel veranderd. Overal waar persoonsgegevens op staan, moeten achter slot en grendel. Niet gek dat er een toename is in de aanschaf van kwalitatief hoogwaardige archiefkasten. Het zorgt er niet alleen voor dat de gegevens veilig opgeborgen zijn, ook het kantoor ziet er meteen opgeruimd uit. 

Door de AVG is het steeds belangrijker om gegevens veilig te bewaren.

Om helemaal met de tijd mee te gaan, kun je zelfs kiezen voor de keyless access van Officekit. Deze tech-oplossing voorziet het kantoorpand van digitale sloten. Van de slagboom buiten het pand tot de beveiliging van de kantoorruimte. Zo heb jij met je mobiele telefoon alles achter slot en grendel. 

Kantoorruimte huren Papendorpseweg 95 UtrechtAan het eind van de dag gaan alle persoonlijke gegevens de archiefkast in.

#9 Ga voor karakter

Anno 2019 hoort een kantoor persoonlijk te zijn. Jouw kantoorruimte mag gerust karakter en de eigenheid van je bedrijf uitstralen! Neutrale beige muren zijn verleden tijd en worden vervangen door een knalkleur die past bij jouw onderneming. Andere elementen die tussen dit rijtje thuis horen zijn ruwe texturen en handgemaakte objecten. Denk aan banken van steigerhout of een unieke bloempot. Het zijn slechts kleine ingrepen, maar zorgen voor een sfeer op kantoor. 

03 vraag gratis vrijblijvend gepersonaliseerde inrichting aan

Implementeer de kantoortrends in jouw kantoor!

Jij weet nu welke kantoortrends het helemaal gaan maken dit jaar. Zo dient je werkplek als community, worden kleine concentratieruimtes vervangen door grote concentratieplekken en is het kantoorconcept van een full service office niet weg te denken. Heb jij toch nog vragen of ben je op zoek naar een kantoorruimte die aansluit bij jouw eisen? Onze vastgoedconsultants staan gratis en geheel vrijblijvend voor je klaar. Ga vandaag nog aan de slag met het toepassen van de kantoortrends in jouw kantoorinrichting! 


Neem contact op!

Kantoorinrichting met Officeplanner

Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!

Download brochure