Wat is het belang van een ergonomische kantoorinrichting?

  • Door Elza olde Keizer
  • donderdag 12 juli 2018

Lichamelijke klachten komen vaak voor op de werkvloer en kan een gevolg zijn van een verkeerde kantoorinrichting. Een slechte werkhouding is de oorzaak. Hoe we dit kunnen voorkomen? Steeds vaker lezen we over een ergonomische kantoorinrichting. Een ergonomische kantoorinrichting is gericht op het welzijn van de werknemers. Wat dit inhoudt en hoe je de inrichting van de kantoorruimte hierop aan kunt passen, lees je in dit blog.


03 vraag gratis vrijblijvend gepersonaliseerde inrichting aan

Dit is waarom jij moet kiezen voor een ergonomische kantoorruimte

Als directeur van een bedrijf wil je dat je personeel goed functioneert. De werkomgeving heeft veel invloed op het welzijn en de productiviteit van de werknemers. Een ergonomische kantoorinrichting heeft een aantal grote voordelen. Pas deze tips toe in het kantoordesign en merk duidelijk het verschil!

IMG 1323 1Is jouw kantoorinrichting wel ergonomisch?

Wat is een ergonomische kantoorinrichting?

Met een ergonomische kantoorinrichting bedoelen we de inrichting van een kantoorruimte waarbij gelet wordt op de ergonomische hulpmiddelen en (de instellingen van) het kantoormeubilair. Gelukkig is er veel veranderd op het gebied van ergonomisch kantoormeubilair. Zo zijn er veel meer alternatieven gekomen voor de standaard bureaustoelen. Een ergonomisch ingericht kantoor verhoogt de productiviteit van werknemers en vermindert lichamelijke klachten. Ergonomisch kantoormeubilair voorkomt bijvoorbeeld dat je in een geforceerde zithouding plaatsneemt tijdens het werk.

Waarom we het welzijn van ons personeel zo belangrijk vinden

Tegenwoordig vinden we het welzijn van de werknemers erg belangrijk. Reden daarvoor is om ziekteverzuim te verminderen. Met het creëren van ergonomische werkplekken worden je werknemers beter gemotiveerd en zijn zij langer tevreden. Door in de inrichting van de kantoorruimte rekening te houden met de gezondheid van de werknemers, wordt de productiviteit verhoogt.

IMG 1215Een gezonde werkomgeving creëren, middels de juiste kantoorinrichting, voor werknemers moet hoog op de agenda staan bij werkgevers.

Hoe zorg je voor ergonomie in een kantoordesign?

Een kantoorinrichting voorzien van ergonomische werkplekken verhoogt dus de productiviteit en verlaagt de lichamelijke klachten. Maar hoe zorg je nou voor een ergonomische kantoorinrichting? Schaf ergonomische hulpmiddelen aan. Denk daarbij vooral aan ergonomische bureaustoelen en verstelbare bureaubladen. Het gaat allemaal om de goede zithouding van de werknemers. Een goede zithouding zorgt ervoor dat werknemers ontspannen kunnen werken, zonder daar onnodig spieren voor aan te spannen.

Laat ook je personeel het nut van een ergonomische kantoorinrichting inzien. Motiveer de werknemers en laat ze onderdeel worden van een ergonomische werkplek. Een ergonomisch kantoor biedt veel voordelen, vooral op het gebied van gezondheid en welzijn van het personeel. Daarom is het uiterst belangrijk hier genoeg aandacht aan te besteden. Wij geven een aantal tips om een kantoorruimte ergonomisch in te richten.

IMG 1361 2Een goede zithouding is natuurlijk erg belangrijk en is eenvoudig te realiseren met kleine aanpassingen in de kantoorinrichting.

Tips voor een goede zithouding

Een ergonomische kantoorinrichting, zoals hierboven is benoemd, is gericht op een goede zithouding van de werknemers. Veel lichamelijke klachten kunnen hierdoor worden voorkomen. Hieronder geven we een aantal tips die je kunt toepassen die helpen een goede zithouding aan te nemen.

Tip 1: Zorg voor goede bureaustoelen

Met een kantoorbaan breng je veel tijd door achter het bureau. Om rug- en andere klachten te voorkomen is een goede bureaustoel zeer belangrijk. Er is keuze genoeg, maar let vooral op dat een bureaustoel instelbaar is. De verhoudingen van de werknemers zijn immers niet hetzelfde. Een bureaustoel moet hierop aan te passen zijn. Denk aan zithoogte, rugsteun en armsteunen. De schouders moeten ontspannen zijn.

Tip 2: Zet het beeldscherm op de juiste hoogte

Pijnlijke ogen, nekklachten. Veel voorkomende klachten van werknemers die de gehele werkdag met de computer werken. Om dit te voorkomen is het belangrijk dat het beeldscherm op de juiste hoogte staat. De juiste hoogte is op ooghoogte. De ideale afstand is 80 cm. Het beeldscherm is dan goed leesbaar, je hoeft niet met je ogen te knijpen of je nek te bewegen. Maakt het personeel gebruik van laptops? Plaats dan laptophouders in de kantoorinrichting.

Tip 3: Let op de positie van het toetsenbord en de muis

Wat dit met een ergonomische kantoorinrichting heeft te maken? Het heeft alles te maken met het aannemen van een goede zithouding. De ellebogen en polsen horen in één lijn gehouden te worden. Wanneer een toetsenbord of muis te ver ligt, kan dit lichamelijke klachten opleveren. Plaats het toetsenbord direct onder het beeldscherm. Een detail, maar een belangrijk punt wanneer het gaat om ergonomie. Check it!

Tip 4: Finetune de kantoorinrichting van de kantoorruimte

Richt de kantoren flexibel in. De ene werknemer is de ander niet. Zorg dat een werknemer af en toe kan switchen van bureaustoel naar een kruk of bal. Ook de bureaufiets is upcoming! Voor de juiste zithouding is een voetensteun een goede toevoeging. De voeten moeten plat op de grond of voetensteun kunnen staan. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om de kantoorinrichting te finetunen.

IMG 1352Bij een ergonomische kantoorinrichting is het zorgen voor een goede zithouding erg belangrijk.

Waar je ook op moet letten met een ergonomisch kantoorinrichting

Niet alleen het kantoormeubilair, zoals een bureaustoel en een verstelbare bureau, zorgt voor de ergonomie in het kantoorpand. Ook verlichting en het werkklimaat zijn hier onderdeel van. Te fel licht is schadelijk, maar te weinig licht zorgt voor vermoeide ogen. Het werkklimaat moet comfortabel zijn, niet te warm en niet te koud. Ook deze factoren spelen een belangrijke rol in een ergonomische kantoorinrichting.

Dimlicht voorkomt dat er te fel licht of te weinig licht is. Werknemers kunnen op die manier zelf de felheid van het licht bepalen. Zonneschermen zorgen voor een comfortabel werkklimaat. Zonneschermen voorkomen bijvoorbeeld dat de kantoorruimtes niet bloedje heet worden en dat de werknemers verblind worden door de zon.

Creëer ook de ideale werkplek voor je werknemers

Een werkplek gericht op de gezondheid en welzijn van je werknemers. Tegenwoordig kun je er niet meer omheen. Door het toepassen van deze tips in de inrichting, creëer je de ideale werkplek voor je werknemers. Het verhoogt de productiviteit en zal onder andere het ziekteverzuim verminderen. Reden genoeg om dit ook toe te passen in alle kantoorruimtes van het kantoorpand. Blijf niet achter en creëer aan de hand van deze tips een ergonomische kantoorinrichting.

Een ergonomische kantoorinrichting met behulp van de Officeplanner

Duurzaam, ergonomisch meubilair in jouw kantoordesign, waarbij gelet is op bovenstaande tips? Schakel de Officeplanner in! Onze Officeplanner is een inrichtingsconcept, waarbij het ergonomische meubilair naar keuze binnen 1 week op locatie gereed is. Kies je voor URBAN Industrial of Scandinavian? Kies de stijl en vraag vrijblijvend een offerte aan voor jouw eigen ergonomische kantoorinrichting.

09 urban scandinavian of industrial kies

Kantoorinrichting met Officeplanner

Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!

Download brochure