Wat is evidence based werken?

  • Door Zoë Koedam
  • dinsdag 13 juli 2021

Elke kantooromgeving heeft een ander effect op jouw team. Daarom is het van belang dat jouw kantoor het gewenste effect heeft op jouw personeel. Een werkomgeving die past bij het team en de manier van werken; dat wil iedereen, toch? De basis voor een fijne werkomgeving is het achterhalen van informatie over jouw personeel. Vervolgens pas je deze informatie weer toe in je eigen kantoor. Wil je minder ziekteverzuim? Of is gelukkig personeel jouw doel? Het evidence based inrichten van jouw kantoor helpt! Maar wat is evidence based werken? In deze blog lees je alle ins and outs!


Kom in beweging op jouw werkplek!

Het is algemeen bekend dat te veel zitten slecht voor je is. Volgens de RIVM Leefstijlmonitor zitten wij Nederlanders gemiddeld 8,7 uur per dag. Is dat veel? Wij zitten ongeveer een uur langer dan wetenschappers aanbevelen. Oei.. Maar geen paniek, er is een oplossing! Als je per dag 15 minuten extra in beweging komt, daalt het risico op vervelende kwaaltjes al met 14 procent!

Ook afwisselend staand en zittend werken heeft een positief effect. Dit wijst ook een Canadees onderzoek uit. Wat bleek? Inactieve mensen die een kwart van hun zittijd inruilen voor staand werken, hebben 20 procent minder kans op lichamelijke ongemakken. En mensen die minder klachten ervaren, zijn vrolijker en productiever. Dus, waar wacht je nog op? Creëer fijne werkplekken voor jouw team met zit-sta bureaus, ergonomische bureaustoelen en kom in beweging!

U Needle 7Kies jij voor een handmatig verstelbaar zit-sta bureau of ga je liever voor een elektrisch zit-sta bureau?

Wat houdt evidence based inrichten in?

Met het evidence based inrichten van jouw kantoor, maak je gebruik van feiten die op jouw onderzoek zijn gebaseerd. Uhh.. Dat is nog wat vaag, niet waar? Makkelijk gezegd is het evidence based inrichten van het kantoor gebaseerd op de behoeften van jouw medewerkers. Deze behoeften achterhaal je door jouw team te observeren.

De hoofdvraag tijdens deze observatie is: “Welk effect heeft het kantoor op mijn team?”. Bekijk of jouw team zich prettig voelt op kantoor en of zij hun werk goed uit kunnen voeren. Vaak ondersteunen kantoren het team niet optimaal, waardoor medewerkers zich niet volledig prettig voelen op kantoor.

Schermafbeelding 2021 07 09 om 10.12.36Wil jouw team zich soms afzonderen? Dat kan met onze meetingboxen!

 

Jouw kantoor is meer dan alleen een ruimte. Zorg daarom dat je erachter komt hoe het kantoor jouw team optimaal ondersteunt. Waar heeft jouw team behoefte aan en in welke kantooromgeving voelen zij zich prettig en kunnen zij goed presteren? Dit kan voor ieder teamlid anders zijn. Achterhaal eerst de activiteiten binnen jouw bedrijf en welke teams er veel samenwerken met elkaar. Zijn er teams die liever afgezonderd werken? Houd hier dan rekening mee tijdens het inrichten van je kantoor.

Op basis van onderzoek bepaal je de inrichting van het kantoor, niet op basis van aannames; ga aan de slag met evidence based werken.

Bekijk ook waar jouw team in de toekomst wil werken. Willen ze volledig terug naar kantoor of vinden ze een combinatie van thuiswerken en werken op kantoor fijn? Zodra dit duidelijk is, kan je beginnen met het inrichten van jouw kantoor. Hierbij is het belangrijk om te kijken in welke werkomgeving bepaalde activiteiten het beste plaats kunnen vinden en welke werkplekken hierbij horen. Dit proces sluit naadloos aan bij het New Work principe.

Evidence based werken in combinatie met een New Work kantoorinrichting

Inmiddels gaan we weer terug naar kantoor. Maar het kantoor krijgt wel een andere functie, namelijk het kantoor als clubhuis. Iedereen komt voor een andere reden naar kantoor. De één wil graag connecten, terwijl de ander veel vergaderingen heeft gepland. Door deze functieverandering moet ook de kantoorinrichting aangepast worden.

Het observeren van je team klinkt misschien wat overdreven. Maar door deze observaties weet jij welke activiteiten het beste plaats kunnen vinden in elke werkzone. Waarom zijn werkzones op kantoor zo belangrijk? Zo kan iedereen ongestoord zijn eigen ding doen. Want zeg eens eerlijk; als jij jouw werk niet kunt doen op kantoor dan word je niet heel blij, toch? Met evidence based werken en een New Work kantoorinrichting voelt iedereen zich prettig op kantoor.

FFH7363 5Zorg dat je team voldoende ruimte heeft om te ontspannen na een tijd gefocust werken

Wat houdt een New Work kantoorinrichting in?

Met een New Work kantoorinrichting wordt het kantoor ingedeeld op basis van de 4 C’s; Connect, Cowork, Conference en Concentrate. Thuiswerken kent vele voordelen, maar ook één groot nadeel. Tijdens jouw thuiswerkdag heb je weinig tot geen sociaal contact met jouw collega’s, terwijl dit juist zo belangrijk is. In het New Work kantoor klets jij bij met je favoriete collega’s in de Connect zone. Ook vergaderingen zijn lastig online te houden. Met de nieuwe kantoorinrichting vergader jij ongestoord in de Conference area.

Meetingbox DreeszMet de meetingbox Amsterdam creëer je eenvoudig een vergaderruimte binnen jouw kantoor

 

Samenwerken ging tijdens de corona pandemie vaak online via Google Meet, Zoom of Microsoft Teams. In het New Work kantoor werk je samen in de Cowork werkzone. De laatste zone is het Concentrate gedeelte. Deze area zal de kleinste zone worden op kantoor. Waarom? Omdat je thuis geconcentreerd aan het werk kan en hiervoor niet naar kantoor hoeft. Kun je thuis niet geconcentreerd werken? Dan staat er altijd een flexplek voor je klaar in de Concentrate werkzone. Wil je meer weten over het New Work principe of zelf aan de slag met een New Work kantoorinrichting? Download dan nu de gratis brochure!


Download gratis de New Work brochure

Start met evidence based werken!

Door het verplichte thuiswerken tijdens het coronavirus zijn de behoeftes van jouw team veranderd en misschien zijn er zelfs nieuwe behoeftes ontstaan. Eerder richtte je het kantoor in op basis van aannames. Een kantoorinrichting op basis van aannames is niet altijd het beste voor je team. Zonde van de moeite en de investering, vind je niet? Daarom is het belangrijk dat je onderzoek doet voor je jouw kantoor opnieuw inricht.

Heb je hulp nodig bij het inrichten van jouw New Work kantoor? Neem contact op met één van onze kantoorexperts. Zij helpen je graag verder! Wil je liever zelf aan de slag? Bestel het gewenste kantoormeubilair in onze webshop of richt jouw kantoor virtueel in met behulp van onze Officeplannertool en start met evidence based werken!


Gebruik de Officeplannertool

Kantoorinrichting met Officeplanner

Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!

Download brochure