SKEPP media

Interview | Mattijs Kaak spreekt met Arjan Kuilman van AtoomClub

Door |

SKEPP Sessie: Mattijs Kaak knoopt het gesprek aan met Arjan Kuilman (AtoomClub) en Pieter-Bas Hoffman (Shirtbyhand)

Mattijs Kaak van SKEPP design+build vervolgt voor het derde jaar op rij zijn tocht door Vastgoedland. Hij stort zich de komende tijd op de nu langzamerhand volwassen geworden markt van 'de moderne kantoorconcepten'. Wat is hun kenmerk? Hoe onderscheiden zij zich onderling van elkaar? Wat is hun toekomst?

Door op locatie te spreken met een vertegenwoordiger én met een gebruiker van het concept zal naar verwachting een beeld ontstaan van wat deze markt te bieden heeft. De interviews verschijnen als column in het Vastgoedjournaal, op de website van SKEPP en in het jaarlijkse SKEPP magazine KANTOOR. Nu in Amsterdam eerst een gesprek met Arjan Kuilman, partner in AtoomClub, en vervolgens met Pieter-Bas Hoffman, founder en managing director van ShirtbyHand.

Mattijs Kaak: "Wat vormt de essentie van jullie concept?"

Arjan Kuilman: "Elke huurder krijgt bij AtoomClub tegen een van te voren vastgestelde prijs een van te voren vastgesteld pakket services. Op basis van maandcontracten vindt een huurder bij ons een passende werkplek inclusief ondersteunende voorzieningen. Hij of zij stapt bij ons naar binnen, laptop en telefoon onder de arm, wij zorgen vervolgens voor de rest. Geen narekening, geen kosten voor bijvoorbeeld kopietjes of het extra gebruik van vergaderruimtes. Hij is welkom in de gemeenschappelijke ruimtes bij al onze vestigingen, ook bij onze partner oVVice op hun OV-locaties. De vastgestelde prijs is all-in, lunch en extra parkeerplaatsen zijn optioneel. Wij werken met maandcontracten. Geen dagcontracten. Daarmee slaan we in feite de hele ZZP markt over. ZZP'ers werken immers een groot deel van de week bij hun opdrachtgevers, zij willen slechts per dag beslissen. Wij geven er de voorkeur aan samen te werken met een wat vastere groep huurders. Die leren elkaar dan ook beter kennen, zeker in sociaal opzicht. Er wordt vrij regelmatig met elkaar koffie gedronken en geluncht. Op die manier voelt men zich bij ons prettig. Belangrijk voor hen, belangrijk voor ons. Wij zijn verder een uitgesproken 'snelweglocatie'. Een goede autobereikbaarheid met een fors parkeerterrein is voor het merendeel van onze huurders van essentieel belang. Veel van onze huurders zijn een deel van de week onderweg, voor de rest van de tijd kunnen zij bij ons probleemloos 'landen'."

arjan kuilman manager atoomclub skepp sessie interview mattijs kaakArjan Kuilman, partner in AtoomClub.

"Wat blijkt in de praktijk het sterkste punt van jullie concept?"

"Het 'no-nonsense ontzorgen'. Onze huurders weten precies waar ze bij ons aan toe zijn. Ons pakket voorzieningen is uitgebreid. De prijs is navenant. Van te voren onderhandelen wij hierover met een potentiële huurder. Zijn we eenmaal akkoord, dan wordt het resultaat in gebruik altijd als "prettig" ervaren. Geen narekeningen. Geen gezeur. Een probleem wordt zonder omwegen simpelweg opgelost. Duidelijk. No-nonsense."

"Zijn er sedert de start van jullie concept zaken veranderd?"

"Jazeker, huurders huren voor hun eigen bedrijf minder vierkante meters. Zij hebben op die manier lagere huisvestigingslasten. Zij maken in toenemende mate gebruik van de gemeenschappelijke formele en informele overlegruimtes. Wij breiden daarom deze gemeenschappelijke ruimtes uit. Dit past bij de deeleconomie. Het zogenaamde 'plaatsonafhankelijk werken' bieden we vandaag de dag heel laagdrempelig aan. Onze huurders kunnen voor 'tussenuren' of overleg eenvoudigweg inchecken op de nu al in totaal 7 locaties van AtoomClub en oVVice. Ook hebben wij het pakket voorzieningen teruggebracht tot een basispakket. Voorheen omarmden en faciliteerden wij van de kant van onze huurders allerlei initiatieven: een fitness, een kookclub of een fietsenplan, voornamelijk gericht op de werknemers. De bereidheid van de werkgever om daarvoor te betalen blijkt nog beperkt. Wij hebben ons pakket als het ware gestandaardiseerd naar met name die zaken, die voor de werkgever van waarde zijn. Bij de start brachten wij onze huurders frequent bijeen. Wij organiseerden heel regelmatig een evenement. Wij constateerden dat de huurders die frequentie een beetje al te 'verplichtend' vonden. Wij hebben in dat opzicht een stapje terug gedaan. Een borrel, een lunch, eens in de twee maanden een evenement. Wel zorgen wij voor een uitgebreide introductie van een nieuwe huurder en brengen wij partijen bijeen, waarvan wij vermoeden dat ze iets voor elkaar kunnen betekenen. Dat werkt beter."

"Wat zijn jullie plannen voor de nabije toekomst?"

"Wij hebben nu drie vestigingen: Amsterdam, Utrecht en Amersfoort. Wij hebben aanvullend zo'n zes nieuwe steden op ons netvlies: Eindhoven, Zwolle, Groningen, Breda, Enschede en Rotterdam om maar eens wat te noemen. Wij willen zeker uitbreiden. Dit jaar nog één, daarna elk jaar minimaal 2. Wij gaan daar waar de verhuisgeneigdheid van huurders vanwege leegstand groot blijkt te zijn. Bij onduidelijke groei of krimp van organisaties zijn wij een goede partner. Over drie jaar willen wij, verspreid over het hele land, minimaal 8 AtoomClubs in bezit en in exploitatie hebben. We beschikken dan over een maat die interessant is voor mogelijke institutionele investeerders. Met of zonder management van onze kant."

kantoorpand amsterdam atoomclub skepp sessie mattijs kaakDe buitenzijde van AtoomClub Amsterdam A10.

"Hoe zien jullie de toekomst van deze kantoorconcepten?"

"Er hebben in onze markt een aantal structurele veranderingen plaatsgevonden. Een huurder wil zich niet langer 'meerjarig' committeren, wil korte contracten. Huurders willen voorzieningen delen: geen eigen receptie, geen eigen vergaderzalen. Willen op die manier besparen op hun huisvestigingskosten. Huurders willen 'ontzorgd' worden. Niet overdreven. Sommige huurders willen 'the full packet', andere huurders smeren hun broodjes zelf wel. Dat ligt zo'n beetje fifty-fifty. Een verhuurder moet in al deze opzichten flexibel kunnen zijn. We spreken tegenwoordig almaar over ' moderne flexibele kantoorconcepten'. Uiteindelijk vormen die nog maar 3% van de hele Nederlandse kantoormarkt. In de UK en de VS ligt dat percentage ruim boven de 10%. Die ontwikkeling trekt ook bij ons zeker door. Er is ruimte voor meerdere concepten, een ieder kan hier op zijn eigen manier vorm aan geven."

"Wat is hier je favoriete plek?"

"Ik zit graag in deze ruimte. Een informele en toch professionele ruimte. Mooi design. Ik kan hier bellen, overleggen, werken met mijn laptop. De ruimte is ideaal om, ook bij meer formele onderhandelingen, het ijs wat te breken. Juist door de prettige en creatieve sfeer."

Hieronder het interview met Pieter-Bas Hoffman, founder en managing director van ShirtbyHand.

Mattijs Kaak: "Hoe waren jullie in het verleden gehuisvest?"

Pieter-Bas Hoffman: "ShirtbyHand zat in een eigen locatie in Amsterdam-Noord. Lastig te bereiken voor werknemers en klanten. Veel heisa waar we zelf naar om moesten kijken. Dat kon anders."

"Wat trok jullie aan in dit concept?"

"In de eerste plaats dus de bereikbaarheid. We zitten hier vlakbij de A4. Elke dag gaan onze dames in 3 à 4 van onze autootjes op pad om overal in het land klanten 'de maat te nemen'. Dat verloopt van hieruit vlot. Klanten op hun beurt lopen makkelijk in en uit. De auto kunnen ze buiten altijd kwijt. Prima. De kantoorsetting hier bevalt goed. Zakelijk en toch persoonlijk. We zijn begonnen met één ruimte, zijn uitgebreid naar 2 en denken nu na over 3. Die mogelijkheid tot flexibiliteit past ons als een handschoen. We worden hier volgens afspraak verder volledig 'ontzorgd'. Geen vlug vlug heen en weer gedraaf naar Albert Heijn of het postkantoor. Geen zorgen over schone toiletten. De AtoomClub regelt alles, wij richten de focus voor de volle 100% op onze shirts."

atoomclub amsterdam a10 pieter-bas shirtbyhand skepp sessie mattijs kaakPieter-Bas Hoffman, founder en managing director van ShirtbyHand.

"Konden jullie zo het gebouw in of waren er aanpassingen nodig?"

"Wij waren hier de eerste. Konden de voor ons beste plek uitkiezen. In die begintijd kwamen we voor onze spullen tijdelijk extra opslagruimte tekort. Dat was hier in een handomdraai opgelost."

"Wat blijkt in de praktijk de kracht van dit concept voor jullie bedrijf?"

"Eerst en vooral de bereikbaarheid. Van fundamenteel belang voor onze manier van werken. Wij vinden dat hier. Verder 'de ontzorging'. Het is heerlijk de aandacht te kunnen richten op de eigen zaken en de hele verdere rompslomp over te kunnen laten aan de AtoomClub."

"Zijn er wat jullie betreft nog verbeteringen mogelijk?"

"Twee jaar geleden, toen wij bij AtoomClub begonnen, zaten hier veel startende ondernemers. Dat gaf over en weer een sterke onderlinge band. Dat ligt nu wat anders. Het contact met de andere huurders is dan ook minder intensief. Een goede mix zou ideaal zijn. Denk aan de samenstelling van een 'shopping mall'. Van alles wat."

"Wat is hier je favoriete plek?"

"Ik zit graag in de vide hierboven. Een algemene ruimte, lekker rustig en prettig om te werken."

Lees ook het interview van Mattijs Kaak met Joost Postma van Offices For You

Share
arjan kuilman partner atoomclub skepp sessie
Chat met ons!
Chat