10 tips voor productief en prettig thuiswerken

  • Door Linda Kroon
  • maandag 16 maart 2020

Het coronavirus heeft iedereen wereldwijd in de ban. Om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, wordt thuiswerken geadviseerd. Dit werd nogmaals duidelijk gemaakt tijdens de toespraak van premier Rutte op maanavond 16 maart. Premier Rutte en het RIVM adviseren om zoveel mogelijk thuis te werken waar dat kan. De komende weken zullen daarom naar verwachting steeds meer mensen thuiswerken dan dat normaal gesproken het geval is. Is thuiswerken nieuw voor je of ben je benieuwd hoe je productief kan thuiswerken? Dan hebben wij 10 tips voor het efficiënt thuiswerken en maak je van jouw thuis een prettige thuiswerkplek.


1. Volg een ochtendroutine

Lang in bed blijven liggen klinkt verleidelijk, maar thuiswerken is geen vakantie. Met een vaste ochtendroutine verhoog je de productiviteit en verbeter je je energieniveau. Sta daarom elke dag zo vroeg mogelijk op en zet de wekker op een vaste tijd. Kleed je vervolgens aan, begin de dag met een kopje koffie en start met een goed ontbijt. Na deze ochtendroutine kan je werkdag beginnen. Klap de laptop open en starten maar.

2. Maak een werkplek

Thuiswerken is natuurlijk anders dan op kantoor. Het hebben van een werkplek maakt het thuiswerken een stuk makkelijker. Op kantoor neem je plaats aan je vaste werkplek, maar thuis werkt dat net even anders. Niet iedereen heeft veel ruimte in huis, maar zorg toch voor een vaste werkplek. Een vaste werkplek in huis zorgt namelijk voor een verhoogde productiviteit. Wil je thuis een kamer omtoveren tot ideale werkplek? Dan kan SKEPP jou de ideale kantoormeubelen snel leveren. Denk aan een verstelbaar bureau, een ergonomische bureaustoel en een praktisch ladeblok. Met deze meubelen kan jij al een geschikte thuiswerkplek maken. Huur eenvoudig jouw gewenste meubelen en het thuiswerken kan beginnen. 


Bekijk alle kantoormeubelen

3. Schrijf een to-do list

Maak dagelijks een to-do list met punten die je wilt oppakken. Zorg er wel voor dat het een realistische lijst is. Begin met de hoogste prioriteiten, maar stel ook grote projecten niet uit. Uit onderzoek blijkt dat ieder mens productiever is in de ochtend, dan later op de dag. Begin daarom met de belangrijkste to-do’s. Je concentratie zwakt af gedurende de dag, waardoor je beter kan eindigen met minder belangrijke taken of taken die je op de automatische piloot kan doen. 

10 tips voor thuiswerkenRealiseer een werkplek bij jouw thuis.

4. Werk in blokken van maximaal 1 uur

Het is onrealistisch om te denken dat je de hele dag geconcentreerd werkt. Toch loert het gevaar om de hoek om door te buffelen. Dat werkt averechts en komt de kwaliteit niet ten goede. Uit onderzoek blijkt namelijk dat we ons niet langer dan 1 uur op 1 taak kunnen focussen. Houdt daarom rekening met een kortere spanningsboog. Neem tussen de blokken door een korte pauze. Zo kan je met een frisse en scherpe blik doorgaan naar de volgende taak. 

5. Vroeg beginnen is eerder stoppen

Elk kantoor kent zijn eigen openingstijden en dus ook werktijden. Wil je eerder beginnen? Dan kan je een uurtje langer pauzeren in de middag of eerder stoppen. Wel een belangrijk punt om te overleggen met je leidinggevende of baas. Als namelijk iedereen besluit om op andere tijden te werken, is het tussentijds overleggen lastiger. Werkt dit voor beide partijen? Dan kan je extra vroeg beginnen om langer te pauzeren of om eerder te stoppen. 

Thuiswerken in verband met coronavirusBlijf communiceren met collega's vanaf jouw thuiswerkplek.

6. Afspraak maken met partner/huisgenoten

Klinkt gezellig: samen thuiswerken met je partner of huisgenoten. Toch kan dit een grote valkuil zijn voor het productief werken. Maak daarom afspraken omtrent thuiswerken. Zorg ervoor dat je elkaar niet tot weinig afleidt. Draag bijvoorbeeld een koptelefoon tijdens het werken, zodat je minder snel afgeleid bent. Heb je kinderen? Overleg dan waar mogelijk met je partner hoe je dit opvangt. Ga je in dagdelen werken, dan kan je elkaar aflossen op deze momenten. 

7. Pauzeer op vaste momenten en zet wekkers

Op het werk hebben we allemaal te maken met vaste tijden qua lunchpauzes en eventueel koffiepauzes. Doe dit ook thuis. Eet op gezette tijden je lunch, zorg voor een goede kop koffie in de ochtend en ga na het middageten nog even de deur uit. Wandel een klein rondje, dat zorgt voor een frisse blik na de middagpauze. Zo kan je nog even door! 

8. Blijf communiceren met collega’s

Thuiswerken is een passende (tijdelijke) oplossing voor veel banen. Wel is belangrijk om te blijven communiceren met je collega’s. Overleg je normaliter ook veel met collega's? Blijf dat dan ook vooral doen. Werk met bijvoorbeeld een interne chat, bel elkaar, communieer via Google Hangouts of stuur een mail. Zo blijft iedereen op de hoogte en kan iedereen zijn of haar werkzaamheden blijven uitvoeren, zonder dat daar veel tijd overheen gaat. We weten immers niet hoe lang we thuis (moeten) blijven werken in verband met het coronavirus.

9. Stem de verwachtingen af met elkaar

Thuiswerken zorgt voor veel verantwoordelijkheid bij werknemers. Dat vraagt veel vertrouwen van de werkgever. Om aan elkaars verwachtingen te voldoen is het raadzaam om dagelijks te bespreken wat je van elkaar verwacht. Welke werkzaamheden hebben voorrang? Wat staat er op je to-do list? Welke taken heb je gedaan vandaag? Deze punten zijn belangrijk om te bespreken. Zo ontstaat er vertrouwen tussen beide partijen en zijn er geen verkeerde verwachtingen.

Thuiswerken door coranvirusThuiswerken vraagt veel verantwoordelijkheid van de werknemer.

10. Klaar? Klap je laptop dicht

Aangezien je thuiswerkt is het verstandig om niet in je werk te blijven hangen. Het is verleidelijk om nog een uurtje langer door te gaan aangezien je toch thuiswerkt. Het is wel belangrijk om je hiervoor af te kunnen sluiten. Is de werkdag voorbij? Klap dan de laptop dicht, leg hem weg en is er morgen weer een dag. 

Toch weer terug naar kantoor?

Het behouden van structuur is toch wat makkelijker op kantoor, dan wanneer je thuis werkt. Op kantoor is er geen verleiding om met privézaken bezig te gaan. Kan je weer naar kantoor? Dan is het belangrijk dat er de juiste regels in acht worden genomen, zoals de afstand van 1,5 meter waarborgen. Ben je benieuwd hoe het 1,5 meter kantoor eruit ziet? Download dan de gratis brochure! Voldoet het kantoor nog niet aan het 1,5 meter principe? Dan kan kan je de quickscan aanvragen! Na het aanvragen van de quickscan, ontvang je een persoonlijk adviesrapport om het 1,5 meter proof kantoor te maken. Zo kan iedereen weer veilig naar kantoor! 

Een goede planning, communicatie én structuur zijn de sleutel tot succes 

Werk je voor langere tijd (verplicht) thuis vanwege het coronavirus? Dan is structuur aan de dagen toevoegen onmisbaar. Het zal je helpen om productief, energiek en gemotiveerd te blijven. Het kan natuurlijk gebeuren dat er een dag is waarop je wat minder werk gedaan krijgt, maar zorg voor routine. Werk in blokken, zorg voor pauzes op vaste tijden en stel dagelijkse doelen voor jezelf. De sleutel tot het succes is namelijk een goede planning, communicatie en structuur. Heb je kantoormeubilair nodig voor jouw thuiswerkplek? Dan denkt SKEPP graag met jou mee voor het passende meubilair.


Shop jouw kantoormeubilair

Kantoorinrichting met Officeplanner

Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!

Download brochure