SKEPP media

Interview | Mattijs Kaak spreekt met Wybo Wijnbergen van WeWork

Door |

Een nieuwe SKEPP sessie: interview met Wybo Wijnbergen van WeWork en David de Jong van Screen6.

Mattijs Kaak van SKEPP design+build vervolgt voor het derde jaar op rij zijn tocht door Vastgoedland. Hij stort zich de komende tijd op de nu langzamerhand volwassen geworden markt van 'de moderne kantoorconcepten'. Wat is hun kenmerk? Hoe onderscheiden zij zich onderling van elkaar? Wat is hun toekomst?

Door op locatie te spreken met een vertegenwoordiger én met een gebruiker van het concept zal naar verwachting een beeld ontstaan van wat deze markt te bieden heeft. De interviews verschijnen als column in het Vastgoedjournaal, op de website van SKEPP (www.skepp.nl) en in het jaarlijkse SKEPP magazine KANTOOR. Nu in Amsterdam bij WeWork Weteringschans eerst een gesprek met Wybo Wijnbergen, General Manager WeWork Netherlands, en vervolgens met David de Jong, co-founder en directeur van Screen6, actief op het gebied van advertentietechnologie en member bij WeWork. 

Mattijs Kaak: "Wat vormt de essentie van jullie concept?"

Wybo Wijnbergen: "Als member ben je 24 uur 7 dagen in de week verbonden met WeWork. Niet omdat het je werkplek is, maar omdat WeWork een zó groot onderdeel van je leven vormt, dat sociaal en werk vaak ongemerkt in elkaar overvloeien. Deze locatie aan de Weteringschans is betrekkelijk klein, er werken 417 mensen. Zij voelen zich stuk voor stuk met elkaar verbonden. Zeker hier, maar ook in weekends trekt men samen op, de kinderen kennen elkaar, op zondag wordt er gevoetbald, op vrijdag is er een biertje met 50, 60 man en daarna gaat men vaak de stad nog in. Hier in het gebouw wordt niet traditioneel '9 to 5' gewerkt. Het is een plek, waar je naar toegaat, niet zozeer om te werken, maar om te léven. Je raakt hier geïnspireerd. Je helpt je collega in het kantoor naast je, omdat jij iemand in je netwerk hebt zitten die zijn bedrijf weer verder kan helpen. Zelf kan je om hulp vragen en krijg je vanuit het gebouw zelf of via ons online network van alle kanten adviezen of concrete steun. Iedereen staat voor iedereen klaar. Wij hebben internationaal zo'n 80.000 members met wie je online doelgericht kan connecten. Het is een gemeenschap, een community met een grote onderlinge saamhorigheid. Je bent niet uitsluitend op jezelf of op je eigen mensen aangewezen. Je bent onderdeel van een groter geheel. Je vindt hier alles wat je nodig hebt om succesvol te worden. Wij zijn proactief in het versterken van deze gemeenschap. Onze communityteams praten, luisteren en leggen contacten. We organiseren 2 à 3 events per week, soms 'groot' door sprekers uit te nodigen, soms 'klein' door samen een pizza te bestellen. Het gebouw is ingericht om ontmoetingen tot stand te brengen: glazen wanden, open deuren, een grote gemeenschappelijke ruimte. Bij de koffie staan we niet in de rij met de rug naar elkaar toe, nee, we geven elkaar de suiker en de melk door en maken ondertussen een praatje."

"Wat blijkt in de praktijk het sterkste punt van jullie concept?"

"Je wordt daadwerkelijk onderdeel van een grote groep. Je hoort erbij. Je kunt een beroep doen op 80.000 members. Dat aantal breidt zich razendsnel uit. De mogelijkheden voor jou als ondernemer nemen op die manier enorm toe. Op ons digitale platform brengen wij ondernemers van alle soorten, maten en smaken online bij elkaar. Hoe meer contacten, hoe groter je kans om te groeien. Nationaal en internationaal. Door simpelweg te klikken op een knop verbind je je met members all over the world."

SkeppSessie Atoomclub Wybo 02 VJWybo Wijnbergen, General Manager WeWork Netherlands.

"Zijn er sedert de start van jullie concept zaken veranderd?"

"Adam Neumann en Miguel McKelvey, de grondleggers van WeWork, vonden elkaar in een gezamenlijke frustratie. Ieder voor zich werkte op een kantoor en kende daar haast niemand. Het hele gebouw zat vol met hokjes, waarin onbekende mensen onduidelijke dingen uitspookten. Dat wilden zij anders. Saamhorigheid was voor hen voortaan het keyword, de basis voor WeWork. Die opvatting staat tot op de dag van vandaag zonder mankeren recht overeind."

"Wat zijn jullie plannen voor de nabije toekomst?"

"Wij hebben nu in Amsterdam 2 gebouwen met in totaal 1500 leden. Binnen een jaar zullen dat er 3000 zijn. Ook grote corporates herkennen de kracht van WeWork en willen meer en meer gaan deelnemen. Een goede mix qua grootte en variatie blijft wel belangrijk. Over zo'n 2 à 3 jaar gaan we zeker fysiek uitbreiden. Eerst hier in Amsterdam, vervolgens willen wij uitwaaieren over de grote steden."

 

SkeppSessie Atoomclub Wework 03 VJHet kantoorpand van WeWork in Amsterdam aan de Weteringschans.

 

"Hoe zien jullie de toekomst van deze kantoorconcepten?"

"In 2050 woont 70% van de wereldbevolking in grote steden. De organisatie van OV, huisvesting, diensten en noem verder maar op vormt dan een enorme en permanente uitdaging. Vierkante meters worden schaars. Dat geldt zeker ook voor werkplekken. Bedrijven zullen behoefte blijven houden aan een eigen werkplek, maar zullen zo'n werkplek alleen gebruiken als die ruimte echt nodig is. Ruimte zal gedeeld worden. Het ongebruikt in-bezit-hebben zal steeds minder noodzakelijk en wenselijk zijn. Gemeenschappelijke ruimtes, flexibele werkplekken, een inspirerend gebouw. Een ontwikkeling die in gang is gezet en die steeds verder zal gaan."

"Wat is hier je favoriete plek?"

"De grote gemeenschappelijke ruimte op de 1ste verdieping. Ik voel mij thuis tussen de dynamiek van gedreven ondernemers. Ik kan daar goed zien wat er gebeurt. Ook ben ik graag helemaal beneden bij de entree. Members en bezoekers komen daar vol enthousiasme ons gebouw binnen en gaan vol energie weer weg. Willen aan de slag, willen mooie dingen maken, willen de wereld veroveren, geloven in hun producten, zijn bereid risico's te nemen, inspireren elkaar. Mooi om te zien. Mooi om mee te maken."

Hieronder het interview met David de Jong, co-founder en directeur van Screen6.

Mattijs Kaak: "Hoe waren jullie in het verleden gehuisvest?" David de Jong:

"Met Screen6 zijn we 3 jaar geleden begonnen. We hebben op verschillende adressen op de grachten gezeten. Eerst in een kantoorverzamelpand, later op een eigen verdieping. Nauwelijks contact met andere huurders, veel huishoudelijke besognes, flinke kosten voor een ruimte, die we eigenlijk niet eens volledig nodig hadden. Op het laatst zaten we met een paar man in een groot, onpersoonlijk kantoor. De muren kwamen op ons af. Niet bepaald inspirerend."

 

SkeppSessie Wework David 03 VJ2
David de Jong, co-founder en directeur van Screen6.

 

"Wat trok jullie aan in dit concept?"

"Wij stonden met ons bedrijf voor een nieuw begin. Geen idee hoe het zou lopen wat betreft expansie, aanwas van personeel en inkomen. Moesten we ons voor een langdurige periode opnieuw committeren aan een verdieping die op dat moment in feite te groot voor ons was? Toen ontdekten we WeWork. Hier konden we terecht per persoon, per werkplek, per maand. Maatwerk. Al naar gelang de groei van ons bedrijf konden de plekken om te werken per maand mee groeien. We vonden hier een creatieve omgeving met veel startups. Alle faciliteiten voor een vast bedrag. Geen onverwachte flexibele kosten. Op die manier konden wij haarscherp begroten. Het pand was nog niet klaar, wij hebben vol overtuiging getekend."

"Konden jullie zo het gebouw in of waren er aanpassingen nodig?"

"Nog maar één verdieping was af. Wij waren de tweede huurder. Het was een en al improviseren, er ontstond zo meteen een hechte groep. Je kende aanvankelijk geen mens, maar het contact was snel gelegd. WeWork organiseerde vanaf het begin events en membership lunches. Juist het sociale bleek hier heel sterk aanwezig. Een community. Onze verwachtingen werden dik overtroffen."

"Wat blijkt in de praktijk de kracht van dit concept van jullie bedrijf?"

"De flexibiliteit. Je kan hier groeien. Per maand pas je zo nodig het aantal en de omvang van de werkplekken aan. Eerst zaten we samen met andere members in een grote gemeenschappelijke ruimte met zo'n 40 zogenaamde 'designated desks'. Een eigen bureau, waaraan je vast kunt werken en waarop je ook je eigen spullen kunt laten liggen. Nu zitten we hier met 9 man in een eigen kantoor, in New York hebben we nog 2 vaste plekken. Passende ruimte en geen zorgen om allerlei kantoorgedoe. De prijs is 'all-in'. Vergaderruimtes, toegang tot alle WeWork vestigingen, wifi, post, kopiëren, koffie, thee, bier. Geen extra kosten. Voor mij is het een groot voordeel dat ik als member toegang heb tot alle WeWorks wereldwijd. Ik kom nogal eens hier en daar. Vroeger zat je in New York, San Francisco of Londen zo goed en zo kwaad als dat ging te werken in een Starbucks. Onrustig en onveilig. Als je even naar het toilet wilde, moest je al je spullen meeslepen. Nu kun je met je membershipkaart overal terecht bij WeWork. Vertrouwd en inspirerend. Je werkt aan een 'hotdesk', ontvangt relaties, wordt zo nodig wegwijs gemaakt en eet met deze of gene een hapje."

"Zijn er wat jullie betreft nog verbeteringen mogelijk?"

"D'r zijn altijd irritaties. Het grote verschil hier is dat er naar je wordt geluisterd en dat zo'n irritatie wordt aangepakt. Dan maakt het allemaal niet zo veel uit. Het servicelevel ligt gewoon erg hoog."

"Wat is hier je favoriete plek?"

"Het klinkt misschien gek, maar, hoewel we nu een eigen kantoor hebben, werk ik nog steeds graag in de gemeenschappelijke ruimte. Het lijkt daar druk, er is geluid en beweging. Toch kan ik me juist daar goed concentreren op mijn eigen werk. De sfeer is zakelijk en vol geestdrift. Ik weet niet altijd waar iedereen mee bezig is, maar ik ga mee in de gezamenlijke sfeer van werk en creëren."

Lees ook het interview van Mattijs Kaak met Arjan Kuilman van AtoomClub

Share
wybo wijnbergen wework skepp sessie interview mattijs kaak