SKEPP media

Gastblog | De nieuwste schoonmaakmethodes voor jouw kantoorruimte op een rijtje

Door |

De meest efficiënte manier van schoonmaken? Volg deze 6 tips

Duurzaam ondernemen loont! Het huren van een kantoorruimte gaat verder dan het simpelweg in gebruik nemen van deze ruimte. Hygiëne speelt een belangrijke rol in ons leven. Met de nieuwste schoonmaakmethodes heb je aandacht voor zowel mens en milieu. Maar wat is de meest efficiënte manier om je kantoor schoon te maken? Hierbij 6 tips in dit gastblog!

ingerichte vergaderruimte kantoorgebouw Een vergaderruimte waar goed is schoongemaakt. Vergaderen maar!

Tip 1: Werk van boven naar beneden

Een eenvoudige maar zeer praktische tip: maak altijd schoon van boven naar beneden. Begin met het plafond en de bovenkant van kasten. Vuil en stof dwarrelt naar beneden, maak daarom de vloer van de kantoorruimte als laatste schoon.

Tip 2: Stap over op de droge methode

Wordt er intensief gebruik gemaakt van jouw kantoorruimte? Vroeger werd deze schoongemaakt door middel van de natte methode, dit betekent het gebruik van veel water en schoonmaakmiddel. Dit is verleden tijd! Tegenwoordig zijn er de microvezeldoekjes. Hiermee is het mogelijk om stof en vuil effectief te verwijderen zonder gebruik te maken van milieubelastende producten. Dagelijks de vloer vegen scheelt niet alleen in de kosten voor stroomverbruik, ook hoef je minder vaak de vloer te dweilen. Ideaal toch?

schone kantoorruimte flexwerkplekken beschikbaarEen prachtige, schone ruimte om te flexwerken.

Tip 3: Gebruik geen chloor of milieubelastende middelen

Naast de schoonmaak van je eigen kantoorruimte, vraagt het huren van kantoorruimte ook om een regelmatige schoonmaak van de toiletten. Gebruik hiervoor zo min mogelijk chloor of chloorbleek, zuurstofbleek is minder belastend voor het milieu. Let op! Gebruik zeker geen bleekmiddelen op een ondergrond van hout of poreus steen, hiermee tast je het materiaal aan.

Tip 4: Maak gebruik van het doseersysteem

Op iedere verpakking van een schoonmaakartikel staat de aanbevolen dosering. Door gebruik te maken van het bijgeleverde doseersysteem verlaag je het gebruik van milieubelastende schoonmaakmiddelen. Dit kan oplopen tot een besparing van maar liefst 40%. Deze werkwijze is niet alleen effectief en milieuvriendelijk, het scheelt ook nog eens behoorlijk in de kosten!

kantoorgebouw met loungehoek zitbankWie wil er nou niet zo'n loungehoek op kantoor?

Tip 5: Maak tijdens kantooruren schoon

Bij een groot kantoorgebouw ontkom je er bijna niet aan: buiten kantooruren schoonmaken. Regel in dat geval met de schoonmakers dat ze het licht na vertrek uitschakelen en de thermostaat lager zetten. Echter, bij het huren van een klein kantoorpand is het goed mogelijk om overdag schoon te laten maken. Dit bespaart niet alleen licht en warmte, maar ook overige kosten zoals beveiliging of een toeslag. Zorg bovendien voor het juiste schoonmaakgereedschap, dit scheelt een hoop arbeidsuren.

Tip 6: Huur een kantoorruimte die bij je past

Kantoorruimte huren is maatwerk. Een te groot kantoor zorgt voor onnodig hoge kosten en leegstaande ruimten. Deze ruimten moeten allemaal schoongemaakt worden. Huur een kantoorruimte die precies op jouw situatie aansluit, met een maximale bezetting.

kleine kantoorruimte overlegruimte kantoorgebouwEen ideale ruimte om even geconcentreerd te werken.

Met bovenstaande tips wordt jouw kantoorruimte weer schoon als nooit tevoren. Bovendien houd je rekening met zowel met milieu als de kosten. Schoonmaken was nog nooit zo makkelijk! 

Lees ook: SKEPP spotlight | SKEPP ontwerpt prefab design inrichtingsconcepten die inspelen op IFRS 16

Share
kantoor vergaderruimte strakke inrichting
Chat met ons!
Chat