SKEPP media

Blog | Hoe werkt de Nederlander?

Door |

Hebben we zelf enig idee?

Zelf zien we het niet, want het is voor ons vanzelfsprekend hoe we ons gedragen onder werktijd in onze eigen kantoorruimte. Je leest het in een kort blog, geïnspireerd door het boek 'Dealing with the Dutch' van Jacob Vossestein.

De Nederlandse directe aanpak

Wat gebeurt er als je de directe Nederlandse zakencultuur tegenover een buitenlandse zakencultuur zet? Dit kan voor hen vaak schokkend zijn, maar is dus heel erg normaal in het Nederlandse zakenleven. Nederlanders hebben dat zelf niet door en zijn gewend te zeggen wat ze denken. Ongeacht tegen wie ze het hebben. Het geven van, vaak ongevraagde maar wel goedbedoelde, feedback en adviezen is ook een goed voorbeeld van de Nederlandse directheid. Neem dus ter harte dat dit positieve feedback is en geen manier om jou of je onderneming de grond in te praten. 

Graag komen wij Nederlanders snel ter zake en dit kan botsen met de buitenlandse mentaliteit en manier van handelen. De directheid en manier van handelen in Nederland went wel en wordt uiteindelijk zelfs vaak gewaardeerd door buitenlandse ondernemers. Wees duidelijk in de Nederlandse zakencultuur, hoewel dit soms moeilijk is. Zeg ‘nee’ als je ‘nee’ bedoelt en andersom ook! Dit zorgt voor wederzijds begrip en maakt het doen van uiteindelijke zaken makkelijker voor beide partijen. 

Kantoorruimte Piet Heinkade Amsterdam SKEPPEen algemene ruimte binnen een kantoorgebouw aan de Piet Heinkade in Amsterdam.

Nederlanders en het bedrijfsleven

In het Nederlandse bedrijfsleven wordt altijd samengewerkt aan het bereiken van oplossingen en het optimale resultaat. We zijn dus veel minder individualistisch dan andere culturen zijn. De underdog wordt in het zakenleven erg gewaardeerd en te zichtbare rijkdom is vaak een ‘no go’. Heb niet een te grote mond en blijf vooral een beetje low profile, want ‘doe gewoon, dan doe je al gek genoeg!’ Hiërarchie is niet iets dat in Nederland echt gehanteerd wordt. Het is er wel, maar dat treedt niet op de voorgrond. Autoritair management wordt vaak verafschuwd, want managers dienen deskundig te zijn en horen geen machtsspelletjes te spelen.

Dit komt overeen met het boek 'Dealing with the Dutch' van Jacob Vossestein. Hierin geeft hij ook aan dat je werknemers serieus moet nemen en in ruil daarvoor zullen de werknemers ijverig en loyaal zijn, ook als de baas er even niet is. We spreken in Nederland ook van een echte vergadercultuur, want binnen het bedrijf willen werknemers betrokken worden bij wat hen aangaat. Vergeet dit niet, anders zullen mensen zich gepasseerd voelen. 

Vergaderruimte Parnassusweg Amsterdam SKEPPEen vergaderruimte in een kantoorpand in Amsterdam aan de Parnassusweg.

De werkende Nederlander

De arbeidsvoorwaarden in Nederland zijn heel erg beschermd en dit zorgt er eigenlijk voor dat heel veel bedrijven gaan automatiseren. Het automatiseren zorgt ervoor dat de klantgerichtheid van bedrijven er vaak onder gaat lijden. Een aspect waar de Nederlander zelf juist zoveel waarde aan hecht. Mede door de beschermde arbeidsvoorwaarden werkt men in Nederland vaak met uitzendkrachten. Het werken met uitzendkrachten zorgt dat de werkgevers geen rekening hoeven te houden met de beschermde arbeidsvoorwaarden. Voor uitzendkrachten gelden namelijk andere voorwaarden. 

Nederlanders uiten makkelijk zelfkritiek en het tonen van zwaktes wordt gezien als krachtig. Het is dus niet iets om je voor te schamen. Het Nederlandse bedrijfsleven is perfectionistisch en daarom zal men ook altijd blijven bijsturen totdat het beoogde doel of resultaat gehaald is. Dat wat je hebt gepresteerd dat telt!

Nederlanders overleggen en vergaderen, zoals al eerder gezegd, over van alles en nog wat. Dingen moeten concreet zijn en men is erg taak georiënteerd. Nederlanders kunnen erg goed zakendoen met mensen die ze zelf amper kennen. Voor ons Nederlanders geldt wel heel duidelijk dat afspraak ook echt afspraak is. Respect voor privacy en bang zijn om binnen te dringen in het leven van iemand anders zijn ook twee dingen die de Nederlander kenmerkt. Zakelijk en privé houdt men dan ook liever gescheiden. 

Geschreven door: Mart de Vos

Lees ook: Gastblog | Kunst op kantoor werkt

Lees ook: Gastblog | Tips voor een gezond kantoorklimaat

Share
IMG 8019