Wat is onmisbaar tijdens corona voor jouw team?

  • Door Ramon Fraiquin
  • dinsdag 24 november 2020

De gevolgen van de corona crisis zorgen voor verandering op kantoor. Werk jij veel thuis? Je bent niet de enige! Een groot deel van Nederland verlaat zijn werkplek op kantoor en ruilt deze in voor een thuiswerkplek. Het thuiswerken zorgt voor een andere manier van werken en vergt veel energie van de thuiswerkers. Hoe behoud je de teamspirit binnen jouw team tijdens de coronacrisis? Je leest er alles over in deze blog!


Van het kantoor naar thuiswerkplek

De grootste verandering met de meeste impact is het werken vanuit huis. Thuiswerken verloopt bij een groot deel van de thuiswerkers niet al te soepel. Problemen die worden ondervonden zijn onder andere:

  • Stroeve interne communicatie
  • Het missen van collegiaal contact 
  • Het niet kunnen scheiden van werk en privé 
  • Werken en de mate van focus aan de thuiswerkplek  

Deze problemen zorgen voor een onaangename thuiswerkdag. Dit kan zich uiten in vermindering van productiviteit, creativiteit en ontstaan van werkstress onder de werknemers. Benieuwd naar praktische tips die essentieel zijn voor het productief werken tijdens de coronacrisis? Lees ze hieronder!

1 | Google agenda

Vergeet jij je afspraken wel eens? Dan maak je waarschijnlijk nog geen gebruik van Google agenda. Met het gebruik van deze online agenda is het namelijk bijna onmogelijk een afspraak te vergeten. Tien minuten voor de aanvang van je afspraak krijg je een melding, zodat je altijd herinnerd wordt van je afspraak. 

Papieren agenda’s zijn echt verleden tijd. Met de komst van het coronavirus is het weg helemaal gedaan met de vol gekalkte boekwerken. Het inplannen van een digitaal videogesprek is makkelijk dankzij de mogelijkheid om teamleden uit te nodigen. Er wordt vervolgens een verzoek gestuurd naar elk uitgenodigde collega en voilà, de afspraak staat in alle agenda’s. Een kind kan de was doen. 

Het fijne aan Google agenda is de connectiviteit tussen collega’s, mails en andere programma’s. Het versturen van een afspraak gebeurt zo eenvoudig en effectief dat plannen nu weinig moeite kost. Een afspraak is daarmee makkelijk verzet of aangepast, zonder dat je daarvoor hoeft te strepen of gummen. Dit zal ten goede komen van de communicatie tussen jouw team. Essentieel om thuiswerken te laten slagen. 

Communicatie tussen jouw team is essentieel bij het thuiswerken 

2 | Online vergaderen

Werk jij met je team veel thuis? Dit is dé tijd om kennis te maken met online vergaderen! Het coronavirus vraagt je om creatief te zijn. Samen met je team kun je daar goed op inspelen. Op deze manier kun je blijven vergaderen, ook als iedereen thuis werkt. Hoe werkt een online vergadering en hoe zorg je ervoor dat deze effectief verloopt? Een goede voorbereiding is key! Vermijd achtergrondgeluiden en laat je collega’s uitpraten. Dat moet wel lukken toch? 

Het belangrijkste van een online vergadering is de mate van ruis tussen het interactie van jouw team. Dit begint natuurlijk bij het technische aspect van een goede online vergadertool. Er zijn tig verschillende online vergadertools met elk zijn eigen voordeel. Wij lichten de beste voor je uit! Lees hieronder onze top 3 favoriete online vergadertools. 

#1 Google Meet

Wat ons betreft het meest efficiënte programma voor een online vergadering met jouw team. Wat was ook alweer essentieel voor een online vergaderen? Precies ja, voorbereiding! Door middel van de integratie van Google meet met je mail en Google agenda nodig je gemakkelijk je teamleden uit voor een online vergadering. Via de link sluiten jouw collega’s zich aan bij de vergadering en klaar is kees. De vergadering kan beginnen! 

#2 Teams

Erg handig programma met als voordeel dat je met gigantisch veel gebruikers in één call kan bellen. Heb je een vergadering met 4 collega’s uit je team of een presentatie voor 400 mensen? Voor beide is Teams erg geschikt! De bel- en videokwaliteit is ook een punt waar dit programma in uitblinkt! Hierdoor zal je team minder ruis ervaren

#3 Skype

Bijna iedereen heeft wel eens gebeld via Skype. Het programma werkt goed, makkelijk en betrouwbaar. Voor Skype hoef je alleen een account aan te maken en het programma te downloaden. Elk teamlid sluit na deze stappen eenvoudig aan bij de vergadering. Kan het nog makkelijker?

3 | Ergonomische thuiswerkplek

Daar heb je hem weer, de thuiswerkplek. Het fenomeen thuiswerken is iets waar gigantisch veel over wordt gesproken de laatste tijd. Werk jij (gedeeltelijk) vanuit huis? Een groot deel van de Nederlanders beantwoord deze vraag met een ja. Dan ben je vast ook bekend met de eerder genoemde problemen van het thuiswerken. Erg vervelend voor jouw productiviteit en welzijn tijdens het uitvoeren van je werk. 

Hier valt wat aan te doen! Effectief thuiswerken begint met het werken in een fijne werkomgeving. Daarbij is ergonomie het allerbelangrijkst! Verruil je eettafel voor ergonomisch thuiswerk bureau als je thuiswerkt. Op kantoor werk je toch ook aan een ergonomisch bureau? Daar is een goede reden voor! Langdurig werken aan een niet-ergonomische thuiswerkplek zal zorgen voor het ontstaan van nek-en rugklachten. Het is niet de vraag of je hier last van krijgt, maar wanneer! Het is nú tijd voor actie!

Naast een ergonomisch verantwoord bureau is het ook erg van belang dat je kiest voor een goede bureaustoel. Ook deze dient ergonomisch verantwoord te zijn. Dit houdt in dat de bureaustoel verstelbaar is aan de hand van jouw lichaam. Is dit niet het geval? Dan zijn, wederom, gezondheidsklachten niet te vermijden. 

thuiswerkplek aan het raamEen gezonde werkplek voldoet aan ergonomie en genoeg daglicht

 

Het hebben van een ergonomische en ook fijne thuiswerkplek wordt door veel mensen onderschat. Vaak is de gedachte “het kan nog wel even op deze manier”. Dat is juist de grote fout die gemaakt wordt. Thuiswerken is geen tijdelijke oplossing, het zal ook na de coronacrisis blijven. Investeer daarom nu in een ergonomisch verantwoorde thuiswerkplek. Het zal zich terugbetalen in de vermindering van gezondheidsklachten en thuiswerkstress. Daarnaast zal het de productiviteit, creativiteit en concentratie verhogen. Genoeg redenen om te investeren in een kwalitatieve thuiswerkplek!

Zet ergonomie altijd op de eerste plek tijdens het thuiswerken

4 | Nieuwe functie van het kantoor

Zoals eerder genoemd zal thuiswerken niet meer verdwijnen uit het bedrijfsleven. Verdwijnt het werken op kantoor dan? Zeker niet! Het kantoor krijgt een nieuwe functie. Waar je voorheen in de drukte van het kantoor jouw deadlines moet halen, kun je dit in de toekomst gewoon thuis doen. Is het tijd voor een brainstormsessie of belangrijke presentatie? Kies dan voor het kantoor, waar jij en jouw team eenvoudig kennis kunnen delen voor de meest creatieve oplossingen. 

1,5 meter vergaderingBrainstormsessie's blijven mogelijk op kantoor, op 1,5 meter afstand

 

Deze manier in afwisselend thuis en op kantoor werken blijkt zeer effectief te zijn. Van beide werelden ervaar je voordelen. Dit wordt zo prettig ervaren dat ook na de coronacrisis bedrijven op deze manier te werk zullen gaan. Gedeeltelijk thuiswerken bestond immers al heel lang. Door de coronacrisis heeft dit een gigantische ontwikkeling doorgemaakt. Meer bedrijven geloven erin en de vele voordelen op de lange termijn! Ervaar jij al voordelen van het afwisselend werken op kantoor en thuiswerkplek? 

Werkt jouw team al op een effectieve manier tijdens de coronacrisis?

Aan de hand van de praktische tips in deze blog kun je nu aan de slag! Op deze manier werk je effectiever dan ooit tevoren! Denk eraan dat het hebben een ergonomisch verantwoorde thuiswerkplek de basis is. Werk jij nog steeds met je laptop op schoot? Neem is een kijkje in onze webshop! SKEPP kan je helpen bij het inrichten van de meest comfortabele thuiswerkplek voor jou! 


Bekijk de thuiswerkpleksets!

 

Is jouw bedrijf ready voor de toekomst? Thuiswerken zal een groot deel uitmaken van de toekomst. Het is dus essentieel om deze kans nu te grijpen. SKEPP kan hierin een helpende hand bieden. Wij realiseren een totaalpakket aan ontzorging van A tot Z wat betreft thuiswerkplekken voor jouw bedrijf. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem een kijkje op de website. Wij helpen graag met het realiseren van de beste thuiswerkplekken voor jouw bedrijf! 


Thuiswerkplekken voor werkgevers

Kantoorinrichting met Officeplanner

Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!

Download brochure