Zorg voor jouw mentale gezondheid tijdens het thuiswerken

  • Door Sanne van Huizen
  • vrijdag 3 december 2021

Afgelopen vrijdag werd het thuiswerkadvies aangescherpt. Voor veel mensen betekent dit flexibele werktijden, pyjamadagen en uitslapen. Lijkt fijn, toch? De realiteit is dat we naast voordelen ook veel nadelen ervaren. Onze lichamelijke en mentale gezondheid lijdt onder de lockdown en dat moeten voorkomen. In dit blog lees je daarom 7 tips die jou helpen bij je mentale gezondheid tijdens het thuiswerken.


✅ Houd structuur

Vliegen jouw gedachten van hot naar her? Begin je met piekeren vanaf het moment dat je opstaat? Probeer dan structuur aan je dag te geven. Structuur maakt jouw hoofd leeg en houdt jouw gedachten op orde. Hoe pak je dit aan? Begin met het creëren van een routine. Zet elke dag een wekker en houd dezelfde bedtijd aan. Geef jezelf ook vaste werktijden. De routine geeft rust en maakt daarnaast het onderscheid tussen privé en werk makkelijker. 

IMG 2342Houd jij je bureau schoon? Dan is de kans dat jij afgeleid raakt minder groot.

 

Schrijf daarnaast al jouw afspraken en werkzaamheden op. Zet ze in een to do-lijst en bekijk deze aan het einde van elke dag. Zo houd je rust en overzicht in je hoofd. Nog een voordeel; je ligt niet de hele nacht te piekeren. Hallo nachtrust! Heb je nog taken open staan aan het einde van jouw werkdag? Geen stress! Stel grenzen, morgen is er weer een nieuwe dag!

✅ Blijf sociaal verbonden

Hoe was je weekend? Heb jij de nieuwe aflevering al gezien? Deze vragen hoor je nu niet meer zo vaak. Thuiswerken zorgt ervoor dat we in een isolement komen. En dat moeten we voorkomen! Een gebrek aan sociale interactie is namelijk van negatieve invloed op jouw mentale gezondheid. 

Blijf daarom sociaal verbonden tijdens het thuiswerken. Of dit nu gaat om familie, vrienden of jouw collega’s. Heb jij een online vergadering ingepland? Kom dan niet gelijk to the point. Vraag ook hoe het gaat met jouw collega’s en maak een praatje over de weekendplannen of jullie favoriete serie. Geen vragen of overleg in de agenda? Plan een meeting in om gewoon even te kletsen. Dit geeft jouw mentale gezondheid een boost.

IMG 7280Vraag regelmatig hoe het met jouw collega’s gaat in de thuiswerk periode

✅ Neem tijd om te ontspannen

Werk jij thuis? Dan is het heel verleidelijk om in je pauze door te gaan of ‘s avonds nog even een mailtje de deur uit te doen. Pas wel op! Gun jij jezelf geen rust? Dan leidt jouw mentale gezondheid hieronder. Je blijft na werktijd met je hoofd bij jouw werkzaamheden. Zo hebben jouw hersenen geen tijd om te herstellen en zich op te laden. Plan daarom tijd in voor ontspanning om jouw mentale gezondheid te verbeteren. 

Iedereen heeft een andere definitie van ontspannen. Voor de één werkt sporten heel ontspannend terwijl de ander liever op de bank ligt met een serie. Doe wat jou energie geeft en jouw batterij weer oplaadt. Weet je niet hoe je moet ontspannen en je gedachten helemaal leeg maakt? Probeer eens meditatie! Dit klinkt heel zweverig maar het is goed voor jouw mentale gezondheid. Weet je niet hoe je moet mediteren? Hieronder vind je een paar meditatieoefeningen die jij tussen je werkzaamheden door kunt doen.

  • Ga zitten en focus op je ademhaling. Adem 6 seconden lang in en adem 6 seconden uit. Doe dit 5 minuten lang elke 90 minuten.
  • Haal koffie of thee, maar loop in slow-motion naar jouw keuken. Leg de focus op elke stap die je zet en hoe elk deel in jouw lichaam zich beweegt.
  • Vind je het moeilijk om zelf te mediteren? Doe oortjes in en luister naar een geleide meditatie op jouw favoriete mindfulness app.
Bed Talks5Wat is ultiem ontspannen voor jou?

✅ Denk aan de basis

Uit onderzoek is gebleken dat er een sterk verband is tussen lichamelijke en mentale gezondheid. Lichamelijke gezondheid is een goede basis voor mentale gezondheid. Zorg er dus voor dat je regelmatig beweegt en gezond eet. Nee, dit betekent niet dat je 5 keer per week naar de sportschool moet. Don't worry! Loop een rondje in je lunchpauze, fiets naar de supermarkt en probeer minimaal één keer per week intensief te sporten. Maak realistische doelen die passen in jouw leven. 

Voeding is een groot deel van lichamelijke gezondheid. Tijdens het thuiswerken is verleiding groot om de hele koelkast leeg te eten. Alles ligt ten slotte binnen handbereik. Hoe weersta je de verleiding? Haal simpelweg niet veel ongezond eten in huis. Als je het niet in huis hebt, eet je het ook niet op. Ga in plaats daarvan voor fruit, vezels en groenten. En onthoud; een chocoladekoekje met veel suiker op zijn tijd kan ook heel goed zijn voor je mentale gezondheid. Alles met mate natuurlijk!

✅ Ga naar buiten

Een rondje lopen is niet alleen goed voor jouw lichamelijke gezondheid. Het doet ook wonderen voor jouw mentale gezondheid. Je hoofd is even weg bij alle deadlines en jouw concentratie wordt gereset. Daarnaast krijg je van zonlicht vitamine D binnen. Dit gebeurt ook wanneer het bewolkt is (!). Wist je dat zonlicht daarnaast zorgt voor de aanmaak van gelukshormonen? Één uur per dag in de buitenlucht geeft je dus een flinke boost.

Keizersgracht 62 64 5919Een rondje wandelen is geen straf als jij in een mooie omgeving woont

 

Maar ik heb geen zin om naar buiten te gaan want het is zo koud. Dat klopt, in de herfst en winter is de motivatie minder groot om een rondje te wandelen in je lunchpauze. Hoe zorg je dat je voldoende buiten komt rond deze periode? Heel simpel! Kleed je lekker warm aan. Een thermoshirt is helemaal niet overbodig. Zo is de kou geen excuus meer. Geen zin om te wandelen? Pak je warmste jas en pleeg buiten een telefoontje.

✅ Scheid privé en werk

Probeer werk en privé gescheiden te houden. Het is moeilijk, dat begrijpen we! Je bent aan het werk en op de achtergrond zijn je kinderen aan het spelen. Misschien zet jouw huisgenoot net de blender aan om een smoothie te maken. Om te compenseren voor het concentratiegebrek maak je jouw project in de avond nog even af. Het kan allemaal wanneer je thuis werkt, maar is het goed voor jouw mentale gezondheid? Nee!

Hoe scheid je privé en werk? Het begint allemaal bij het verdelen van de plekken waar je leeft, ontspant, werkt en eet. Jouw lichaam associeert plekken namelijk met bepaalde handelingen. Werk jij op de bank of vanuit bed? Dan zal je lichaam dit associëren met ontspanning. Bye bye focus en concentratie! Creëer dus jouw eigen thuiswerkplek. Investeer in een ergonomische bureaustoel en een verstelbaar bureau

IMG 7046Heb jij een eigen werkplek thuis?

✅ Wees niet te streng voor jezelf

In een normale wereld is het niet mogelijk om alles perfect te doen. Laat staan in deze rare periode waarin we ons nu bevinden. Kun jij je even niet concentreren en hou je je daarom vandaag niet aan de planning? Give yourself a break! Accepteer dat het even niet gaat; morgen is een nieuwe dag!

Zit je thuis en kom je er even niet meer uit? Vraag om hulp! Voel je niet bezwaard om ondersteuning te vragen. Er zijn genoeg mensen die naar je willen luisteren en jou willen helpen. Of het gaat om een werk of privé gerelateerd probleem. Iedereen zit nu in dezelfde situatie. Als we elkaar helpen en nog even volhouden, slaan we ons er samen doorheen!

FFH7536Nog even volhouden en dan zitten we binnenkort weer gezellig met elkaar te lunchen!

 

Heeft de lockdown en het thuiswerken invloed op jouw mentale gezondheid? Met deze tips maak je een stapje in de goede richting. Probeer structuur te houden, privé en werk te scheiden en je eigen thuiswerkplek te creëren. Heb je hulp nodig met jouw thuiswerkplek? Neem een kijkje in onze webshop voor inspiratie! Weet ook wanneer je moet ontspannen en wat frisse lucht moet halen. En onthoud goed; wees niet te streng voor jezelf. Want niets is belangrijker dan jouw mentale gezondheid tijdens het thuiswerken.


Shop thuiswerkplekken

Kantoorinrichting met Officeplanner

Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!

Download brochure