Know-how

4 redenen waarom teamwork zo belangrijk is en hoe jij dit aanmoedigt

Wist je dat samenwerken veel voordelen heeft voor jouw onderneming en team? In dit blog lees je 4 redenen waarom teamwork zo belangrijk is! Daarnaast geven wij tips voor het stimuleren van teamwork. Want waarom alleen werken als het ook samen kan?

4 redenen waarom teamwork zo belangrijk is en hoe jij dit aanmoedigt

Heb jij ook bepaalde collega’s waar je het allerliefst mee samenwerkt? Spring je een gat in de lucht als jullie werken aan hetzelfde project? Samenwerken is natuurlijk ook super leuk en gezellig. Wist je dat samenwerken veel voordelen heeft voor jouw onderneming en team? In dit blog lees je 4 redenen waarom teamwork zo belangrijk is! Daarnaast geven wij tips voor het stimuleren van teamwork. Want waarom alleen werken als het ook samen kan?

Waarom is teamwork zo belangrijk?

#1 Mood booster

Een goede sfeer op jouw kantoor is belangrijk. Dit zorgt er onder andere voor dat jij met plezier naar je werk gaat. Een goede sfeer is afhankelijk van de band die je hebt met je collega’s. Samenwerken speelt een grote rol hierin. Het versterkt de band met jouw collega’s. Werk je in een bedrijf met veel collega’s? Dan is de kans groot dat je collega’s alleen bij naam kent. Door het samenwerken leer je elkaar kennen en voor je het weet sta je samen te barbecueën. Als dat niet zorgt voor een positieve teamgeest! Werk dus samen en leer je collega’s kennen, dit zorgt voor een mood booster!

Groeneweg 2 Zoetermeer 2Waar hebben jij en jouw collega's het over tijdens de lunch?

#2 Samen sta je sterker

Iedere collega brengt verschillende kwaliteiten en ervaringen mee. Wanneer je collega’s laat samenwerken krijg je dus een mix van verschillende expertises. Heb je een complex vraagstuk? Dan is een samenwerking met meerdere disciplines ideaal. Het oplossen van een probleem is een stuk makkelijker én effectiever door het samenwerken. Door samen te werken houd jij je ook bezig met taken waar jij goed in bent én die je leuk vindt. Zo kan iedereen shinen en lossen jullie het vraagstuk gezamenlijk op!

#3 Leer van elkaar

Binnen een onderneming bevinden zich veel verschillende expertises. Dankzij het samenwerken krijg je meer inzicht in elkaars expertises. Stel vragen, observeer elkaar en vergaar kennis door samen te werken. Kom je ergens niet uit? Weet je bijvoorbeeld niet hoe je in een bepaald systeem moet werken? Ask around! Grote kans dat één van jouw collega’s dit wel weet. Kortom, leer van elkaar door samen te werken!

Kastanjelaan 400 9378Wanneer heb jij voor het laatst met een collega van een andere expertise meegekeken?

#4 Samenwerken zorgt voor persoonlijke groei

Samenwerken is goed voor het individu! Dat klinkt misschien wat gek dus luister goed. Iedereen heeft andere kennis, een andere werkwijze en een ander karakter. Jouw collega pakt een project heel anders aan dan jij dit doet. Wat zegt deze aanpak over de collega en hoe kan jij hier van leren? Wanneer je met verschillende collega’s samenwerkt, leer je dus ook hoe je met diverse mensen om moet gaan.

Leer daarnaast hoe je jezelf opstelt in groepsdynamieken door veel samen te werken. In sommige projecten zal je een leider moeten zijn en in andere projecten treed je meer op de achtergrond. Cijfer jezelf echter niet weg; jouw mening doet er altijd toe! Het samenwerken leert je ook veel over vertrouwen, teleurstelling en tegenslagen. Je leert, naast je collega’s, ook jezelf goed kennen tijdens het samenwerken.

Hoe moedig jij teamwork aan op het kantoor?

Het is belangrijk om samen te werken binnen een onderneming. Samenwerken zorgt voor een positieve teamgeest, meer productiviteit en persoonlijke groei. Voor een deel komt dit op natuurlijke wijze tot stand. Er zijn ook een paar stappen die jij kunt nemen om effectief samenwerken aan te moedigen. Hoe creëer je de beste omstandigheden voor een samenwerking?

✔️ Richt je kantoor in met samenwerkingszones

Veel kantoren zijn meestal voorzien van een aantal bureaus en er is vaak een vergaderzaal aanwezig. Bureaus zijn onmisbaar voor concentratie werk. Vergaderzalen bieden uitkomst voor overleg en presentaties. Samenwerken is echter lastig achter een bureau of in een suffe vergaderzaal. Daarnaast is het goed om naast werkplekken ook ruimtes in te richten voor ontspanning en inspiratie. Een kantoor krijgt ten slotte steeds meer de functie van een Clubhuis.

Beneden8Zie jij jezelf hier al samenwerken met een collega?

 

Creëer verschillende zones in jouw kantoorruimte. Elke zone heeft een andere functie, deze manier van inrichten wordt ook wel New Work genoemd. In het New Work kantoor staan 4 zones centraal, namelijk: Connect, Conference, Concentrate en Cowork. Klets bij met collega’s in de Connect zone. Heb je een meeting op de planning? Neem dan plaats in de Conference zone. Werk zonder rumoer en afleiding in de Concentrate zone. Samenwerken doe je in de Cowork zone. Een zone met veel flexibiliteit, inspiratie en kennisuitwisseling.

De Cowork zone is onmisbaar in een kantoor voor het samenwerken. Plaats verstelbare bureaus in deze zone in jouw kantoor. Iedere collega schuift zo makkelijk aan bij elke samenwerksessie. Zo overleggen en brainstormen jij en jouw collega zonder moeite. Maak het af met toffe decoratie en je bent klaar met jouw nieuwe inspirerende samenwerkingszone in jouw kantoorruimte!

✔️ Wees duidelijk in je communicatie

Met communicatie valt of staat een samenwerking. Is er geen duidelijke communicatie? Dan ontstaan er misverstanden en werk je niet efficiënt. Je opereert langs elkaar waardoor er dubbel werk wordt gedaan. Niet handig! Spreek dus goed uit wat er gedaan moet worden, wat je van iedereen verwacht en wat iedereen aan jou heeft. Geef tot slot ook feedback aan collega’s en vraag dat ook terug. Hierdoor schep je een steeds duidelijker beeld van jouw verwachtingen. Toch nog onduidelijkheden? Er bestaan geen domme vragen (heel cliché van ons, we weten het, maar het is wel waar)!

IMG 380Plan een meeting met een collega om onduidelijkheden te bespreken

✔️ Stel je flexibel op

Samen met jouw team werk je aan een project, onderschat dat niet. Het ene moment loopt het als een tierelier en het andere moment sta je met je handen in het haar. Dit kan komen door een wijziging van de opdrachtgever, een zieke collega of gewoon een foutje. Het onder druk staan is dan een logisch gevolg. Zorg dus dat je je flexibel opstelt. Kijk samen wat er gedaan kan worden om het probleem te verhelpen. Wie kan aanpassingen doorvoeren? Wie kan extra ondersteuning bieden? Zo haal je alsnog je doel en voorkom je collega’s die elkaar in de haren vliegen.

Teamwork makes the dreamwork

Samenwerken kent veel voordelen. Naast meer positiviteit zorgt het samenwerken voor betere prestaties, persoonlijke groei en stimuleert het de teamgeest. Teamwork aanmoedigen in jouw kantoor? Richt dan je kantoor in met Officeplanner. Liever hulp bij jouw kantoorinrichting voor het stimuleren van samenwerken? Dan staan onze experts voor je klaar. Werk optimaal samen in jouw kantoor!


Neem contact op!

Bekijk hoe en waar we dit toepassen

Benieuwd hoe we onze creativiteit en expertise in de praktijk tot leven brengen? Ontdek onze toffe projecten. Ervaar hoe we kantoorruimtes omtoveren naar functionele en inspirerende omgevingen die de verhalen van de klanten vertellen. Onze projecten bieden je een exclusief kijkje in de keuken. Ga mee op ontdekkingsreis en laat je inspireren!

See what's next

Wil je meer lezen? Ontdek meer inspirerende inrichtingsideeën en oplossingen voor een dynamisch kantoor.

Wat is het verschil tussen 2D, 3D en 4D armleggers?

Wat is het verschil tussen 2D, 3D en 4D armleggers?

Wanneer jij je goed hebt verdiept in de instelmogelijkheden van jouw bureaustoel dan ben je ongetwijfeld de verstelbare armleggers tegengekomen. Er zijn 6 verschillende uitvoeringen van armleggers verkrijgbaar namelijk; vaste, 1D, 2D, 3D, 4D en 5D armleggers. Maar welke moet jouw bureaustoel nou echt hebben? Wat zijn de verschillen tussen de armleggers? In deze blog lees je er meer over!

Lees meer
Hoe houd je een effectieve stand up online of op kantoor?

Hoe houd je een effectieve stand up online of op kantoor?

Wat vind jij van vergaderen? 47% van de beroepsbevolking vindt vergaderen tijdsverspilling. Voorkom langdurige vergaderingen met een dagelijkse stand up! Wil je weten hoe jij een effectieve stand up houdt? Lees dan snel deze blog!

Lees meer
Top 10 kantoormusthaves

Top 10 kantoormusthaves

Bij een kantoor hoort natuurlijk kantoormeubilair, maar wat zijn de echte kantoormusthaves? In deze blog vind je 10 kantoormeubelen die niet mogen missen op kantoor. Benieuwd? Lees dan snel verder.

Lees meer

Ready to make the first move?

Klaar voor een dynamische kantoorinrichting? We got you! Maak jij de first move?

Geen verplichtingen
Persoonlijk ontwerpplan
Gratis & vrijblijvend advies