SKEPP media

SKEPP tech | Deze 5 fantastische tips maken je bedrijf (nog) succesvoller!

Door |

Timemanagement, nieuwe rituelen introduceren, leren van een topondernemer en 2 andere tips om te groeien als onderneming

Als start-up doorgroeien naar een scale-up of met een Nederlands bedrijf de buitenlandse markt betreden. Dromen over de toekomst van je onderneming... Maar hoe realiseer je dit doel? SKEPP geeft 5 tips om jouw bedrijf (nog) succesvoller te maken!

Tip 1: Timemanagement

Vraag een willekeurig persoon op straat wat timemanagement inhoudt en je krijgt een antwoord als: "Meer werk doen!" Klopt dit? Nee, onjuist. Het komt er op neer dat je taken goed moet ordenen, je niet moet laten afleiden en daardoor sneller werkt. En wie sneller werkt, houdt meer tijd over voor andere dingen. Johan Cruijff zou hebben gezegd: "Da's logisch."

werknemer druk klok werk time managementHerkenbaar? Met timemanagement is dit te voorkomen!

Kris Vermaas, zelfstandig trainer bij opleider TIJDwinst en daarnaast ondernemer, geeft trainingen timemanagement. Hij legt uit aan Management Team: "Het is juist de bedoeling dat je georganiseerd kunt werken en erna nog energie over hebt voor andere dingen."

En nu denk je vast: en hoe doen we dit? Pak de managementtheorieën van bijvoorbeeld Stephen Covey en David Allen erbij. Dan lees je bijvoorbeeld dat je taken waarbij je veel concentratievermogen nodig hebt, moet doen op momenten dat je veel energie hebt. De één prefereert hierbij 's morgens, de ander op het eind van de middag.

Grote taken plan je in als blokken in je agenda en niet op een to-do-lijstje (dat prijkt op zo'n post-it dat nauwelijks blijf plakken). Zo krijg je snel inzicht in wat haalbaar is. Ook belangrijk is om onderscheid te maken tussen taken. Dringend is niet altijd belangrijk. En belangrijk is niet altijd dringend. Dringende zaken moeten snel, belangrijke zaken kunnen later...

to do list post it office roomZiet het prikbord op jouw kantoor er ook zo uit?

De overvolle mailbox, wie heeft er af en toe niet mee te maken? Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om alles af te werken, maar bedenk ook dat je terug kunt sturen dat je binnen enkele dagen reageert. En als we het dan toch over die mailbox hebben: als je geconcentreerd bezig bent dan wil het helpen om de meldingen even uit te zetten. Dus geen getril, 'gepling' of inkomende meldingen in je scherm. Eindelijk: rust in jouw kantoorruimte!

Tip 2: Motiveer en betrek je personeel!

Het verbaast je vast niet: de rol van de manager is zeer invloedrijk. Volgens adviesbureau Gallup voelt 70% van de werknemers zich niet betrokken bij de werkzaamheden van het bedrijf. En medewerkers stoppen niet om hun baan of de taken die daarbij horen, maar met het werken onder de manager. Gemotiveerde medewerkers stoppen 87% minder snel dan gedemotiveerde medewerkers. Dat stelt een onderzoek van Corporate Leadership Council. 

uitleg personeel werkvloer flipoverDeze manager probeert de werknemers te inspireren en te motiveren.

Maar hoe motiveer en betrek je het personeel meer bij de dagelijkse gang van zaken? Dr. Travis Bradberry noemt 7 regels om dit te bewerkstelligen. Zo zegt hij bijvoorbeeld: maak geen irrelevante regels. Natuurlijk moeten bedrijven regels opstellen, maar maak er vooral niet teveel. 

Daarnaast benadrukt hij het belang van complimentjes en schouderklopjes. Een klein gebaar, maar voor de meeste mensen betekenisvol en cruciaal. Het belang van waardering tonen, benadrukt topondernemer Richard Branson. Hij komt bij de 5e tip uitgebreid aan bod. En, ook niet te vergeten: vier successen, toon medeleven bij problemen en zoek samen uitdagingen op kantoor.

Tip 3: Introduceer nieuwe rituelen op kantoor

De tijd tikt door, het is alweer bijna 17.00 uur. Hét moment om voor jezelf te duiden wat je morgen wilt realiseren. Maak 2 á 3 doelen, dit geeft rust. Echt waar! Plan de dag niet te vol, dat is onrealistisch. Er komen altijd onverwachte dingetjes tussendoor. "Kun je hier nog even naar kijken?"

Bovendien helpen de Pomodoro- en de Eisenhower-technieken. We vermoeien je niet met veel te moeilijke toelichtingen van deze technieken in veel te omslachtig jargon. Simpel: het helpt om goed te kunnen inschatten, stress te vermijden en om prioriteiten te stellen. En, ook altijd handig, je leert op een vriendelijke en positieve manier om een 'nee' te verkopen. 

En wat dacht je van een rondje lopen met je collega's? Beweging tussen de werkzaamheden door, het houdt je scherp. Eet je boterham in de natuur (mits het aangenaam weer is, natuurlijk!) Zie het belang van rituelen, introduceer ze en benadruk de voordelen ervan!

collega's pauze rondje lopen wedstrijdNee, maak vooral geen wedstrijd van het rondje lopen met je collega's, loop gewoon lekker even rustig een rondje.

Tip 4: Het selecteren van nieuw personeel op dé beste manier

Vraag jonge werkzoekenden naar de grootste valkuil waar men tegenaan loopt in het zoeken van werk en 90% van deze jongeren zal antwoorden met: "De meeste bedrijven zoeken mensen met ervaring voor deze functie." Terecht? Nee, zegt headhunter Ralf Knegtmans in het boek Agile Talent. Dit omdat ervaring weinig zegt over toekomstig succes. Nieuwe mensen moeten niet gekozen worden op basis van wat ze weten en kunnen, maar vooral op wie ze zijn en wat hen drijft. 

Je wilt iemand met de juiste kennis én de wil om nieuwe dingen te leren binnen jouw bedrijf. Iemand kan nog zoveel ervaring hebben, maar als hij of zij zich niet aan wil passen, dan is de waarde van de ervaring ook niet groot

nieuwe baan solliciteren sollicitatiegesprek kantoorBijna iedereen is bekend met het fenomeen: een sollicitatiegesprek. Kies jij voor de meest ervaren of meest geschikte kandidaat?

Of iemand bij een bedrijf past, hangt grotendeels af van de bedrijfscultuur. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat iemand het bij het ene bedrijf fantastisch doet, maar hopeloos faalt op de werkvloer bij een concullega. Kijk maar in de voetballerij: oud-international Edwin van der Sar is misschien wel de beste Nederlandse doelman ooit. Een legende bij Ajax en de Engelse topclub Manchester United. Toch kwam hij bij nietige Fulham uit Londen veel minder uit de verf.

Probeer de bedrijfscultuur in kaart te brengen en in te schatten of deze matcht met een nieuwe werknemer. Dit inschatten kan al voordat hij of zij op sollicitatiegesprek komt. Kijk bijvoorbeeld op LinkedIn of je een gemeenschappelijke connectie hebt met de sollicitant, informeer die persoon en je krijgt (vaak) al een goed beeld. Waar social media al niet goed voor is...

Tip 5: Luister naar topondernemer Richard Branson

Wellicht ken je hem: Richard Branson. Hij richtte onder meer de Virgin Group op, is betrokken bij 400 bedrijven en heeft bovendien al meer dan 50 jaar ervaring als ondernemer. En als dat nog niet genoeg is, schreef hij ook meerdere boeken. Deze succesvolle ondernemer heeft een aantal waardevolle tips. 

topondernemer richard branson virgin groupEén van de meest succesvolste ondernemers ter wereld: Richard Branson.

"Houd het simpel", zegt hij zoal. Branson heeft zelf dyslexie, waardoor het voor hem noodzakelijk is om dingen simpel te houden. In lijn met dit besloot hij om jargon te vermijden bij één van zijn bedrijven. Waarom? Zodat klanten precies weten wat wél en wat níet aan te schaffen. Klantvriendelijkheid ten top!

Laat je ook niet gek maken door sceptici, als je bijvoorbeeld iets nieuws wilt opzetten. Luister er vooral niet naar, vertrouw op je eigen plan en doe het gewoon. Let's go!

Lees ook: SKEPP tech | Deze 5 trends domineren de kantorenmarkt in 2017

Lees ook: SKEPP tech | Zo bezichtigen we vastgoed in 2026

Lees ook: SKEPP tech | Zo bepaal je welk type kantoor je nodig hebt

Share
ondernemer succesvol bedrijf tips skepp blog
Chat met ons!
Chat