Veel werknemers werken inmiddels langdurig thuis door de gevolgen van het coronavirus. De werkplek aan het ergonomische bureau op kantoor wordt ingeruild voor de keukentafel thuis. Na verloop van tijd wordt het toch duidelijk hoe belangrijk het werken aan een geschikt bureau is. Als werkgever is het je plicht daar iets aan te doen! In deze blog lees je alles over het belang van ergonomisch verantwoorde thuiswerkplekken voor je werknemers.
Belang van ergonomisch en veilige thuiswerkplekken
Als werkgever heb je zorgplicht over je personeel, ook als het gaat over thuiswerken. Veel werkgevers en werknemers weten niet dat een thuiswerkplek ook aan de Arbowet moet voldoen. Je moet zorgen voor een gezonde en veilige thuiswerkplek voor jouw werknemers. Naast de Arbowet is het natuurlijk ook voor jou als werkgever van belang dat je werknemers geen gezondheidsklachten oplopen.
Loopt jouw personeel gezondheidsklachten op door bijvoorbeeld gebrekkig thuiswerkmeubilair? Dan kan dat grote gevolgen hebben voor jouw onderneming. Het uitvallen van personeel kan namelijk hoog in de kosten oplopen en je bedrijf schaden. Ga daarom verstandig om met ergonomie voor je personeel.
Investeer in een comfortabele thuiswerkplek voor jouw werknemers. Het is de oplossing om veel gezondheidsklachten te voorkomen onder het personeel. Door langdurig werken aan een krakkemikkige keukentafel ontstaan er na verloop van tijd onder andere rugklachten. Zorg daarom als werkgever minstens voor:
- Een verstelbaar bureau; zodat een persoon van elke lengte kan werken aan het bureau. Een te hoog bureau zal zorgen voor nek- en rugklachten. Heb je een te laag bureau? Dan zorgt dat ook voor fysieke ongemakken. Let bij het uitzoeken van een bureau op de afmeting, de monitor moet erop geplaatst worden namelijk. Is dat niet het geval? Dan is het personeel wederom genoodzaakt om met de laptop op schoot te werken, niet ergonomisch verantwoord. Kortom, ergonomie en een verantwoorde thuiswerkplek is een must!
- Een ergonomische bureaustoel; een comfortabele zithouding draagt bij aan je productiviteit en voorkomt gezondheidsklachten in je rug en nek. Zorg daarnaast voor de juiste zitinstructie bij bureaustoelen.
Voordelen van thuiswerken
Naast het belang van een goede thuiswerkplek voor jouw personeel, hangen er genoeg voordelen aan het thuiswerken. Al snel denken we in de negatieve gevolgen, toch heeft het thuiswerken ook positieve gevolgen voor jou én je personeel. Voordelen die zullen worden ervaren zijn onder andere:
- Thuiswerkers zijn productiever; uit onderzoek blijkt dat het grootste deel van de thuiswerkers evenveel of zelfs meer werk verschaft vanuit huis dan op kantoor. Dit heeft mede te maken door minder ruis van collega’s of andere storende factoren.
- Thuiswerken is efficiënter; de reistijd naar kantoor verdwijnt en daardoor heb je meer tijd in de ochtend om aan de slag te gaan. Op de thuiswerkplek wordt minder afleiding ervaren, daardoor ligt de focus een stuk hoger.Zeker in combinatie met een ergonomische thuiswerkplek!
- Werknemers werken over het algemeen wat langer als ze thuiswerken; Dit komt voornamelijk doordat pauzes meestal wat korter zijn en de drempel lager is om net datgene af te maken waarmee je bezig was. Aan het einde van een kantoor dag denk je vaker om 5 uur, het is tijd om naar huis te gaan.
Een slimme investering op de lange termijn
Thuiswerken heeft niet alleen voordelen voor de werknemer, maar ook voor jou als werkgever. Het investeren in thuiswerkplekken zorgt voor een kostenbesparing op de lange termijn. Denk bijvoorbeeld aan de reiskostenvergoeding die een stuk minder wordt of zelfs niet meer nodig is.
De afstand die een werknemer moet afleggen naar kantoor is gemiddeld 21 km, volgens het CBS. Stel dat je werknemer 3 dagen per week thuis werkt aan de thuiswerkplek, dan scheelt dat al enorm. Per werkdag reken je dus op 42 km en dus per week 126 km. Deze reiskosten kun je dus investeren in ergonomische thuiswerkplekken. De voordelen van het thuiswerken zonder extra kosten? Door de besparing op de reiskosten kun je de thuiswerkplek voor je werknemer gemakkelijk financieren.
Wist je dat je bij de aanschaf van thuiswerkplekken ook gebruik kunt maken van de WKR-regeling? De werkkostenregeling maakt het mogelijk om te investeren in meubilair voor thuis. In 2020 is de werkkostenregeling verhoogd, waardoor de aanschaf van thuiswerkplekken nog aantrekkelijker is! Wel zo prettig, toch?
Als werkgever heb je zorgplicht over je personeel
Werknemers bestellen zelf een thuiswerkplek in je eigen mini-webshop
Wij begrijpen dat het regelen van thuiswerkplekken voor het personeel als lastig kan worden ervaren. Er komen een hoop zaken bij kijken en het kan veel tijd kosten. SKEPP kan hierin een helpende hand bieden!Oftewel, wij doen waar wij goed in zijn en jij waar jij goed in bent. We helpen je ontzorgen waar mogelijk. Specifieke wensen? Geen probleem. Wij kijken graag per situatie waar wij kunnen ondersteunen. Zo ook bij het zorgen voor goede thuiswerkplekken voor jouw personeel, zonder dat jij hier druk mee bent. Met een eigen mini-webshop neemt SKEPP al jouw zorgen uit handen.
Jouw personeel ontvangt de link naar de mini-shop. Samen zullen wij kijken naar het samenstellen van thuiswerkplekken en overige accessoires. Jouw medewerkers kunnen het thuiswerkmeubilair in een handomdraai zelf bestellen. Ideaal, he? Zijn er werknemers met specifieke eisen? Geen probleem! Wij denken graag mee met jou!
Hebben jouw werknemers een keuze gemaakt voor de ideale thuiswerkplek? Dan ontvang jij vervolgens een overzichtelijke verzamelfactuur van de bestelde thuiswerkplekken. Dankzij de diverse betaalmogelijkheden kies je de vorm die het beste past bij jouw bedrijf of toekomstplannen.
De werknemer kan in de gepersonaliseerde webshop zelf een thuiswerkset kiezen en samenstellen aan de hand van type, kleur, of maat indien gewenst. Daarnaast zijn er handleidingen te vinden en een goede zitinstructie. Handig voor jouw werknemers voor het instellen van het meubilair. Vanaf het moment dat de thuiswerkplek besteld is, wordt deze doorgaans binnen 2 weken geleverd en gemonteerd in heel Nederland.
De gepersonaliseerde mini-webshop is 24/7 toegankelijk voor iedereen via eigen bedrijfsmail. Bestellingen worden tussen 08.00 en 17.00 verwerkt. Als een medewerker advies nodig heeft over bijvoorbeeld de juiste keuze van een thuiswerkplek kan er altijd gebeld worden! SKEPP helpt graag met het maken van de juiste keuze en geeft advies op maat.
Thuiswerken zorgt voor meer productiviteit, efficiëntie en focus.
Realtime omgeving voor jou als werkgever
Naast de gepersonaliseerde minishop, krijg jij als werkgever toegang tot een digitale omgeving. In deze digitale omgeving krijg je inzicht in welke medewerkers reeds een thuiswerkplek in gebruik hebben. Daarnaast geeft de beheerdersfunctie overzicht in de kosten per medewerker, data voor wat betreft de levering en wordt per medewerker een inkoopnummer aangegeven. Kortom, jij kunt realtime alles in de gaten houden en het overzicht bewaren!
Ervaar zelf hoe jouw mini-webshop eruit kan gaan zien
Thuiswerkplekken assortiment; jij bepaalt!
Het makkelijke voor de werknemer is dat er keuze is uit verschillende thuiswerksets. Deze zijn zelf samen te stellen. Van tevoren spreekt SKEPP met jou af welke combinatie van thuiswerkplekken beschikbaar zullen zijn in de mini-webshop. Zo weet de werknemer ten alle tijden wat hij of zij kan verwachten.
De standaard thuiswerksets zijn verdeeld in twee categorieën: “thuiswerkset basic” en “thuiswerkset pro”. Bekijk de afbeeldingen hieronder voor een indicatie van de thuiswerksets. Echter is het tijdens kiezen van de thuiswerksets door de werknemer zelf te bepalen welke bureaustoel het beste past bij welk thuiswerk bureau. Zo kan de werknemer zelf bepalen wat het beste past bij zijn behoeftes. Wel zo prettig!
Is de bestelling geplaatst? Dan gaan wij aan de slag voor jouw personeel. De thuiswerkplekken worden doorgaans binnen 2 weken gemonteerd geleverd in heel Nederland. Het afleveren doen wij op de gewenste locatie van jouw personeel. Zo heb jij als werkgever nergens omkijken naar en regelen wij de rest.
De voordelen van thuiswerkplekken op een rijtje
Als onderneming ontkom je niet aan het thuiswerken. Een groot gedeelte werkt al thuis en zal in de toekomst ook nog grotendeels thuis blijven werken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat na het coronavirus thuiswerken een blijvertje zal zijn. Steeds meer werkgevers hebben dit door en investeren nu in deze nieuwe manier van werken. Naast het moeten thuiswerken zijn er natuurlijk ook veel voordelen van werken vanuit huis, zoals betere focus, productiviteit en tevredenheid onder de werknemers. Tot slot bespaar je als werkgever nu op reiskosten of eventuele leasekosten van bedrijfsauto's, investeer dit bedrag in een ergonomische thuiswerkplek.
De voordelen van thuiswerkplekken op een rijtje:
✅ Ergonomisch verantwoorde thuiswerkplekken die voldoen aan de Arbowet.
✅ Flexibele betaalmogelijkheden (kopen, huurkopen of huren; jij bepaalt)
✅ Bestel op een manier die bij jou past (verzamelfactuur of andere manier)
✅ Snelle levering (doorgaans binnen 2 weken tot 1500 thuiswerkplekken)
✅ Meer nodig? Geen probleem, we denken graag met je mee!
✅ Levering en montage op het adres van je werknemers in heel Nederland
✅ Totale ontzorging van begin tot eind; jij hebt de regie!
Ga jij als onderneming thuiswerken?
Het thuiswerken zal dus nog wel even blijven en het kantoor zal vaker worden ingeruild voor de thuiswerkplek. SKEPP kan je goed helpen in deze ontwikkeling van verplaatsing van kantoor naar thuiswerkplek. Zorg voor een ergonomische thuiswerkplek voor je werknemers om het beste resultaat te realiseren en de productiviteit te bevorderen. Kortom, realiseer thuiswerkplekken voor jouw personeel en ervaar de voordelen!