Wat doet te veel zitten met je lichaam?

  • Door Zoë Koedam
  • vrijdag 13 augustus 2021

Zittend werken aan een bureau, zittend in de auto naar kantoor en bij thuiskomst plof je neer op de bank. Heb jij door hoe lang je per dag zit? Nederlanders zijn vergeleken met andere Europeanen ‘kampioen zitten’. Maar daar moeten we niet trots op zijn, want te veel zitten is erg slecht voor je gezondheid. Waarom? Omdat het menselijk lichaam niet gemaakt is om alleen maar stil te zitten. Ook brengt langdurig zitten gezondheidsrisico’s met zich mee. Iets wat je liever voorkomt, toch? In deze blog lees je alles over wat te veel zitten met jouw lichaam doet!


Wanneer zit je te veel?

Hierboven hebben we al benoemd dat Nederlanders in vergelijking met andere Europeanen kampioen zitten zijn. 45,6% van de Nederlanders ouder dan 15 jaar zit gemiddeld 7 uur of meer per dag. Even ter vergelijking; voor de Duitsers is dit gemiddeld 5,8 uur en voor de Belgen gemiddeld 5,7 uur per dag. Daarnaast zitten we in onze vrije tijd ook nog eens 85% van de tijd.

Te veel zitten verhoogt de kans op chronische ziektes

Op lange termijn is te veel zitten een ernstige bedreiging voor je gezondheid. Zit jij tussen de 8 en 11 uur per dag? Kom dan nu in beweging! Uit onderzoek blijkt namelijk dat je dan 15% meer kans hebt om voortijdig te overlijden dan mensen die 4 uur per dag zitten. Hierdoor wordt zitten ook wel het nieuwe roken genoemd.

Bed Talks 2Verbeter jouw gezondheid; kom in beweging na 30 minuten zitten!

 

Is dit niet wat overdreven? Zeker niet! Volgens onderzoek kan veelvuldig zitten op lange termijn leiden tot chronische ziektes zoals diabetes en hart- en vaatziekten. Maar ook op korte termijn kan te veel zitten ook leiden tot lichamelijke klachten. Denk bijvoorbeeld aan pijn in je spieren, pezen en gewrichten. Dus het is hoog tijd voor verandering!

Door langdurig zitten wordt het vet en het suiker uit je bloed minder snel opgenomen, waardoor je een hoger risico hebt op hart- en vaatziekten en het ontwikkelen van diabetes

Kom in beweging!

Denk je dat het uurtje sporten deze negatieve effecten voorkomt? Dan heb je het mis. Wel helpen alle kleine beetjes bij de gevaren van te veel zitten. Wil je jouw gezondheid verbeteren? Dan moet je tijdens jouw werkdag toch vaker in beweging komen. En het goede nieuws; dit hoeft helemaal niet moeilijk te zijn! Er zijn zeer simpele manieren om zitgedrag op werk te lijf te gaan. Denk bijvoorbeeld aan een rondje lopen in jouw pauze of vaker koffie te halen voor jou en je collega’s. Daarnaast is het belangrijk om niet langer dan twee uur achter elkaar te zitten.

IMG 8279 bewerkt 3Wil je bijkletsen met je collega? Loop samen een rondje op kantoor!

 

Probeer ook om op zoveel mogelijk momenten te bewegen. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift, ga wandelen tijdens het lunchen en vergader en telefoneer staand. Maar ook een zit-sta bureau is een goed hulpmiddel om minder te zitten. Met een zit-sta bureau wissel jij eenvoudig zittend en staand werken af. Gezond voor je lichaam én geest. Ideaal, toch?

Kies voor een zit-sta bureau!

Er bestaat geen standaard werkhouding. Huh? Denk maar eens na; je neemt telkens een andere zit of sta houding aan, toch? Daarom wissel je best vaak van werkhouding en bestaat er dus geen vaste werkhouding. Wel weet je dat continu zitten niet goed voor je is. Moet je dan alleen maar staand werken? Nee, want ook langdurig staand werken kent nadelen. Wissel daarom af tussen zittend en staand werken!

Schermafbeelding 2021 08 10 om 10.17.26Wissel jij staand en zittend werken al af?

 

Maar hoe wissel je jouw werkhouding het beste af? Het is verstandig om het staand werken rustig op te bouwen. Begin met 15 minuten staand werken per uur. Is je lichaam hieraan gewend? Dan kun je een half uur zittend werken en daarna een half uur staand werken. Let wel op; je mag maar 2 tot 4 uur per dag staand werken, dus maak het niet te gek!

De voordelen van staand werken

Ken jij de voordelen van staand werken al? Allereerst vermindert staand werken schouder-, nek- en rugklachten. Ook verminderd de kans op gezondheidsklachten. Hoe dat kan? Je hart pompt 10 keer meer bloed door je lichaam met staand werken. Dit is goed voor je gezondheid én verbetert jouw productiviteit. Ideaal, toch? Wist je trouwens ook dat je met staand werken meer calorieën verbrandt? What?! Het is echt waar! Je verbrandt maar liefst 144 calorieën wanneer je 3 uur staand werkt. Zo simpel is het nog nooit geweest!

Verbeter je gezondheid, productiviteit en creativiteit met staand werken

Hoe hoog moet jouw zit-sta bureau zijn?

Zoals de naam al verklapt, heeft een zit-sta bureau 2 mogelijkheden. Wil jij zittend werken achter je bureau? Dat kan! Het bureaublad moet minimaal tussen de 62 cm en 86 cm in hoogte verstelbaar zijn. En hoe zit dat met staand werken? Dan moet je bureaublad minimaal tussen de 86 cm en 130 cm verstelbaar zijn. Waarom? Iemand van 150 cm moet net zo comfortabel en verantwoord kunnen werken als iemand van 190 cm.

Hoe stel je jouw zit-sta bureau juist in?

De hoogte van je bureau heeft veel invloed op jouw zit of sta houding. De afwisseling van zittend en staand werken heeft alleen zin als jouw zit-sta bureau op de juiste hoogte staat. Ook met een verkeerde staande houding kun je net zo goed de hele dag blijven zitten. Zorg daarom dat jouw bureau op de juiste hoogte is ingesteld voor staand werken.

 

  1. Ga recht voor je bureau staan

  2. Zet je voeten plat op de grond en buig je knieën licht

  3. Ontspan je nek en houd je ellebogen in een hoek van ongeveer 90 graden

  4. Verstel nu jouw bureau in hoogte

  5. Raakt het bureau je onderarmen en kun je nog steeds ontspannen staan? Dan staat je bureau op de perfecte hoogte om staand te werken!

U Needle 7 4Werk jij liever staand of zittend?

 

Wil je zittend werken? Dan moet je, voordat je het bureau in hoogte gaat verstellen, jouw bureaustoel juist instellen. Zodra jouw bureaustoel correct is ingesteld, verstel je het bureau in hoogte. Zorg ervoor dat het bureaublad op gelijke hoogte staat als de armleuningen. Waarom? De hoogte van jouw bureau moet verstelt worden op basis van de hoogte van jouw bureaustoel. Vaak wordt dit andersom gedaan, waardoor 9 van de 10 bureaustoelen verkeerd zijn ingesteld. Weet jij al hoe je jouw bureaustoel goed instelt?

Zo stel jij jouw bureaustoel correct in

  1. De zithoogte. Zet je voeten plat op de grond en zorg dat je knieën niet boven je heupen uitkomen. Is dit het geval? Good job! De zithoogte is juist ingesteld.

  2. De armleuningen. Leg je hand op je schouder en wijs met je elleboog naar de grond. Verstel nu de armsteun in hoogte tot de armlegger jouw elleboog raakt. Doe dit voor beide armen et voilà; de armleuningen zijn correct ingesteld.

  3. De rugleuning. Zorg dat de bolling van de rugleuning in de holling van jouw rug valt. Nog een tip; zet het kantelmechanisme nooit vast! Zorg altijd dat je naar achter kunt leunen; zo zorg je voor ontspanning in je rug tijdens de werkdag. Heb je de rugleuning juist ingesteld? Top! Vanaf nu zijn die vervelende rugklachten verleden tijd!

Bureaustoel LuganoOp zoek naar een ergonomische bureaustoel? Kies voor de bySKEPP Lugano!

Welk zit-sta bureau is jouw partner in crime?

In onze webshop heb je genoeg keuze uit verschillende zit-sta bureaus. Wil je een handmatig verstelbaar zit-sta bureau? Ga dan voor bureau Odense! Met één draai aan de slinger verstel jij dit bureau gemakkelijk in hoogte! Kies de juiste afmetingen, bepaal de gewenste frame- en bladkleur en get to work!

Schermafbeelding 2021 08 10 om 13.32.04Is een bureau dat verstelbaar is met een contragewicht meer voor jou? Kies dan voor één van onze Stand Up bureaus!

 

Werk je liever aan een elektrisch verstelbaar zit-sta bureau? Dan is bureau Oslo of bureau Bergen de perfecte match voor jou! Wat het verschil tussen bureau Oslo en bureau Bergen is? Bureau Bergen beschikt over 2 trappen. Dit betekent dat dit bureau tussen de 70,5 cm en 116,5 cm verstelbaar is. Bureau Bergen kan met maximaal 70 kg belast worden. Naast dit praktische verschil, is er ook een verschil in prijs. Bureau Bergen heeft een prijs van € 439,- excl.

Bureau Oslo heeft 3 trappen, waardoor het bureau een grotere verstelbaarheid heeft dan bureau Bergen. Verstel bureau Oslo tussen de 64,5 cm en 130,5 cm. Kortom, ben je kleiner of langer dan de gemiddelde lengte? Dan is dit 3-traps bureau wat voor jou! Daarnaast kan bureau Oslo maximaal belast worden met 100 kg. Meer dan genoeg voor al jouw kantoorspullen, toch? Bureau Oslo heeft een prijs van € 545,- excl.

Wissel staand en zittend werken af!

Wil je na het lezen van deze blog minder zitten? Goede keuze! Kom elke 30 minuten in beweging. Maak er een gewoonte van; loop bijvoorbeeld een rondje door het kantoor of haal koffie voor jou en je collega’s. Kies voor de trap in plaats van de lift en investeer in verstelbaar en ergonomisch kantoormeubilair.

Volg je al deze tips? Dan verbeter je jouw gezondheid én voorkom je lichamelijke klachten! Kies bijvoorbeeld voor een zit-sta bureau. Deze bureaus stimuleren je productiviteit, jouw creativiteit en verbeteren je gezondheid. Wat wil je nog meer? Ben je benieuwd welk zit-sta bureau de perfecte match is voor jou? Neem dan snel een kijkje in onze webshop! Stop met te veel zitten en verbeter direct je gezondheid!


Bekijk al onze zit-sta bureaus!

Kantoorinrichting met Officeplanner

Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!

Download brochure