8 tips voor een opgeruimd kantoor

  • Door Sanne van Huizen
  • donderdag 16 december 2021

Stap jij je kantoor binnen en zie je volle bureaus, uitpuilende kasten en stapels kartonnen dozen? Dan is het hoog tijd voor verandering! Een opgeruimd kantoor is niet alleen belangrijk voor de productiviteit van jouw collega’s. Het speelt ook een grote rol in de uitstraling van jouw bedrijf tegenover klanten. Zorg dus dat jij een opgeruimd kantoor hebt. Hoe doe je dit? In dit blog geven we jou 8 tips voor een opgeruimd kantoor. Lees dus snel verder!


✅ Clean desk policy

Een net bureau is essentieel voor een opgeruimd kantoor. Clean desk policy is niet voor niets in het leven geroepen. Hoe voer je een clean desk policy in? Geef jouw collega’s de middelen die zij nodig hebben. Begin bij het toevoegen van opbergruimte aan de werkplek. Wanneer jouw collega’s hun spullen nergens kwijt kunnen, is een clean desk policy niet haalbaar. Kies bijvoorbeeld voor lade Trier. Hebben jouw collega’s meer opbergruimte nodig? Ga dan voor ladekast Erfurt.

Verlengde poolseweg 38 Breda 29Heb jij een clean desk policy op kantoor?

 

Het papierwerk is opgeruimd en van het bureaublad af. Maar hoe zit het met de spullen die je dagelijks gebruikt? Deze wil je liever niet opbergen. Schaf in dat geval bureau organizers aan! Deze multifunctionele items zijn perfect voor het organiseren van pennen, post-its, notitieboekjes en paperclips. Zo zijn deze spullen opgeruimd maar toch in handbereik! Een klein detail dat een groot verschil maakt in een opgeruimd kantoor.

✅ Archiefkasten

Het aanschaffen en krijgen van spullen is onvermijdelijk in een bedrijf. Voor je aankomende campagne sla je promotiemateriaal in. Er ligt nog een archief vol met documenten. Daarnaast ontvang je nog een paar samples van je leverancier. Een hoop spullen die je niet mag weggooien. Maar waar laat je ze allemaal? Vaak belanden deze spullen op bureaus en in dozen op de gang van jouw kantoor. Dat is niet wat je wilt in een opgeruimd kantoor!

De tijdloze archiefkast is jouw oplossing! Ze zijn verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen en afmetingen. Ga jij voor een hoge archiefkast als rolkastdeur Heidelberg 198 cm? Of heb je liever iets subtielers als roldeurkast Pazo? Hebben jouw collega’s individueel veel spullen? Zorg er dan voor dat ze allemaal voorzien zijn van ladekast Erfurt. Met een archiefkast en een ladekast staan al jullie spullen georganiseerd achter deurtjes. Ideaal om een opgeruimde uitstraling in jouw kantoor te behouden.

Jaarbeursplein 15 5464Een ladekast is perfect voor los slingerende papieren en documenten

✅ Schoonmaak- en ordedienst

Opruimen is één ding, maar een schoon kantoor is ook belangrijk! Maak jouw kantoor dus geregeld schoon. Stofzuig de vloer één keer per week en haal een doekje over de bureaus en kasten. Dit maakt al een groot verschil. Schoonmaken is niemands favoriete bezigheid. Bied jouw kantoorgebouw een schoonmaakdienst aan? Schaf deze dan aan om het jezelf makkelijker te maken!

Geen schoonmaakdienst? En hebben jullie een kantoortuin met een flexibele inrichting? Dan is het moeilijk om te bepalen wie nou verantwoordelijk is voor welk deel van het kantoor. De oplossing? Ordedienst! Deel de verschillende teams binnen jouw bedrijf in op weekbasis. Zo heeft iedereen een week waarop hij of zij verantwoordelijk is voor de schoonmaak. Zo ben jij verzekerd van een opgeruimd kantoor!

✅ Gescheiden lunchplek

Lunchen met je collega’s is gezellig maar het kan ook veel rommel veroorzaken. De cracker kruimels en de smeersel belanden vaak overal behalve op je boterham. Daarnaast brengt iedereen verschillende verpakkingen, broodtrommels en drinkflessen mee. Het is vast geen verrassing dat dit niet heel net lijkt. Een no-go voor een opgeruimd kantoor. Heeft jouw kantoorpand een kantine of restaurant? Dan heb jij geluk! Lunch jij in jouw kantoorruimte? Zorg dan dat je een plek of aparte ruimte inricht voor de lunch.

Stadsplateau 7 WTC Utrecht 4 1Zorg voor voldoende opbergplekken voor een opgeruimde uitstraling in jouw lunchruimte

 

Hoe maak jij plaats voor een lunchplek in een open ruimte als een kantoortuin? Scheid de lunch zone af van de werkplekken met een roomdivider, archiefkast of meetingbox. Zo heb jij tijdens je werk geen last van een rommelige lunchplek. Denk daarnaast ook goed na over de opbergplekken in de lunchruimte. Een koelkast is natuurlijk essentieel, maar ook kasten voor de niet gekoelde producten mogen niet ontbreken! Zo staat alles net achter deurtjes. En vergeet schoonmaakspullen niet. Één doekje over de tafel en jouw lunchruimte is weer opgeruimd.

✅ Kabelmanagement

Elke werkdag ruim je jouw bureau op. Je organiseert al je papieren en laat nooit eten slingeren. Maar waarom lijkt je bureau dan toch zo slordig? Waarschijnlijk komt dit door de vele kabels. Deze berg je niet op in je archiefkast. Hoe zorg je ervoor dat de kabels uit het zicht blijven? Één woord; kabelmanagement.

Wat zijn de opties? Een simpele tie rip doet al wonderen! Pak jij het professioneler aan? Ga dan voor kabelclips en kabelhouders. Op een nette manier leid je zo alle kabels naar één plek. Een kabelkorf is het perfecte item om de kabelbundel op een nette manier te verwerken. Maak het af door de computer onder je bureau te verhogen met een CPU houder. Zo maak jij belangrijke stappen richting een opgeruimd kantoor.

DSC09841Spot jij de kabelkorf onder de bureau’s?

✅ Categoriseren

Ben jij ongeorganiseerd en laat je overal papier liggen? De feedback van een collega schrijf je even snel op een post-it. Je ontvangt een brochure van een leverancier. Tot slot schrijf je een to-do lijstje op een los zwervend papiertje. Er is een grote kans dat alles door elkaar gaat liggen en je belangrijke informatie kwijtraakt. Zorg daarom dat je jouw papieren opruimt en categoriseert.

Hoe ziet dit eruit? Begin met het aanschaffen van archiefkasten en ladekasten aan. Hierin stop je de papieren en documenten die je niet op dagelijkse basis gebruikt. De volgende stap staat in het teken van categorisatie; label jouw kasten! Doe dit per la maar ook per kast. Kortom: wees niet zuinig met de labels! Zo weet jij precies waar je jouw papieren en spullen terugvindt. Handig en essentieel in een opgeruimd kantoor!

✅ Keep it simple

Kantoormeubelen en accessoires leggen de basis voor de uitstraling van jouw kantoor. Je wilt dat jouw kantoorruimte er representatief en verzorgd uitziet. Houd bij het inrichten van jouw kantoor daarom rekening met een aantal punten. Zorg, ten eerste, dat je één stijl aanhoudt in jouw kantoorinrichting. Ga bijvoorbeeld voor een Scandinavische, industriële of moderne stijl. Dit geeft de ruimte een nette en consistente uitstraling.

Van Diemenstraat 20 200 Amsterdam 16De interieurstijl in deze wachtruimte is tot in de details doorgevoerd

 

Stop met het aanschaffen van prullaria. Natuurlijk heeft elk kantoor accessoires nodig. Hiermee breng je de sfeer en het huiselijk gevoel naar jouw kantoorruimte. Let dus wel goed op! Zet je kantoor niet vol met allemaal kleine potjes en beeldjes. Het laat jouw kantoor rommelig aanvoelen. Ga daarentegen voor grotere statement accessoires. Denk aan schilderijen, vloerkleden, lampen, planten en vazen.

✅ Go online!

Post its, papier en folders; het slingert rond op je bureaublad. Dit staat rommelig en heeft niet de uitstraling van een opgeruimd kantoor. Volg de tips hierboven op om dit op te lossen. Wil je een oplossing die de rommel voorkomt? Luister dan goed! Werk zo veel mogelijk in de cloud. Digitaliseer jouw documenten en bewerk deze online. Dit bespaart je veel rommel! Nog een voordeel; het veel makkelijker om samen te werken met jouw collega’s.

Zeg ook bye bye tegen de vergeten afspraken die genoteerd stonden op verloren post-its. De online agenda is vanaf nu je beste vriend. Het geeft overzicht en je raadt het al; minder rommel. En hoe moet het met de bedrijven waarvan je brieven, folders en facturen krijgt? Geef bij de partijen aan dat jullie de voorkeur geven aan de cloud. Zo houd jij alles online, ben je duurzaam bezig en heb jij geen rommel!

IMG 2343Werk jij al in de cloud?

 

Met deze tips is een opgeruimd kantoor binnen handbereik. Je moet er wel even tijd voor maken, maar dan heb je ook wat. Heb je de tips toegepast? Dan wordt het steeds makkelijker om je kantoor opgeruimd te houden. Klanten uitnodigen is nu een no brainer. Je bent verzekerd van een goede indruk met een opgeruimd kantoor! Welke tips ga jij gebruiken om jouw kantoor op te ruimen?

Kantoorinrichting met Officeplanner

Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!

Download brochure