SKEPP media

Energie vergelijken voor je Kantoor!

Door |

Het perfecte kantoor is voor iedereen anders. Wanneer je eenmaal een kantoor kiest dien je ook rekening te houden met een aantal praktische zaken, waaronder de energierekening. Welk energiecontract kun je het beste afsluiten?

Kantoor aan huis

Als zzp`er is het niet altijd nodig om een speciale kantoorruimte te huren. Veel zelfstandigen kiezen er ook voor om vanuit een kantoor aan huis te werken. Qua energieverbruik is een kantoor aan huis in te delen in twee verbruiksgroepen:

  1. De kleinverbruiker: een klein kantoor met bureau en computer waar tot 10.000 kWh en 5.000 m3 wordt verbruikt. Dit is het geval bij de meeste kantoren aan huis.
  2. De grootverbruiker: een kantoor met veel computers en printers waar meer dan 10.000 kWh en 5.000 m3 wordt verbruikt.

Als kleinverbruiker is het niet nodig om een zakelijk energiecontract af te sluiten. Je kunt gewoon op de standaard wijze een consumentencontract afsluiten. Vul bij de aanvraag wel je zakelijke bankrekening in, je kunt dan namelijk dit deel van energierekening van de BTW aftrekken.


Een kantoor vol elektronische apparaten

In een gemiddeld kantoor vind je vele elektronische apparaten. Het is moeilijk in te schatten hoeveel energie jouw kantoor gaat verbruiken, omdat er vele verschillende soorten kantoren zijn. Er zijn wel een aantal gemiddelden berekend waar je jouw situatie op kunt baseren:

  1. Met minder dan 20 werknemers is het verbruik per vierkante meter gemiddeld 18 m3 gas en 60 kWH.
  2. Met meer dan 20 werknemers ligt het gemiddelde gasverbruik op 20 m3 en het elektriciteitsverbruik op 115 kWH per vierkante meter.
  3. Een kantoor van 600 m2 met meer dan 20 werknemers verbruikt dus zo`n 69.000 kWh elektriciteit en 12.000 m3 gas.

Voor de meeste kantoren is een zakelijk energiecontract een goedkopere optie. Alleen wanneer je verwacht minder dan 10.000 kWh elektriciteit en 5.000 m3 gas te verbruiken, dan wordt het aangeraden om een consumentencontract te nemen.

gemiddeld energie verbruik op kantoor nederland

En hoe is uw energieverbruik op kantoor?


Energiekosten aftrekken van de belasting

Als ondernemer is het mogelijk om je energiekosten af te trekken van de BTW. Er wordt hierbij door de Belastingdienst geen onderscheid gemaakt tussen consumenten- en zakelijke energiecontracten. Je hoeft dus geen zakelijk contract af te sluiten speciaal voor de belasting. Wanneer je een kantoor aan huis hebt dient dit wel een zelfstandige ruimte te zijn om in aanmerking te komen voor belastingaftrek.

energiebelasting zakelijk en consumptief

Energiebelasting Zakelijk & Consumptief in 2014 & 2015

Het is daarnaast mogelijk om investeringen in duurzame bedrijfsmiddelen af te trekken van de belasting. Via de regeling energie-investeringsaftrek (EIA) kunnen ondernemers een nieuwe investering van minimaal € 2.500,- aftrekken. Voor meer informatie over deze regeling kun je terecht bij de Rijksdienst voor Ondernemen Nederland (RVO).

Share
Energie op kantoor besparen
Chat met ons!
Chat