SKEPP media

Interview | Mattijs Kaak spreekt met Bernd Stahli (NSI) en Remco Boelens (HNK)

Door |

Mattijs Kaak op bezoek bij NSI/HNK en huurder 'The Hyve'

Mattijs Kaak van SKEPP design+build vervolgt voor het derde jaar op rij zijn tocht door Vastgoedland. Hij stort zich de komende tijd op de nu langzamerhand volwassen geworden markt van 'de moderne kantoorconcepten'. Wat is hun kenmerk? Hoe onderscheiden zij zich onderling van elkaar? Wat is hun toekomst?

Door op locatie te spreken met een vertegenwoordiger én met een gebruiker van het concept zal naar verwachting een beeld ontstaan van wat deze markt te bieden heeft. De interviews verschijnen als column in het Vastgoedjournaal, op de website van SKEPP en in het jaarlijkse SKEPP magazine KANTOOR.

Nu in HNK-Hoofddorp een gesprek met Bernd Stahli, CEO van vastgoedeigenaar NSI, en met Remco Boelens, directeur HNK, en vervolgens in HNK-Utrecht Centraal Station een gesprek met Harry van Haaften, directeur bedrijfsvoering bij 'The Hyve', ontwikkelaar van software op het gebied van bioinformatica en translationeel onderzoek. 

Mattijs Kaak: “Wat vormt de essentie van jullie concept?”

Bernd Stahli en/of Remco Boelens: "Door middel van inrichting, design en de koppeling van functionaliteit en services creëren wij een omgeving, waarin onze huurders een basis vinden om maximaal succesvol te kunnen zijn. De gebruiker is sterk veranderd, de kantoormarkt verandert mee. Zo opereert de gebruiker vaak vanuit een centraal hoofdkantoor op één vaste locatie, daarnaast heeft hij behoefte aan 'satellieten', aan plekken overal in het land, waar hij als 'member' voor kortere of langere tijd kan neerstrijken. Wij beschikken over een flink netwerk en breiden dat nog uit. De gebruiker staat bij ons centraal. Hij heeft een duidelijk wensenpakket en wil flexibel kunnen huren. Wij faciliteren dat. Hij krijgt de service die hij wil, kan bij ons qua tijd en ruimte huren op maat."

Kantoorgebouw HNK in Hoofddorp

“Wat blijkt in de praktijk het sterkste punt van jullie concept?”

"Onze kracht is dat wij eigenaar zijn van de panden, waarin onze HNK's gevestigd zijn. Dat geeft ons de mogelijkheid te doen wat wij voor ons product goed vinden. Op de benedenverdieping bijvoorbeeld gebruiken wij heel veel vierkante meters om een ruime entree en een dito sociaal hart te creëren. Ruimte die verhuurd zou kunnen worden, maar die nu al bij binnenkomst en bij gebruik de juiste uitstraling en ambiance biedt. Die keuze is geheel aan ons. Wij verwerven proactief panden, die op geschikte locaties ons landelijk netwerk vergroten. Wij kunnen snel beslissen, snel schakelen, snel aanpassingen tot stand brengen. Op die manier zijn wij uiterst flexibel en kunnen wij de niet minder flexibele wensen van onze huurders honoreren. Zo  maken wij het verschil." 

“Zijn er sedert de start van jullie concept zaken veranderd?”

"Wij hebben even de tijd genomen voor bezinning en heroriëntatie. Wij weten nu duidelijk wie wij zijn en welke koers wij willen volgen in de huidige dynamische kantorenmarkt. Dat geeft ons een grote motivatie en een sterk zelfbewustzijn. Het versterken van de 'community' bijvoorbeeld krijgt vanaf nu doelbewust meer aandacht. Wij bevorderen het contact tussen onze huurders over en weer. Dat kan digitaal, dat kan 'face-to-face'. Wie is je buurman, wie kom je tegen op de gang, wat kan je voor elkaar betekenen? Wij organiseren binnen de wereld van de HNK's events en organiseren een platform, waarop huurders zichzelf aan elkaar kunnen presenteren. Zoveel interessante bedrijven, zoveel inspirerende personen, zoveel boeiende producten, dat biedt enorme mogelijkheden."  

Bernd Stahli de CEO van NSI

“Wat zijn jullie plannen voor de nabije toekomst?”

"Onze dertiende vestiging, HNK-Amsterdam Arena, is 15 december geopend. Een handvol van onze panden zit in de wachtkamer klaar om omgeturnd te worden tot HNK. Wij willen zeker verder groeien. Wij kijken naar centraal gelegen en grote panden in universiteitssteden en technologische centra en bij knooppunten van openbaar vervoer. Wij gaan de 'gaten' in ons landelijk netwerk opvullen. Dat zijn zeker niet alleen vastgoedbeslissingen, het zijn conceptuele beslissingen. Wat zijn voor ons concept de juiste panden? Dat geeft de doorslag. Panden met een goede bereikbaarheid, gunstig gelegen, die ons de mogelijkheid bieden een flexibele verhuurder te zijn en een ruim serviceniveau in stand te houden. Wij evolueren van traditioneel vastgoedeigenaar tot modern vastgoedverhuurder. Kennis van hospitality, van IT, van sociale dynamiek. Op de ontwikkeling en knowhow van al deze gebieden hebben wij met een aantal nieuwe medewerkers een stevige omslag gemaakt."

“Hoe zien jullie de toekomst van deze kantoorconcepten?”

"De markt staat nog in de kinderschoenen. Zal zich zeker verder ontwikkelen. Ook de meer serieuze concepten zien wij niet echt als concurrenten. Er is ruimte en specialisatie te over. Wij sluiten overigens niet uit dat op termijn ons wederom een economische 'downcycle' te wachten staat. Veel concepten zullen dan moeite hebben om te overleven. Een aantal van hen heeft immers veel moeten investeren in wat uiteindelijk huurpanden zijn. Zij werken op die manier met flinterdunne marges. De sterke concepten zullen overleven. Wij horen daar bij. Nogmaals: wij zijn eigenaar van onze panden. Wij zijn daardoor in de gelegenheid een robuust product neer te zetten en kunnen huurders veel speelruimte bieden. Dat zal onder alle omstandigheden aantrekkelijk blijven.

Remco Boelens directeur van HNK

"Wat is hier jullie favoriete plek?”

Bernd Stahli: "Ik werk hier sinds 1 september. Ik ben veel onderweg of werk boven achter mijn bureau. Als de gelegenheid zich voordoet zit ik graag even aan de grote tafel in het sociale hart. Een glas karnemelk, een broodje en kijken naar de reuring rondom. Dat geeft veel voldoening."

Remco Boelens: "Ook ik zit veel in de auto. Ik pendel langs de 13 HNK's. Als ik hier ben, werk ik graag in één van de vergaderruimtes beneden. Je zit er prettig en de huurders trekken voorbij."

Hieronder het interview met Harry van Haaften, directeur bij 'The Hyve'.

Mattijs Kaak: “Hoe waren jullie in het verleden gehuisvest?”

Harry van Haaften: “Kees van Bockhove, de oprichter van 'The Hyve' is thuis begonnen in zijn woonkamer. Vervolgens kwamen we terecht in UtrechtInc. Daar heb je als startend bedrijf voor niet al te veel geld de beschikking over 2 kamers. Groei je daar uit, dan moet je weg. Wij groeiden snel.”

“Wat trok jullie aan in het HNK-concept?”

“Met een makelaar bekeken we hier in Utrecht een stuk of tien kantoren. D'r stond genoeg leeg. Treurigheid alom. Wat wandjes waar je in afgeschermde hokjes je tafels en stoelen neer kon zetten. Daar wilden we onze dagen niet slijten. Kantoor nummer 11 was HNK1. “O.K., dit is het”, was onze onmiddellijke reactie. Het voelde "lekker”. Er waren mensen aan de gang, er gebeurde wat, er was beleving. Voor ons van belang: er was ruimte om te werken, zoals wij dat zelf wilden. En er waren de mogelijkheden om door te groeien en om toch onze eigen identiteit te behouden.”  

“Konden jullie zo het gebouw in of waren er aanpassingen nodig?”

"HNK1 werd voor ons al gauw te klein. We wilden niet in losse kamers verspreid over het hele gebouw terechtkomen. Voor ons is het gezamenlijk groepsproces elementair. We hebben nu een hele verdieping in HNK- Utrecht Centraal Station. We konden er zo in. Dat wil zeggen: we hebben hier ons eigen kantoor ingericht, geheel volgens onze eigen ideeën. Techniek, data en voorzieningen, dat was en is uiteraard in orde.”

Harry van Haaften directeur The Hyve

 “Wat blijkt in de praktijk voor jullie bedrijf de kracht van dit concept?”

Toch vooral de flexibiliteit. We hebben met HNK een flexibel contract. We kunnen hier doorgroeien. Als die mogelijkheid van de kant van HNK niet geboden kan worden, zitten we niet vast aan een jarenlang contract. Beneden zijn vergaderruimtes. Nu hebben we nog genoeg aan onze eigen verdieping. Straks kunnen we in toenemende mate uren beneden doorbrengen. We kunnen hier letterlijk alle kanten op.”

“Zijn er wat jullie betreft nog verbeteringen mogelijk?”

“Nee, op dit moment zijn we tevreden.”

“Wat is hier je favoriete plek?”

“ We hebben een mooi ontwerp voor de vergaderwerkplekken, de concentratiewerkplekken en de belruimtes. Plankjes in allerlei kleuren en op maat gemaakte tapijten tegen de wand. Toen die plankjes aangebracht werden, voelde ik: “Het wordt leuk hier.” Iedere keer als ik er nu langs loop, weet ik: “Het ís leuk hier." De meeste passie voel ik echter bij onze rode vleugel, die niet alleen in ons eigen sociale hart als een Ferrari staat te glimmen, maar waarop elke dag wordt gespeeld.”

Lees ook: het interview van Mattijs Kaak met Thom van Wijk (Scalehub) en David van der Meulen (BrownCow)

 

Share
Bernd Stahli, CEO bij NSI
Chat met ons!
Chat