5 tips voor een ergonomische werkplek

  • Door Madée Reinerink
  • woensdag 26 augustus 2020

Een ergonomische werkplek kan lichamelijke klachten op de werkvloer voorkomen. Wil jij als werkgever voorkomen dat werknemers te maken krijgen met klachten? En wil je de productiviteit op de werkvloer verhogen? Zorg dan voor een ergonomische werkplek! We begrijpen dat het begin altijd stroef kan verlopen. Daarom helpen we je aan de hand van 5 tips op weg bij het inrichten van een ergonomische werkplek. 


Een ergonomische werkplek..

Voordat we je op weg helpen aan de hand van 5 tips leggen we eerst de definitie van een ergonomische werkplek uit. Met een ergonomische werkplek wordt de productiviteit van werknemers verhoogt en verminderen lichamelijke klachten. Ergonomisch kantoormeubilair voorkomt bijvoorbeeld een verkeerde zithouding of het last hebben van een muisarm. Redenen genoeg om vandaag nog ergonomisch kantoormeubilair aan te schaffen of te huren volgens ons! 

Jachthavenweg 109 A 1 17Zorg dat alle collega's kunnen werken aan een ergonomische werkplek.

1 | De juiste werkhouding 

We beginnen bij het begin: een goede houding is van essentieel belang om lichamelijke klachten te voorkomen. Wanneer je fysieke houding namelijk al niet in orde is, zal een ergonomische werkplek ook niet helpen bij het voorkomen van je lichamelijke klachten. De juiste werkhouding is bij zittend werken anders dan bij staand werken. Het is belangrijk om altijd de juiste houding aan te nemen. Let hierbij op de volgende elementen: 

  • Zittend werken: Zorg dat je rechtop zit, rug tegen de ruggensteun en je voeten op de grond. Meer over een goede zithouding? Lees het blog ‘De juiste werkhouding’. 

  • Staand werken: Sta rechtop, maar sta niet in een krampachtige houding. Zorg dat je kin lichtelijk is opgeheven en ontspan je schouders, om nekklachten te voorkomen. Lees alles over hoe je het beste staand werkt: ‘Staand werken in de kantoorinrichting’.

2 | Ergonomische bureaustoel 

Werknemers brengen veel tijd door aan hun bureau, daarom is het belangrijk om een goede bureaustoel te hebben. Er zijn veel bureaustoelen op de markt, maar lang niet alle stoelen beschikken over dezelfde functies. Weet welke mogelijkheden jij nodig bent om goed te kunnen functioneren en klachten te voorkomen. 

Een goede houding is van essentieel belang om lichamelijke klachten te voorkomen

Maar wanneer beschik je nu over een goede en ergonomische bureaustoel? Bureaustoelen volgens de NEN-EN 1335 zijn goede bureaustoelen. Deze bureaustoelen beschikken namelijk over instel- en verstelmogelijkheden. Reden om hiervoor te kiezen is de grote verscheidenheid in lichaamsbouw van alle werknemers. Met een bureaustoel volgens de NEN-EN 1335 kan iedere werknemer de bureaustoel afstellen op de gewenste hoogte. Wil je meer weten over bureaustoelen volgens de NEN-EN 1335?


Bureaustoelen volgens de NEN-EN 1335 norm

Ergonomische bureaustoelJe brengt veel tijd door achter je bureau, zorg daarom voor een goede bureaustoel.

3 | Afstellen beeldscherm

Of je nu staand of zittend aan het werk bent: het is belangrijk dat je jouw beeldscherm altijd op de juiste plek en hoogte hebt staan. Zo voorkom je vermoeide ogen en nekklachten. Moet jij je nek bewegen om het beeldscherm te kunnen zien? Dan kan dit zorgen voor last van de spieren in de nek. 

Plaats het beeldscherm altijd op ooghoogte. Je ogen kijken recht op de adresbalk van de internetbrowser. De ideale afstand om het beeldscherm te plaatsen is circa 80 centimeter. Een andere mogelijkheid om voor jezelf de ideale afstand te bepalen is door rechtop in je bureaustoel te gaan zitten. Steek vervolgens je hand recht vooruit. Waar de vingertop van je middelvinger uitkomt is voor jou de ideale afstand om het beeldscherm te plaatsen. Alles op het beeldscherm is dan goed leesbaar, zonder dat je met de ogen moet knijpen of naar voren moet buigen.  

Maak je ergonomische werkplek af met ergonomische accessoires! 

4 | Ergonomische accessoires

Om de ergonomische werkplek compleet te maken, kan elke werknemer zelf bepalen waar hij of zij nog meer behoefte aan heeft. Met behulp van ergonomische accessoires kun je jouw ergonomische werkplek compleet maken. Denk aan een ergonomische muis om een muisarm te voorkomen, een ergonomisch toetsenbord, polssteun of een laptopstandaard

Voor de kleinere collega’s onder ons is het bijvoorbeeld juist prettig een voetensteun te gebruiken, terwijl een ander wellicht juist behoefte heeft aan een een polssteun om de werkzaamheden uit te kunnen voeren. Er zijn veel manieren en mogelijkheden om de werkplek ergonomisch in te richten. Je kunt het zelf zo bont maken als je wilt. 

Ergonomische werkplekElke ergonomische werkplek kan uniek zijn!

5 | De complete inrichting 

Een ergonomische inrichting is meer dan alleen de inrichting van de werkplek. De complete inrichting van het kantoor speelt hierin een rol. Van verlichting en daglicht tot aan de temperatuur en luchtvochtigheid op kantoor. Te beginnen bij de verlichting: wanneer we regelmatig blootgesteld worden aan licht, kunnen we ons beter concentreren en zijn we productiever. Wil je meer weten over de verlichting op kantoor? 


Alles over licht op kantoor

Daarnaast moeten de temperatuur en luchtvochtigheid voor je werknemers op kantoor aangenaam zijn. Jouw collega’s hoeven niet op kantoor te zitten met een jas aan, omdat het te koud is of dat het te warm is waardoor ze zich niet kunnen concentreren. Met een sensor, zoals de environment sensor, regel je gemakkelijk de temperatuur, luchtvochtigheid en -kwaliteit, lichtinval en bezettingsgraad. 

Is jouw werkplek al ergonomisch? 

Zoals je in het blog hebt kunnen lezen, zorgt een ergonomische werkplek voor minder verzuim en voorkomt het lichamelijke klachten. Het brengt nog meer voordelen. Met een goede werkplek gaan werknemers blijer naar hun werk en verhoogt het de productiviteit. Benieuwd hoe je jouw kantoorruimte ergonomisch kunt inrichten? Onze interieuradviseurs denken graag met je mee. Profiteer van de voordelen die een ergonomische werkplek met zich meebrengt! 


Neem contact op!

Kantoorinrichting met Officeplanner

Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!

Download brochure