Kantoormeubilair: huren, huurkoop of kopen?

  • Door Madée Reinerink
  • dinsdag 11 februari 2020

Moet jij bij de aanschaf van kantoormeubilair kiezen voor huren, huurkoop of kopen? Dit is een vraag waar veel ondernemers zich mee bezighouden bij de aanschaf van nieuw kantoormeubilair. Het kopen van meubilair kost veel geld. Een andere keuze is het kiezen voor een tijdelijke optie, namelijk huren. In bepaalde gevallen kan het ook gunstig zijn om kantoormeubilair te verkrijgen door huurkoop. In dit blog vertellen we over de verschillen tussen de mogelijkheden. Zo kun jij na het lezen van dit blog een weloverwogen keuze maken!


04 zoek flexibel kantoormeubilair voor jouw kantoor

De 3 mogelijkheden opgesomd 

Naar welke optie jouw voorkeur uitgaat, is voor ieder bedrijf anders. Dit is namelijk afhankelijk van de omstandigheden, doelstellingen en het toekomstperspectief van jouw bedrijf. Om erachter te komen welke optie het meest gunstige is voor jou brengen we de voor- en nadelen van huren, huurkoop en kopen in kaart. 

De vrijheid en flexibiliteit van huren  

De eerste mogelijkheid die we uitlichten is kantoormeubilair huren. Als huurder ga je een huurovereenkomst aan waarbij je het kantoormeubilair in bruikleen neemt van een andere partij, oftewel de verhuurder. Voor het in bruikleen nemen van het kantoormeubilair betaal je een maandelijkse huursom. 

Kantoormeubilair huren kent vele voordelen, zelfs voor de langere termijn.

Kantoormeubilair huren kent vele voordelen, zelfs voor de langere huurtermijn. Tot een periode van ongeveer 2 jaar is huren zelfs voordeliger dan kopen. Op het gebied van design en gebruiksgemak kom je ook niets te kort, want je kiest gewoon het kantoormeubilair dat past bij de wensen van jouw organisatie. Daarnaast profiteer je bij huren van een snelle levering. Het kantoormeubilair kan namelijk al binnen een aantal werkdagen worden geleverd. 

Baden powellweg 305b officeplannerBij huren kies jij gemakkelijk het kantoormeubilair dat past bij de wensen van jouw organisatie!

Een ander bijkomend voordeel is dat het huren van kantoormeubilair zorgt voor meer flexibiliteit. Zo kun je het meubilair maandelijks op- en afschalen, waardoor je alleen betaald voor datgene waarvan jouw bedrijf gebruik van maakt. Weet je daarnaast ook niet hoelang jij het meubilair nodig hebt? Geen probleem, want je kunt de huurperiode zelfs verlengen of inkorten.

 De verhuurder is verplicht om te helpen bij gebreken en eventuele schade te vergoeden. 

Het is voor de verhuurder verplicht om te helpen bij gebreken en de schade te vergoeden. Het ophoesten van een torenhoog bedrag hoef jij als huurder niet. Daarentegen zorgt kantoormeubilair huren wellicht voor minder vrijheid. Het kantoormeubilair is namelijk niet van jou en gaat na de huurperiode weer terug naar de desbetreffende eigenaar. 

Investeren in de toekomst met kopen 

Voor de aanschaf van kantoormeubilair ga je niet over één nacht ijs. Een goede investering in je kantoorinrichting zorgt ervoor dat jouw bedrijf weer jaren vooruit kan. Breng in kaart of het rendabel en interessant is om te investeren in het kopen van nieuw kantoormeubilair. Het is namelijk een behoorlijke investering en sommige bedrijven kunnen dit gewoonweg niet ophoesten. Kopen is een optie wanneer jouw bedrijf er het budget voor heeft en je ook iedereen kunt voorzien van goed, ergonomisch kantoormeubilair. 

Holland Startup Officeplanner Voor de aanschaf van een geheel nieuwe kantoorinrichting ga je niet over één nacht ijs.

Door kantoormeubilair te kopen, kun jij eventuele latere kopzorgen voorkomen. Jij hoeft je namelijk niet maandelijks druk te maken over de vaste lasten van het kantoormeubilair, want jij bent direct eigenaar van het kantoormeubilair. Daarnaast profiteer je bij kopen vaak van een bepaalde garantieperiode. Zo bieden wij bij SKEPP 2 jaar garantie op alle producten. Op de langere termijn profiteer jij van de investering in het kantoormeubilair. 

Word eigenaar van het meubilair met huurkoop

De term huurkoop is voor veel mensen nog onbekend, terwijl het een goede keuze is bij de aanschaf van kantoormeubilair. Koop je jouw kantoormeubilair met huurkoop, dan los je maandelijks af, totdat het bedrag helemaal is afbetaald. Officieel ben je bij huurkoop pas eigenaar als de laatste betaling is overgemaakt. Huurkoop is dan ook zeer geschikt voor grote aankopen, waarvan je een lange periode plezier hebt.

Koop je jouw kantoormeubilair met huurkoop, dan los je maandelijks af, totdat het bedrag helemaal is afbetaald.

Het voordeel van huurkoop is dat jij toch kantoormeubilair kunt aanschaffen is dat je niet direct een grote investering hoeft te doen. Het kantoormeubilair wordt geleverd en vervolgens betaal je in termijnen het openstaande bedrag met rente terug. Je hoeft geen grote investering vooraf te doen, terwijl je al wel gebruikt kunt maken van het kantoormeubilair. 

IP2Entertainment officeplanner 14Bij huurkoop ben je tijdens de periode van aflossen nog geen eigenaar van het meubilair. 

Je kunt het kantoormeubilair afbetalen in verschillende periodes, dat is afhankelijk van wat jij als ondernemer wilt. Het is mogelijk om af te betalen in 12, 24, 36, 48 of 60 maanden. Tijdens de periode van aflossen ben je nog geen eigenaar. Het voordeel van huurkoop is dat bijkomende kosten aan reparatie en onderhoud al verwerkt zijn in je maandlasten.  

Het enige nadeel dat hieraan verbonden zit, is dat je over de maandelijkse kosten een rentepercentage betaald. Daarnaast is er vastgesteld dat de verkopende partij het kantoormeubilair mag terugeisen wanneer er minder dan 75% is betaald en jij als huurder de aflossing niet meer kunt betalen.  

De voor- en nadelen opgesomd 

  • Voordeel huren: Je kunt het kantoormeubilair maandelijks op- en afschalen en profiteert bij schade van direct vervangend meubilair. 

  • Nadeel huren: Je bent en wordt geen eigenaar van het meubilair. 

  • Voordeel kopen: Je bent direct eigenaar van het kantoormeubilair en profiteert daarnaast van 2 jaar garantie. 

  • Nadeel kopen: Kantoormeubilair kopen is een flinke investering.

  • Voordeel huurkoop: Je hoeft geen investering vooraf te doen en bent uiteindelijk wel eigenaar van het kantoormeubilair.

  • Nadeel huurkoop: Je betaalt rente over de huurkoop. 

Bekijk de opties in de Officeplanner Webshop 

De Officeplanner Webshop heeft verschillende mogelijkheden om in de behoeftes, huur, huurkoop en koop, te voorzien. De webshop heeft een groot assortiment aan kantoormeubelen. Kies de items die je nodig hebt en bepaal vervolgens de optie die voor jouw bedrijf het meeste geschikt is. Gemakkelijker kan het niet, toch?

07 zoek kantoormeubilair profiteer officeplanner

Aan jou nu de keuze! 

Heb je al een keuze gemaakt tussen het huren, huurkoop of kopen van jouw nieuwe kantoormeubilair? Of heb je nog vragen over Officeplanner? Aarzel dan niet en neem contact op met één van onze vastgoedconsultants. Zij helpen je gratis en vrijblijvend om de beste keuze te maken tussen huren, huurkoop en kopen van kantoormeubilair. 


Neem contact op!

Kantoorinrichting met Officeplanner

Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!

Download brochure