SKEPP media

Slim 'HNW' toepassen

Door |

Het Nieuwe Werken, iedereen kent deze terminologie. Maar wat houdt Het Nieuwe Werken nou precies in? Het doel is niet plaats- en tijdsonafhankelijk werken, maar zo effectief en efficiënt mogelijk werken. HNW is geen doel op zich!

Wie zoekt naar een passend werkconcept voor zijn of haar onderneming, moet uitgaan van het soort werk dat er wordt verricht, de verschillende functies die hierin te onderscheiden zijn en hoe deze zich in de toekomst kan ontwikkelen. Inzicht in deze ontwikkelingen geeft zicht op de wijze waarop dit werk moet worden ondersteund.

Maak een plan van aanpak

Om een passend werkconcept goed op het netvlies te krijgen, is een plan van aanpak voor Het Nieuwe Werken noodzakelijk. Dit ondersteundt bij het verkrijgen van inzicht in de Het Nieuwe Werken-strategie van een specifieke en unieke organisatie.

De invoering van Het Nieuwe Werken brengt immers veranderingen teweeg in de traditionele ordening van het werk, in de relatie tussen werkgever en werknemer, maar ook in de relatie tussen werk en de ondersteuning van het werk, huisvesting en faciliteiten.

Kantoorinrichting staat centraal

De organisatie van het werk en kantoorinrichting staan centraal en kan in een viertal fases worden aangepakt:

Fase 1: breng het werkpotentieel in kaart
Het is van belang om de huidige en gewenste situatie van medewerkers op de verschillende aspecten van Het Nieuwe Werken te meten. Denk hierbij aan de aansturing van medewerkers door een manager; deze is anders dan voorheen, omdat er andere samenwerkingsverbanden en relaties ontstaan.

Fase 2: meting van de bezettingsgraad
Lang niet meer van deze tijd is de opvatting dat werkzaamheden in één gebouw en gedurende kantooruren dienen plaats te vinden. Breng daarom nauwkeurig de ondersteuning in kaart (meting van de bezettingsgraad) aan de hand van persona’s en de werkelijk uitgevoerde werkzaamheden.

Fase 3: stel een nieuw concept van werken op
De informatie verkregen uit de eerste en tweede fase geef het management en de werkgroep(en) inzicht in het opstellen van de visie en de kritische succesfactoren. Nu is het zaak de uitgangspunten te concretiseren in een business case (pakket van eisen). Er ontstaat pas een meerwaarde wanneer er een goed beeld is van de organisatie, de ontwikkeling van haar werk en wanneer de vraagstukken integraal worden aangepakt.

Fase 4: implementeren nieuwe manier van werken
In deze laatste fase moet het plan van aanpak worden opgedeeld in hapklare brokken en realistische vervolgplannen. Van groot belang hierbij is de betrokkenheid van medewerkers, die moeten worden ondersteund door middel van coaching en training. Tot slot is een mindmap een handige tool om meer sturing te geven aan het gehele implementatieproces.

(afbeelding/ontwerp: SKEPP design+build)

Share
BERICHT53EA2AD29878E full
Chat met ons!
Chat