SKEPP media

SKEPP tech | Zo gaan we solliciteren over 5 jaar

Door |

Vaarwel ellenlange motivatiebrieven en zorgvuldig opgestelde CV's, welkom big data en algoritme

Je bent op zoek naar een nieuwe uitdaging, bekijkt vacatures en stuurt mailtjes rond met motivatiebrieven en je CV. Na ellendig lang wachten krijg je een reactie... 'Bedankt voor de sollicitatie, maar we zoeken iemand met meer ervaring'. En nu? Next! Af en toe heb je geluk: 'We nodigen je uit voor een gesprek bij ons op kantoor'. Grote kans dat je jouw laatste sollicitatie op deze manier al achter de rug hebt. Welkom in de nieuwe wereld waarin computers bepalen of je wél of níet op gesprek kunt komen.

Een opstapje naar de toekomst: Application Tracking System

Misschien heb je er al wel eens van gehoord: het Application Tracking System (ATS). Een softwarepakket dat de eerste screening van sollicitanten doet. Momenteel maken bekende organisaties als Ahold, Deloitte en Vodafone gebruik van deze innovatieve procedure. In Amerika maakt 90% van de grote bedrijven al gebruik van ATS, voor Nederlandse bedrijven zijn geen cijfers bekend. Maar ook in Nederland zit het percentage dicht tegen de 90% aan, stelt Bas Klein Geltink, sollicitatietrainer en eigenaar van Sollicitego met een kantoorruimte in Amsterdam Centrumtegenover Frankwatching.

Het ATS werkt als volgt: het bekijkt je CV en verdeelt gegevens onder de volgende onderdelen: competenties, contactinformatie, opleiding en werkervaring. Een recruiter voegt hier wensen aan toe die betrekking hebben op de betreffende vacature. De gegevens van de sollicitant vergelijkt het ATS met de wensen van de recruiter, vervolgens rolt daar een lijst van beste kandidaten uit. De lijst gaat naar de recruiter en hij of zij ziet van elke persoon gegevens uit de selectie van ATS. "Vaak kunnen wij beter zien of iedereen binnen een bedrijf tot zijn recht komt dan dat bedrijf zelf", beweert Jan van Goch van Connexys, een bedrijf met een kantoor in Rotterdam dat zo'n software maakt, tegen FD

application tracking system connexysEen voorbeeld van hoe het systeem van Connexys eruit ziet. (Fotobron: website Connexys)

Solliciteren bij fastfoodketen McDonalds via Snapchat

Naast het ATS, zijn er ook andere ontwikkelingen op het gebied van sollicitaties. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een videopresentatie aan je CV. In een minuutje vertel je over jezelf en waarom je geschikt bent voor de functie. Unilever maakt gebruik van deze digitale optie, blijkt uit een artikel van het AD. Ook vinden sollicitaties plaats via Skype, Facebook, LinkedIn, Twitter en voeren organisaties online testen uit. Ook opvallend: sollicitanten bouwen eigen websites om zichzelf te promoten, is te lezen in een artikel van NRC Carrière

Ontbreekt nog iets? Ja, Snapchat! Bij de McDonald's in Australië solliciteren jongeren door een korte video op het kanaal te maken, zegt het multiplatform Mashable. Leuk om te vermelden: McDonald's laat hiervoor een camerafilter ontwikkelen, waardoor de sollicitanten in de video virtueel werkkleding van McDonalds dragen. Maximale duur: 10 seconden. Nadeel? een Snapchat-video is innovatief, maar het vervolg minder... Na het indienen van de video ontvangen de sollicitanten namelijk een linkje naar een online formulier. Hier rondt men de sollicitatie af.

snapchat filters mcdonalds sollicitatieZo zien de Snapchat-filters voor de sollicitatie bij McDonalds eruit. (Fotobron: Mashable via McDonalds)

Het model van wetenschapper Colin Lee kan het werk van recruiters vergemakkelijken

ATS en sollicitaties via social media, het zijn slechts opstapjes naar de toekomst. Een onderzoek van wetenschapper Colin Lee, waarin hij 440.000 sollicitaties en CV's analyseert, blijkt met 70% tot 80% nauwkeurigheid te voorspellen wie uiteindelijk werkelijk wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Zijn werkwijze is gebaseerd op big data (moderne technologie) en kijkt naar bijvoorbeeld opleidingsniveau, vaardigheden en werkervaring.

Lee gelooft in dit model: "De toekomst is dat je exact kunt becijferen hoe iemand gaat presteren op basis van de parameters in zijn CV. Dat is eng omdat je mensen op voorhand uitvlakt", doelt hij in het FD op het wantrouwen dat in Nederland heerst. Het model van Lee is erg functioneel als honderden of zelfs duizenden sollicitanten gescreend moeten worden. Anno 2017 doet de 'computer' alleen de voorselectie. De toekomst? Als algoritmes verbeteren dan kiest het ook de meest geschikte kandidaat, blijkt uit een artikel van Personeelslog. De huidige situatie van deze techniek bespaart recruiters al de nodige tijd, kun je nagaan hoe dit in de toekomst is...

Bekijk hieronder de video waarin Lee zijn onderzoek toelicht.

Seedlink: een bedrijf dat op basis van algoritmes teksten van sollicitanten beoordeelt

Seedlink, een Chinees bedrijf met sinds kort ook een vestiging in Europa. Op basis van algoritmes screent het bedrijf sollicitanten. Hoe? Het bedrijf stelt 3 open vragen, waarna het de antwoorden van de personen analyseert. "We gebruiken taal op een onbewuste manier. Wat we zeggen, zegt dus heel veel over iemand als persoon. Wat ze zeggen, hoe ze het formuleren. Dat is een goede voorspeller van menselijk gedrag", zegt Rina Joosten-Rabau, één van de oprichters van Seedlink, tegen Management Team. "Tijdens een sollicitatiegesprek kan iemand zich beter voordoen dan hij is. Dat kan bij een computeranalyse niet." In de toekomst wil de start-up ook gezichtsuitdrukkingen analyseren, dit kan namelijk gedrag voorspellen.

Bekijk hieronder een TedTalk waarin Joosten-Rabau ingaat op de toekomst van het solliciteren.


Hoe Seedlink werkt? Een bedrijf selecteert meerdere competenties waarvan het bedrijf wil dat de kandidaat daaraan voldoet. Het algoritme maakt zodoende 3 open vragen. Deze vragen stelt Seedlink aan een deel van het personeel van het bedrijf, daarna vergelijkt het de antwoorden en ontstaat een profiel. De sollicitanten geven antwoord op dezelfde vragen. De machine van Seedlink zoekt naar overeenkomsten. "Dan gaat het niet alleen om de inhoud, maar ook om zins- en woordcombinaties", zegt Joosten-Rabau.

Het grote voordeel: de machine pikt talenten uit de kandidatenlijst die op basis van hun CV niet door de selectieprocedure waren gekomen. Als werkgever hoef je alleen nog maar te zorgen dat je vanuit een tof kantoor werkt om personeel te overtuigen om voor je te komen werken. Lang leve big data en kunstmatige intelligentie!

Bekijk hieronder een video over het innovatieve tech-bedrijf Seedlink.

Bereid je maar voor: binnen 5 jaar solliciteer jij op deze manier

Binnen 5 jaar zijn bovenstaande technieken een hype. Althans, dat voorspelt hoogleraar Human Resource Studies Jaap Bouwe in een artikel van NOS op 3. "Grote bedrijven beginnen er nu mee en straks zullen de kleine bedrijven volgen." Een groot bedrijf als Randstad kijkt nu al verder dan alleen het CV. Jildert Huitema van de Marketing & Intelligence-afdeling van Randstad doet in hetzelfde artikel ook een voorspelling: de computer vindt in de toekomst de perfecte baan voor mensen, de recruiter zal zich meer schikken in een rol van job-coach.

Ter afsluiting van deze editie van 'SKEPP tech' richten we ons op de categorie 'opvallende sollicitaties'. In De Twentsche Courant Tubantia verschijnt in april een bericht over de sollicitatie van een een 16-jarige mbo-student uit het Twentse Daarlerveen. "Geachte heer, bij deze stuur ik u mijn sollicitatiebrief en CV toe. Volgende week zal ik contact opnemen om een gesprek te plannen." De directeur van het bedrijf kan erom lachen, de jongen is zich van geen kwaad bewust. Opvallend, maar wel functioneel: de Daarlervener is aangenomen. Al maanden op zoek naar een baan? Misschien dat je net zo 'brutaal' moet zijn als deze 16-jarige jongen!

Lees ook: SKEPP tech | Het begin van het robottijdperk: de Augmented Age

Lees ook: SKEPP tech | Deze 5 fantastische tips maken je bedrijf (nog) succesvoller

Lees ook: SKEPP tech | Zo bezichtigen we vastgoed in 2026

Share
solliciteren toekomst snapchat mcdonalds skepp
Chat met ons!
Chat