SKEPP media

Van vier P's naar vier C's: marketingmix 2.0

Door |

De vier P’s, iedere ondernemer heeft er weleens van gehoord: prijs, product, plaats en promotie. Ook wel de marketingmix genoemd. Al horen we tegenwoordig steeds vaker geluiden over de vier C’s. Dat heeft te maken het verschuiven van het perspectief: dat gaat van de marketeer naar de klant (customer) toe. Hoe dat precies zit? Dat lees je hieronder.

Product (Customer needs)
Hier hebben we het natuurlijk over het product (of de dienst) die je aanbiedt aan jouw klanten. De klant heeft namelijk een probleem dat jij moet gaan oplossen met  jouw product. Let wel: het gaat hier dus om het vervullen van een aanwezige behoefte, in plaats van dat je een behoefte creëert. Dit is feite de omgekeerde denkwijze in vergelijking met jaren geleden. Een succesvolle startup is in staat zich te verplaatsen in de potentiële klant

2. Prijs (Costs)
Het wel of niet slagen van een onderneming is uiteraard sterk afhankelijk van de prijs die je vraagt voor jouw product of dienst. Wie zijn product voor te veel geld probeert te verkopen verliest klanten aan concurrenten. Anderzijds heeft te laag inzetten een negatieve invloed op de winst.  Kijk dus goed naar wat de concurrentie doet en onderzoek de vraag naar jouw product. Het is aan te raden om bij de verkoop van een exclusief product een wat hogere prijs aan te houden; dit zorgt voor wat ruimere winstmarges.

3. Plaats (Convenience)
Hier gaat het niet alleen over de locatie waar de klant het product kan kopen, het distributiekanaal is eveneens van belang. De ouderwetse manier gaat als volgt: producent, groothandel, detailhandel, consument (met tussenhandelaren). Tegenwoordig leveren webshops rechtstreeks aan de webshopklant,  waardoor de tussenhandel steeds vaker overbodig blijkt. De traditionele tussenportalen gaan dus op zoek naar nieuwe manieren om aan de behoefte van de afnemende partij te voldoen. Heb je zelf een zelfstandige, fysieke onderneming? Mogelijk wil je dan jouw producten ook thuis laten bezorgen. Een alternatief is om de openingstijden te verruimen, alleen is dit niet in iedere gemeente toegestaan.

4. Promotie (Communication)
Het laatste onderdeel van de marketingmix 2.0: communication (promotie). Ofwel, het stimuleren van de verkoop. Dit kan op verschillende manieren, namelijk online (Free publicity, SEO optimalisatie, advertenties op social media, Google Adwords) en offline (adverteren in de krant of het verspreiden van een flyer). Vergeet tot slot niet om de vertaalslag te maken van promotie naar communicatie. Zend niet alleen informatie, maar ga ook de interactie aan met de klant; deze is immers de laatste jaren steeds mondiger geworden. Richt je website zo in dat je eenvoudig met de klanten kunt communiceren.

Share
BERICHT541FE4F27BF41 full