How to: ruimte creëren in de kantoorinrichting

  • Door Madée Reinerink
  • dinsdag 11 februari 2020

Wanneer jij als bedrijf uit je voegen groeit, zal er extra ruimte in de kantoorinrichting gecreëerd moeten worden. Het maakt niet uit of je nu een grote kantoorruimte, kleine kantoorunit of meerdere kantoren in een business center huurt. Een veelvoorkomend probleem blijft het creatief omgaan met de ruimte die je hebt. Daarom hebben wij voor jou een opsomming gemaakt van factoren die een rol spelen in het creëren van ruimte in de kantoorinrichting.


11 officeplanner meest flexibele kantoorinrichting

Factoren die een rol spelen 

Niemand zit te wachten op overbodige kantoorruimte, je betaalt dan namelijk voor ruimte welke je niet gebruikt. Echter, kan je ook niet comfortabel werken in een te klein kantoor. Het zo efficiënt mogelijk benutten van jouw kantoor is belangrijk. Verschillende factoren kunnen ervoor zorgen dat een kantoor ondoeltreffend wordt gebruikt. Dit kan komen door een donker kantoor, de verkeerde kantoorindeling en andere factoren. Hieronder zijn factoren opgesomd die er voor zorgen dat jij extra ruimte creëert in de kantoorinrichting. Lees dus gauw verder! 

Kantoorruimte Hoofdstraat 25 Driebergen-RijsenburgEen opgeruimd kantoor zorgt voor extra ruimte!

Het begint bij een opgeruimd kantoor

Misschien is dit wel het meest voor de hand liggend: een opgeruimd kantoor zorgt voor extra ruimte. Probeer de kantoorinrichting met zo min mogelijk meubilair en accessoires te vullen. Leg op je bureau alleen de essentiële benodigdheden die jij dagelijks gebruikt. Laat overbodige spullen, zoals post-its en kabels, niet rondslingeren. 

Een interieurstijl die goed aansluit op een opgeruimd kantoor is een minimalistische kantoorinrichting.

Een interieurstijl die goed aansluit op een opgeruimd kantoor is een minimalistische kantoorinrichting. In de kantoorinrichting betekent dit minder spullen, minder kleuren, minder afleiding en meer rust en sfeer. Met een minimalistische kantoorinrichting creëer je extra ruimte in de kantoorinrichting. 

Kies jij voor opbergruimte? 

Niets zorgt voor meer chaos dan uitpuilende archiefkasten en elektriciteitskabels door het gehele kantoorpand. Wil je toch graag een opbergkast in de kantoorinrichting? Dan is een gesloten witte roldeurkast de beste keuze. Deze valt weg tegen de witte muren en bevat veel opbergruimte, waardoor je kantoor er gelijk opgeruimd uitziet. 

Kantoorruimte Demmersweg 3 HengeloAls je spullen op wilt bergen, kies dan voor een gesloten opbergkast.

Alhoewel kasten voor veel bedrijven onmisbaar zijn, zie je steeds vaker voor dat bedrijven overgaan op een papierloos kantoor. Zij transformeren hun kantoorruimte in een digitale werkplek. Zo kunnen werknemers plaats en tijdonafhankelijk werken, wordt de veiligheid verbeterd en nog belangrijker: er wordt ruimte gecreëerd! Lees alle voordelen van papierloos werken in het blog ‘Papierloos werken in jouw kantoorruimte? Maak gebruik van deze tips!’. 

Belang van de juiste kleur

Een lichte kantoorruimte oogt groter dan een donkere kantoorruimte. Te veel verschillende kleuren bij elkaar maken de ruimte onnodig druk. Het is goed om stil te staan bij het kleurgebruik in de kantoorinrichting. Alleen welke kleur zorgt voor rust in de kantoorinrichting? Witte muren werken vaak het beste!

Te veel verschillende kleuren bij elkaar maken de ruimte onnodig druk.

Met witte muren creëer je namelijk rust. Daarnaast reflecteert de kleur wit licht, waardoor de kantoorruimte ruimer lijkt. Kleuraccenten kunnen worden toegevoegd in de kantoorinrichting, maar zorg dat dit niet dé eyecatchers in de kantoorinrichting worden. Kies bijvoorbeeld wel voor een plant of hippe bureaulamp.

Kantoorruimte Met witte muren creëer je rust. 

Daglicht doet wonderen 

Doordat witte muren licht reflecteren, moet ervoor gezorgd worden dat al het mogelijke daglicht de kantoorruimte binnenkomt! Het is dus de hoogste tijd om vaarwel te zeggen tegen alle raamdecoratie bij jou in de kantoorinrichting. Zo heb je zoveel mogelijk profijt van al het daglicht dat de kantoorinrichting binnenkomt. Tenzij de middagzon op je computerscherm valt, dan kunnen we begrijpen dat je kiest voor zonwering. 

Als je bureaus onder het raam plaatst, met uitzicht naar buiten, zullen je werknemers meteen ervaren dat de werkplek ruimer aanvoelt. Daarnaast brengt daglicht ook nog extra voordelen met zich mee: zo verhoogt het de concentratie, alertheid en verbetert de productiviteit bij de werknemers. 

Kantoorruimte werkplekMet een werkplek aan het raam ben je geconcentreerder en productiever!

Kunstmatig licht 

Wij begrijpen ook wel dat er lang niet overal plek is om aan het raam te kunnen werken. Daarbij is het ook zo dat in Nederland de zon niet altijd schijnt. Gelukkig doen de effecten van goede verlichting geen afbreuk aan het creëren van extra ruimte in de kantoorinrichting. Met voldoende kunstmatig licht kun je er ook voor zorgen dat het kantoor ruimtelijk aandoet. 

Zorg voor flexibele werkplekken 

Je ziet het steeds meer: bedrijven met een grote kantoorruimte nemen afscheid van de standaard werkplekken en kiezen voor flexibele werkplekken. Dit heeft te maken met de toename van het aantal thuiswerkers en zzp’ers binnen een bedrijf. Hierdoor blijven werkplekken in de kantoorinrichting onbezet, wat natuurlijk zonde is. Door werknemers flexibiliteit te geven, kun je de vaste werkplekken afschaffen. Hierdoor zijn er op kantoor minder werkplekken nodig, wat weer voor extra ruimte zorgt.  

Kantoorruimte Marten Meesweg 25 G RotterdamWie het eerst komt, die het eerst maalt met flexibele werkplekken in de kantoorinrichting. 

Multifunctioneel meubilair 

Het kiezen voor multifunctioneel meubilair is handig. Voor verschillende functies kun je dan gebruik maken van het meubilair. Zo kun je hockers aanschaffen in de vorm van opbergdozen, deze kunnen in geval van nood dienen als extra zitplek. Een ander voorbeeld is de Meetingbox. Deze kan dienen als vergaderbox of een afgesloten unit om te werken. Door de multifunctionaliteit van het product kun je inspelen op de ruimte waar jouw bedrijf behoefte aan heeft.   


Bekijk de Meetingbox!

Een frisse blik

Ben jij degene die altijd maar aan het schuiven is met al het kantoormeubilair? Een frisse blik van iemand anders kan dan helpen. Samen met je werknemers kun je bespreken hoe er extra ruimte gecreëerd kan worden. Zij weten namelijk als geen ander wat de essentiële benodigdheden zijn en welk meubilair eventueel kan worden weggehaald voor meer ruimte. 

 Een frisse blik van een medecollega kan helpen bij het creëren van extra ruimte in de kantoorinrichting.

Aan de slag! 

We hebben een aantal factoren benoemd die extra ruimte creëren in de kantoorinrichting. Zo spelen een opgeruimd kantoor, kleurgebruik en voldoende daglicht een grote rol in het creëren van ruimte in de kantoorinrichting. Kom je er na het lezen van dit blog toch nog niet helemaal uit? Met Officeplanner richt jij jouw kantoor virtueel in. Je krijgt direct een beeld van hoe het er uit komt te zien. Zo creëer jij ruimte in de kantoorinrichting!   

12 tientallen bedrijven profiteren flexibiliteit

Kantoorinrichting met Officeplanner

Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!

Download brochure