Kantoorinrichting

Het 1,5 meter kantoor

Hoe kan je rekening houden met 1,5 meter afstand op kantoor? Welke oplossingen moet je inzetten? Kortom: hoe gaan we de 1,5 meter samenleving doorvoeren naar het 1,5 meter kantoor? Dat lees je in dit blog!

Het 1,5 meter kantoor

De 1,5 meter samenleving gaat naar verwachting ook doorgevoerd worden naar het 1,5 meter kantoor. Veel Nederlanders zijn momenteel aan het thuiswerken en dat gaan we de komende tijd ook wel zo doen. Maar er komt een tijd dat we weer terug gaan naar het kantoor. In veel gevallen kan de huidige kantoorinrichting niet volgens de 1,5 meter samenleving. Hierdoor wordt er geadviseerd dat je jouw kantoor inricht als 1,5 meter kantoor. Benieuwd hoe wij het 1,5 meter kantoor voor ons zien? Lees dan gauw verder!

1,5 meter samenleving doorvoeren naar het 1,5 meter kantoor

Anderhalve meter afstand houden op kantoor kan best lastig zijn met al je collega’s. Toch gaat dat het nieuwe normaal worden. Voorspeld is dat we na de coronacrisis nog een lange tijd volgens de 1,5 meter samenleving gaan leven. Dit betekent dat het kantoor ook anders ingericht moet worden. Hoe kan je rekening houden met 1,5 meter afstand op kantoor? Welke oplossingen moeten we inzetten? Kortom: hoe gaan we de 1,5 meter samenleving doorvoeren naar het 1,5 meter kantoor? Je leest het in dit blog!

Het 1,5 meter kantoorHet 1,5 meter kantoor wordt langzamerhand realiteit.

Hoe ziet het 1,5 meter kantoor eruit?

De 1,5 meter samenleving vraagt om nieuwe maatregelen voor de kantoorruimte en de werkplek. Afstand, ruimte en luchtverversing zijn van belang, net als afscheidingswanden, hygiëne en routing. Toch weten we dat het contact tussen werknemers zorgt voor werkplezier, productiviteit en socialisatie. Welke maatregelen moet jij als werkgever treffen op kantoor? 

1. Een veilige werkplek 

Veilige en gezonde werkplekken zijn cruciaal voor de 1,5 meter samenleving en dus het 1,5 meter kantoor. Hoe creëer je die veilige omgeving voor je werknemers? Begin allereerst bij de werkplek. Dit is de plaats waar elke werknemer grotendeels de dag doorbrengt. Het is verstandig om zoveel mogelijk te werken met een eigen toetsenbord en muis. Daarnaast is de afstand tussen de bureaus van jouw werknemers een belangrijk punt.

Staan ze op 1,5 meter afstand? Dat is mooi, maar denk eraan: je zit wel binnen. De doorstroming van lucht is minder optimaal binnen, maar ook het gebrek aan verversing van de lucht is een kanttekening. Open daarom zoveel mogelijk de ramen voor een constante doorstroming van verse lucht. Kan dat niet of heb je toch genoeg ruimte? Zet dan toch de bureaus zo ver mogelijk uit elkaar. Baken daarnaast de zones af met tape of tapijt. Dit zorgt voor voldoende afstand, maar creëert ook bewustwording onder het personeel. 

Anderhalve meter kantoorZorg voor een veilige werkplek voor jouw werknemers.

2. Werk met scheidingswanden

In het 1,5 meter kantoor is het inperken van de verspreiding van het virus cruciaal. Scheidingswanden en/of plexiglas kunnen daarbij helpen. Een akoestische scheidingswand kan je eenvoudig plaatsen tussen de bureaus. Niet alleen biedt het enige vorm van bescherming, maar ook dempt de akoestische wand omgevingsgeluiden. Dat biedt meer rust voor de werknemer.

Met scheidingswanden of plexiglazen wanden zorg je voor het beperken van het contact tussen werknemers, waardoor het zo veilig mogelijk is. Let bij het plaatsen van de wand op voldoende ruimte, het eventueel uitsteken van een wand is wel zo handig, aangezien er nog ruimte moet overblijven voor de werknemer om even naar achter te kunnen leunen op de bureaustoel zonder dat er gevaar ontstaat. 

3. Verdeel het personeel in groepen

Om de 1,5 meter afstand in goede banen te leiden kan je werken in groepen. Verdeel het personeel onder in bijvoorbeeld 3 groepen. Zo houd je controle op de gezondheid en veiligheid van je werknemers. Is er bijvoorbeeld een teamlid ziek uit groep 1? Dan werkt groep 1 de hele week vanuit huis.

Door te werken met shifts kan je de capaciteit van 40% aanhouden op kantoor, in plaats van 100% aanwezigheid. Elke groep werkt op een andere dag en op de dagen dat zij niet aanwezig zijn op kantoor, kunnen zij vanuit huis werken. Probeer dit op een ergonomische wijze toe te passen, zodat de productiviteit en gezondheid gewaarborgd blijft. Zorg bijvoorbeeld voor goede thuiswerkplekken voor jouw personeel.

Moeite met het realiseren voor thuiswerkplekken voor het gehele team? SKEPP kan jou goed helpen! Wij stellen binnen één werkdag een gepersonaliseerde webshop met thuiswerkmeubilair aan. De medewerker kiest zijn gewenste meubilair en SKEPP regelt de levering, montage en service bij de medewerker thuis! Jij krijgt vervolgens één verzamelfactuur voor alle bestellingen, wel zo handig toch?


Realiseer nu thuiswerkplekken voor het hele team!

 

De maatregelen voor het 1,5 meter kantoorVerdeel het personeel in 2 of 3 groepen om de gezond- en veiligheid te waarborgen.

4. Eenrichtingsverkeer op het 1,5 meter kantoor

Je kent het wel: je loopt naar het toilet en botst zo ongeveer tegen 2 collega’s op die je onderweg tegenkomt. Het is belangrijk dat we dit soort momenten zo veel mogelijk uit de weg gaan. Zorg daarom voor eenrichtingsverkeer in de looproutes. Het klinkt kinderachtig, maar plak bijvoorbeeld de looproutes af met pijlen, zodat het duidelijk is voor iedereen in welke richting zij dienen te lopen.

Het 1,5 meter kantoor en looproutesDit is een voorbeeldinrichting met duidelijke looproutes in het 1,5 meter kantoor.

5. Pauzeren in shifts

Het is belangrijk om de lunchruimte ook op 1,5 meter afstand in te richten. Zorg voor extra afstand tussen stoelen en tafels. Halveer het aantal stoelen om de lunchtafel voor meer veiligheid. Pauzeren alle werknemers tegelijk? Werk dan in shifts. Na de eerste shift moet de tafel en de stoelen worden schoongemaakt. Zo blijft er voldoende afstand, kunnen alle werknemers op een veilige manier pauzeren en heb je meer controle. 

6. Vergaderen op een nieuwe manier 

In het 1,5 meter kantoor kan je nog steeds vergaderen, maar wel op afstand in een grote ruimte. Zorg dat de vergaderplek minder stoelen bevat, haal bijvoorbeeld de helft van de stoelen weg. Ga daarnaast voor een ruime vergadertafel om die afstand te waarborgen. Eventueel zou je kunnen overwegen om plexiglas op de vergadertafels te plaatsen, waardoor een eventuele overdracht van het virus beperkt blijft. Werk je in shifts? Dan kan je ook vergaderen door te videobellen. Zo kunnen de werknemers die thuiswerken ook deelnemen aan de vergadering op een veilige en productieve manier

Het 1,5 meter kantoor en vergaderenVergader op veilige afstand in het 1,5 meter kantoor of plan een online vergadering.

7. Flexwerkers werken op een vaste plek

Om de veiligheid (en gezondheid) van je werknemers te waarborgen kan je nog steeds werken met flexwerkers. Wel moet je in acht nemen dat een werkplek niet op dezelfde dag gedeeld mag worden. Het wisselen van plek halverwege de dag is geen optie. Werk je maar een halve dag? Dan is toch de werkplek gereserveerd voor jou gedurende de hele dag om besmettingsgevaar te voorkomen. 

8. Instructies aan het personeel

Niet alleen moet je het kantoor inrichten volgens de 1,5 meter maatregelen, maar ook is het belangrijk om het personeel te instrueren. Zorg voor een duidelijk protocol en deel deze met het alle werknemers. Naast een duidelijke instructie kan je gebruik maken van stickers plaatsen. Plak pijlen op de grond voor de looproute, plak stickers bij toiletten en in de kantine voor nog meer bewustwording en het naleven van de 1,5 meter maatregelen. 

Alleen samen kunnen wij dit!

9. Hygiëne voorzorgsmaatregelen

De bestaande regels omtrent het tegengaan van verspreiding van het virus zijn nog steeds van kracht. De volgende voorzorgsmaatregelen zijn verstandig om ook in acht te nemen en te communiceren naar het personeel:

  • Zorg voor voldoende zeepdispensers en desinfectiegel op de sanitaire plekken;

  • Vervang handdoeken voor papieren doekjes;

  • Sluit de wc-deksel vóór het doortrekken;

  • Reinig deurklinken minimaal 4 keer per dag met een desinfectiemiddel;

  • Desinfecteer elke dag het toetsenbord, de muis, de smartphone en de werkplek;

  • Zorg dat elke werknemer een eigen desinfectiegel op zijn werkplek heeft;

  • Benadruk het thuisblijven bij verkoudheidsklachten, koorts en/of keelpijn. 

Routing anderhalve meter kantoorNiet alleen vraagt het kantoor om aanpassingen, maar instrueer ook je personeel.

10. Vraag de quickscan aan

Wil jij graag het 1,5 meter kantoor realiseren? Vraag dan de quickscan aan! Wij zorgen voor een persoonlijk adviesplan voor jouw kantoorinrichting. In het adviesplan ontvang je advies over onder andere: de looproute, signing, praktische voorzorgsmaatregelen, inrichting met jouw bestaande meubilair en het gebruik van plexiglas. Maak jouw kantoor corona proof! Nieuwsgierig? Bekijk dan gauw de pagina.


Vraag de quickscan aan

#Samensterker 

Door de 1,5 meter maatregelen toe te passen op kantoor en het opstellen van een duidelijk protocol naar alle werknemers, kunnen we veilig terug naar kantoor. Het is belangrijk dat we dit samen doen! Niet alleen om de veiligheid en gezondheid te waarborgen van het personeel, maar ook om het virus in te dammen. Kan jij naast bovenstaande tips nog advies gebruiken? Neem dan contact op met onze interieurexperts voor deskundig advies op maat of doe de quickscan. Wij denken graag met jou mee voor het 1,5 meter kantoor. 


Neem contact op!

Bekijk hoe en waar we dit toepassen

Benieuwd hoe we onze creativiteit en expertise in de praktijk tot leven brengen? Ontdek onze toffe projecten. Ervaar hoe we kantoorruimtes omtoveren naar functionele en inspirerende omgevingen die de verhalen van de klanten vertellen. Onze projecten bieden je een exclusief kijkje in de keuken. Ga mee op ontdekkingsreis en laat je inspireren!

See what's next

Wil je meer lezen? Ontdek meer inspirerende inrichtingsideeën en oplossingen voor een dynamisch kantoor.

Cruciale factoren: zo komen je werknemers graag weer naar kantoor

Cruciale factoren: zo komen je werknemers graag weer naar kantoor

We mogen steeds vaker weer naar kantoor! Met de volgende tips zorg jij dat je werknemers maar al te graag weer naar kantoor komen!

Lees meer
Kantoormeubilair fiscaal afschrijven

Kantoormeubilair fiscaal afschrijven

Het aanschaffen van kantoormeubilair kan vaak een grote investering zijn, maar is kantoormeubilair fiscaal aftrekbaar? Een vraag van veel ondernemers. Hoe financier je nieuwe kantoormeubelen? Is het kantoormeubilair fiscaal aftrekbaar? SKEPP vertelt je hoe dit zit!

Lees meer
11 musthaves voor kantoor: van ergonomisch toetsenbord tot bureaustoel

11 musthaves voor kantoor: van ergonomisch toetsenbord tot bureaustoel

Welke items kunnen in jouw kantoorruimte echt niet ontbreken? Wij hebben een lijst van de 11 musthaves voor kantoor voor jou samengesteld!

Lees meer

Ready to make the first move?

Klaar voor een dynamische kantoorinrichting? We got you! Maak jij de first move?

Geen verplichtingen
Persoonlijk ontwerpplan
Gratis & vrijblijvend advies