SKEPP media

Interview | Mattijs Kaak in gesprek met Poel en Siepman van Regus

Door |

12 meest in het oog springende aanbieders onder een vergrootglas

Mattijs Kaak van SKEPP design+build vervolgt, voor het derde jaar op rij, zijn tocht door Vastgoedland. Hij stort zich de komende tijd op de nu langzamerhand volwassen geworden markt van ‘de moderne kantoorconcepten’. Wat is hun kenmerk? Hoe onderscheiden zij zich onderling van elkaar? Wat is hun toekomst? Door op locatie te spreken met een vertegenwoordiger en met een gebruiker van het concept wil hij een beeld krijgen van wat deze markt te bieden heeft. Kaak legt de 12 meest in het oog springende aanbieders onder een vergrootglas op de website van Vastgoedjournaal

In Regus Hoofddorp eerst een gesprek met Karin Poel, Area Director van zo'n 35 Regus vestigingen in de Randstad, en met Michel Siepman, Area Manager Hoofddorp & Haarlem en vervolgens een gesprek met Peter Derksen, Directie, Finance & ICT van Lengersdorf, Re-integratie, outplacement en loopbaanadvies.

de gouden skepp 2016 presentator Mattijs Kaak SKEPPMattijs Kaak als presentator van De Gouden SKEPP 2016

Mattijs Kaak: Wat vormt de essentie van jullie concept?

Karin Poel en Michiel Siepman: “De essentie van Regus is, dat wij onze klanten een dermate vorm van flexibiliteit willen aanbieden, dat alles wat zij willen mogelijk is. Of iemand hier nu een uur wil zitten, drie jaar bij ons wil blijven of alleen maar over een postadres wil beschikken, of hij in een privékantoor wil werken of in een ruimte met meerdere mensen tegelijk, of hij vandaag in Hoofddorp wil zijn, morgen in Amsterdam en overmorgen in Parijs, het kan allemaal. Elke vorm van flexibiliteit kunnen en willen wij aanbieden. Essentieel is verder, dat wij de klant willen 'ontzorgen'. Een vergaderruimte, een taxi, een hotelboeking, een advocaat, een lunchadres, een gestreken overhemd, het maakt niet uit, onze receptionistes zorgen ervoor en het komt in orde.”

Wat blijkt in de praktijk het sterkste punt van jullie concept?

“Wereldwijd beschikt Regus over ruim 3000 vestigingen. Hoofddorp, Madrid of Tokio. Overal dezelfde Regus-beleving. Overal wordt een klant ontvangen door een receptioniste met een identiek blauw sjaaltje. De klant is vertrouwd met onze stijl, kan meteen aan de slag. Wij beschikken over een ongekend netwerk en hebben op ons terrein ruim 25 jaar ervaring. Dat telt. Een klant neemt het vliegtuig naar New York en kan daar kiezen uit 50 vestigingen. Als klant van Regus loopt hij naar binnen, waar hij maar wil, de computer herkent hem, hij zit meteen op Wifi, weet waar de koffie staat en – alweer – overal wordt hij ontvangen door één van onze receptionistes, die hem zo nodig op kantoor of in de stad wegwijs maakt.”

Zijn er sinds de start van jullie concept zaken veranderd?

“Jazeker, de markt verandert en wij veranderen mee. De hele benedenverdieping bij Viñoly, onze nieuwe vestiging aan de Zuidas in Amsterdam, is nu ingesteld op coworking. Het sociale hart met meer ontmoeting en meer samenwerking krijgt in steeds meer vestigingen een belangrijke plaats. Overigens blijven de kleine privé kantoortjes voor 1 à 2 personen. Klanten komen juist ook naar ons, omdat zij behoefte hebben aan privacy. Wij bieden dat en blijven dat doen.” 

Wat zijn jullie plannen voor de nabije toekomst?

“We groeien door en proberen allerlei nieuwe concepten uit. Zo gaan wij ons ook buiten de traditionele zakencentra en binnensteden begeven. Op stations, op vliegvelden, in winkelcentra vestigen wij business lounges, waar een klant 'on the road' dat vindt wat hij à la minute nodig heeft. Onze basis, ons dienstenpakket verandert daarbij zeker niet. De klant rekent daar immers op.”

poel siepman regus interview mattijs kaak skepp design buildMichiel Siepman en Karin Poel van Regus. (Foto: Vastgoedjournaal)

Hoe zien jullie de toekomst van deze kantoorconcepten?

“De creatieve sector wil sparren met geestverwanten, kleine bedrijven hebben behoefte aan contact met vakbroeders. Communityconcepten groeien en zullen dat blijven doen. Niet iedereen wil echter voortdurend samen op de werkvloer vertoeven, in één ruimte werken en tussen de middag ook nog met z'n allen buiten een balletje trappen. Veel klanten vragen om privacy. Flexibele concepten, zoals wij en anderen dat bieden, blijven zeker bestaan, nemen zelfs weer toe. Bedrijven, laat staan 'corporates', hebben behoefte aan hun eigen sfeer, een eigen verdieping of gebouw, willen hun eigen merk op de voorgevel. Per land, per regio, per plaats zal de behoefte anders zijn. Al die concepten bestaan naast elkaar, beïnvloeden elkaar over en weer.” 

Wat is hier jullie favoriete plek?

“Kenmerkend voor deze vestiging in Hoofddorp is de open sfeer. Na het weekend verzamelt iedereen zich hier in het keukentje beneden of in de business lounge. Verhalen worden uitgewisseld, een mooi begin van de week, van de dag. Mensen kennen elkaar, voelen zich hier thuis.”

Mattijs Kaak sprak ook met één van de huurders van Regus, Peter Derksen, directie en verantwoordelijk voor Finance & ICT van Lengersdorf, een bedrijf gespecialiseerd in re-integratie, outplacement en loopbaanadvies.

Mattijs Kaak: Hoe waren jullie in het verleden gehuisvest?

Peter Derksen: “Mijn vrouw is het bedrijf 15 jaar geleden begonnen. Zij werkte letterlijk vanuit de zolderkamer in ons eigen huis. Dat is lang zo gebleven. We hebben nu zo'n 30 medewerkers. Zij werken volgens het systeem van het Nieuwe Werken. Werkplek onafhankelijk. Een computer thuis en bezoek aan de klanten. We zijn nu groter en professioneler, maar de zolderkamer blijft de plek van waaruit we innoveren. Thuis bij de klanten kan het, we drukken ons voorzichtig uit, problematisch zijn. Je tref er van alles aan, grote kwijlende honden, exotische huisdieren, ik noem maar wat. We huren nu overal in het land ruimte, als we ruimte nodig hebben. De klanten komen naar ons toe. Verder hebben we hier in Hoofddorp een vast kantoor. Het back-office zit hier, de financiële mensen werken samen, onze spullen liggen hier. Het is een vast punt, waar medewerkers elkaar kunnen treffen en spreken.”

Wat trok jullie aan in het Regus concept?

“Regus was eigenlijk de eerste die overal in het land ruimte aanbood. Een slogan van ons luidt: “Wij zitten bij U in de buurt.” Via Regus maken wij dat waar. In de Regus panden is bovendien altijd iemand aanwezig. Een klant komt binnen en wordt ontvangen door een receptioniste, die hem verder helpt. Een groot pluspunt. Onze mensen hebben geen permanente kantoorruimte nodig. Via het Regus systeem beschikken zij over bijvoorbeeld een 10 dagen kaart. Elke maand 80 uur werkruimte. Voor ons ideaal. Werken vanuit huis en toch ook op kantoor. Flexibel.”

peter derksen huurder regus interview skepp mattijs kaakPeter Derksen, directie en verantwoordelijk voor Finance & ICT van Lengersdorf. (Foto: Vastgoedjournaal)

Konden jullie zo het gebouw in of waren er aanpassingen nodig?

"We konden overal zo in. Voor veel van onze  klanten is het noodzakelijk dat een gebouw rolstoel vriendelijk is en een lift kan niet gemist worden. Dat is allemaal in orde.”

Wat blijkt in de praktijk voor jullie bedrijf de kracht van dit concept?

“Je huurt voor de tijd die jij wil en waar jij wil een full service kantoor. Alles is aanwezig. Je komt binnen, plugt in en je kan aan de slag. Onze sector heeft een wat soft imago. Juist de zakelijke uitstraling van de Regus panden dragen bij aan de professionele en pragmatische aanpak die wij voorstaan. Het is verder altijd schoon. De koffie en thee staat klaar. Dat vinden wij belangrijk.”

Zijn er wat jullie betreft nog verbeteringen mogelijk?

“Op grond van het soort abonnement, dat wij bij Regus hebben lopen, kun je geen ruimte huren voor bijvoorbeeld twee uur. Je huurt minimaal voor een hele dag. Voor losse uren heb je een andere abonnementsvorm nodig. “Als je huurt, plan die dag op kantoor dan echt vol”, drukken wij onze mensen op het hart. “Pay for use”, die flexibiliteit zou ook voor een bedrijf als het onze prettig zijn. Verder staan de kaarten op naam. Op bedrijf zou voor ons praktischer zijn. Wij zorgen dan wel dat de kaart bij de juiste mensen terecht komt.”

Wat is hier je favoriete plek?

“Ik zit hier om de backoffice te ondersteunen, niet alles kan via de telefoon of digitaal.  Het Nieuwe Werken wil niet zeggen dat je elkaar helemaal niet meer hoeft te zien. Ik voel me hier goed achter mijn eigen bureau.”

Lees ook dit nieuwsbericht: Terugblik op de eerste editie van De Gouden SKEPP 2016

Share
regus interview mattijs kaak poel siepman skepp vastgoedjournaal