In 2019 vind jij de perfecte kantoorruimte met deze essentiële info uit 2018

  • Door Jari Wesselink
  • vrijdag 22 februari 2019
  • 10

2019… Het jaar waarin jouw bedrijf wellicht op zoek gaat naar kantoorruimte. Vanwege groei of omdat het tijd is voor een nieuwe omgeving. Hoe dan ook, het is belangrijk om zo snel mogelijk stappen te zetten: research doen, je laten informeren, kantoorpanden (virtueel) bekijken en uiteindelijk jouw droomkantoor vinden! Met de input uit dit artikel met essentiële info uit 2018 weet jij precies wat je te wachten staat, waardoor 2019 in het teken staat als het jaar dat jij met jouw bedrijf in dé perfecte kantoorruimte vindt!


We voorspelden onlangs al de 7 belangrijkste veranderingen in de kantorenmarkt in 2019, maar dit artikel geeft je handvaten hoe jij 2019 kunt benoemen tot hét jaar waarin je een nieuwe bedrijfshuisvesting vindt. Allereerst maken we je wegwijs in hoe je het beste jouw zoektocht naar kantoorruimte start en uiteindelijk afrondt.

Daarnaast geven we tips hoe je de kosten voor huisvesting zo laag mogelijk kunt houden, gaan we in op mogelijke kantoorlocaties voor jouw bedrijf en tot slot spelen we in op de (virtuele) rondleiding(en). Te ongeduldig? Werp dan meteen een blik op ons uitgebreide kantorenaanbod, door te klikken op onderstaande button.


Kantorenaanbod

Na dit artikel weet je precies hoe jij de zoektocht naar kantoorruimte doorloopt

Allereerst hieronder de inhoudsopgave van dit blog, in alle 'hoofdstukken' wordt ingegaan op de artikelen die je helpen om daar alles over te weten te komen. De 4 'hoofdstukken' en de bonus zijn onderverdeeld in subonderdelen. Geen tijd om alles van A tot Z door te lezen? Ga dan naar het onderwerp waar je op dit moment meer over wilt weten en kom later terug om de rest tot je te nemen.

  1. Neem contact op met een vergelijkingswebsite, laat je ontzorgen en vind snel een kantoorruimte;
  2. Hak knopen door over het budget, de kantoorlocatie, het type kantoorgebouw en het aantal m2 kantoorruimte;
  3. Houd rekening met groei van je organisatie, de voordelen van flexibel huren en profiteer van de laagste huurprijs;
  4. Bespaar tijd: doe eerst een virtuele rondleiding en vervolgens een rondleiding op locatie;
  5. Bonus: een gepersonaliseerde inrichting of kantoormeubilair met Officeplanner.
moderne kantoorruimte amsterdam

Lees snel verder en wie weet huur jij binnenkort in net zo'n gave kantoorruimte als aan het John M. Keynesplein in Amsterdam Riekerpolder.

1. Neem contact op met een vergelijkingswebsite, laat je ontzorgen en vind snel een kantoorruimte

Of je nu al vaker kantoorruimte hebt gezocht of dat het de eerste keer is dat je deze stap zet… Bepaalde termen uit de kantorenmarkt zullen je wenkbrauwen doen fronsen. Huh, wat is exact het verschil tussen een huurprijs per m2 per jaar of een maandelijkse huurprijs? En zitten servicekosten in de all-in huurprijs opgenomen?

Om antwoord te krijgen op dit soort (en vergelijkbare) vragen, verwijzen we je graag door naar ‘De gids voor kantoorruimte huren: alle belangrijke termen op een rij'. Na het lezen van deze gids weet jij alles over type kantoren, gebouwen, kantoorstijlen, huurprijzen en -termijnen, kantoorinrichting en andere relevante termen.


Benieuwd hoe je met behulp van SKEPP jouw ideale kantoorruimte vindt? Bekijk deze korte video en je bent helemaal op de hoogte!

Met die gids kun je je uitstekend inlezen om alvast wat kennis op te doen over kantoorruimte en alles wat daarbij komt kijken. Nooit verkeerd, toch? Echter kun je vervolgens het beste contact opnemen met een vergelijkingswebsite voor kantoorruimte. Waarom? Dat lees je in het artikel ‘Dit is waarom vele bedrijven kantoorruimte huren via een vergelijkingswebsite’. Een vergelijkingswebsite doorloopt namelijk het gehele proces met je en ontzorgt je waar het kan. Van het geven van tips over het juiste aantal m2 kantoorruimte en de kantoorlocatie, tot aan het moment dat je het huurcontract ondertekent.

"Gratis vergelijkingswebsites als SKEPP hebben een uitstekende informatievoorziening die duidelijk en overzichtelijk is. Het bezoeken van de website is eigenlijk een soort eerste rondleiding. Het maakt kantoorruimte zoeken een stuk efficiënter." - Femke Tjallema, mede-eigenaresse Poliedro Services, dat via SKEPP kantoorruimte vond

Benieuwd hoe SKEPP jouw bedrijf kan ontzorgen? Lees dan gauw het artikel ‘Hoe SKEPP jouw scale-up of corporate volledig ontzorgd qua kantoorruimte huren'.Uniek is dat een broker van SKEPP meegaat naar een rondleiding door een kantoorruimte. Wel zo prettig dat de persoon die je de gehele zoektocht naar kantoorruimte al helpt, ook aanwezig is bij de rondleiding.

1.1. Meer weten over het zoeken en uiteindelijk vinden van kantoorruimte met behulp van een vergelijkingswebsite?

Onderstaande 5 bedrijven lichten de eigen zoektocht toe en geven bovendien tips aan bedrijven die op zoek zijn naar kantoorruimte in de artikelen.


Richard Boekhorst, franchise ondernemer van Olympia Uitzendbureau, vertelt boeiend over zijn zoektocht naar kantoorruimte.

2. Hak knopen door over het budget, de kantoorlocatie, het type kantoorgebouw en het aantal m2 kantoorruimte

Overtuigd van de voordelen van een vergelijkingswebsite? Dan is het moment aangebroken om de volgende stappen te zetten. Wij helpen je om in slechts 5 stappen de bedrijfshuisvesting voor je bedrijf te vinden. Hoe? Simpel, door ons blog ‘Vind dé locatie voor je kantoorruimte in 5 simpele stappen’ goed door te lezen. De 5 keuzes die je moet maken? Budget, kantoorlocatie, het type kantoorgebouw en het aantal m2 kantoorruimte.

In het hierboven benoemde blogs krijg je tips om het maximale uit je budget te halen. Uiteraard krijg je ook tips om de andere stappen zo efficiënt mogelijk door te lopen. Echter gaan we hieronder ook in op de locatie, type kantoorgebouw en helpen we je de m2 kantoorruimte te berekenen. Aan het eind van dit artikel informeren we je ook nog over de kantoorinrichting.

"Met SKEPP bespraken we onze wensen en behoeften, op basis hiervan hebben we vele kantoorruimten bezocht en bekeken. Er is veel aanbod, waardoor je soms zelf de bomen door het bos niet meer ziet. SKEPP hielp ons hier goed bij." - Judith Lieftink, directrice bij Raphaels, dat via SKEPP kantoorruimte vond

2.1. De Randstad als kantoorlocatie net als vele grote organisaties? Of Limburg, Brabant, Gelderland of Overijssel?

De kantoorlocatie voor je bedrijf… Afhankelijk van je budget natuurlijk, maar ook van de een eventuele uitstraling die je jouw bedrijf wilt geven. De meeste grote bedrijven bevinden zich in de Randstad. De economische regio van Nederland, het uithangbord van ons kikkerlandje met de Amsterdam Zuidas, de haven in Rotterdam, het parlement in Den Haag en Schiphol Airport. In het artikel ‘Waarom kantoorruimte huren in de Randstad jouw bedrijf een boost geeft’ gaan we hier dieper op in. Huisvest jij jouw bedrijf hier ook?

2.1.1. Amsterdam: ga je voor Zuid-Oost, Noord of toch een grachtenpand?

Amsterdam! De hoofdstad, de plek waar (bijna) iedere organisatie zich wil vestigen. Maar waar in Amsterdam? In ‘Waar in Amsterdam kun je het beste kantoorruimte huren? (1)’ lees je hier meer over, net als in het tweede deel van deze blogserie. Is je bedrijf werkzaam in de financiële sector? Bekijk dan onze top 13 kantoren in Amsterdam Zuid-Oost. Wil je liever niet de hoofdprijs betalen maar wel huren in een opkomende locatie? Tip: Huur dan in Amsterdam Noord!

En hoe mooi zou het zijn om een van de prachtige grachtenpanden in Amsterdam te betrekken met jouw bedrijf? Ieder bedrijf heeft zijn eigen voorkeuren natuurlijk. Echter zijn de huurprijzen vaak doorslaggevend. Om je hierover zo goed mogelijk te informeren, hebben we een whitepaper gemaakt waarin je hierover alles vindt. Klik op de button hieronder en match de huurprijzen met jouw budget!


De verschillen in huurprijzen in Amsterdam

2.1.2. De tweede stad van Nederland, Rotterdam? Lekker bij de kust in Den Haag? Of de uitstekende bereikbaarheid in Utrecht en omgeving?

Wél de Randstad, maar níet in Amsterdam? Dat kan natuurlijk! Rotterdam? Lees dan het blog ‘Een kantoorpand huren in Rotterdam dat past bij de uitstraling van jouw bedrijf - PART I’ en vergeet ‘PART II’ niet. Er zijn ook bedrijven die zich beter vinden passen, dichtbij de zee: in Den Haag. Lekker uitwaaien tussen de drukke werkzaamheden door. Of een bedrijfsuitje in het nabijgelegen Scheveningen. ‘Waarom een kantoorruimte in Den Haag de interesse wekt van veel bedrijven’ geeft je een inkijkje in het kantoorruimte huren in Den Haag en de bijkomende voordelen.

Van de kust naar het midden van Nederland: Utrecht en omstreken. Uitstekend bereikbaar vanuit alle richtingen in ons land. Wel zo makkelijk om klanten te ontvangen of te bezoeken. Andere voordelen voor Utrecht of nabijgelegen steden? Check: ‘Huur kantoorruimte in Utrecht, Amersfoort, Nieuwegein of Houten om deze redenen’.


Als je kantoorruimte zoekt in de regio Utrecht, kijk dan eens naar het populaire stadsdeel Utrecht Papendorp. In deze video krijg je een sfeerimpressie van deze locatie.

2.1.3. Maastricht, Eindhoven, Breda, Arnhem of toch Nijmegen?

Ja, ook in deze steden huur je geschikte kantoorruimte en ben je bij SKEPP aan het juiste adres om de zoektocht te doorlopen. Liever huren in Maastricht en omstreken? Gaat je voorkeur toch naar een kantoor in het nabij gelegen Brabant? Of zijn steden als Arnhem, Nijmegen of Apeldoorn steden waar jouw bedrijf zich op focust? Hoe dan ook, met het uitgebreide kantorenaanbod van SKEPP vind je een geschikte kantoorruimte op de locatie waar je jouw bedrijf wil vestigen. In de opsomming hieronder vind je relevante blogs die zich toespitsen op kantoorruimte huren op andere locaties dan de Randstad in Nederland:

2.2. De uitstekende bereikbaarheid van een bedrijfsverzamelgebouw of de luxe in een kantoorconcept? Zo maak je de keuze

Locatie = bekend! Tijd om te focussen op het gebouwtype. Ga je voor een bedrijfsverzamelgebouw, business center of toch een kantoorconcept? Ieder type heeft zijn voor- en nadelen. De verschillen zitten in de huurprijs, bereikbaarheid, services en voorzieningen. Een bedrijfsverzamelgebouw kent vaak een uitstekende bereikbaarheid, aangezien dit type vaak nabij snelwegen gelegen is. Echter kan doorgroeien in deze kantoorpanden een probleem worden, want vol = vol.

Kies je voor een business center? Dan heb je vaak gemeubileerde kantoorruimten, een all-in huurprijs (geen extra servicekosten dus) en er is altijd vergaderruimte aanwezig. De nadelen zijn nagenoeg gelijk aan die bij een bedrijfsverzamelgebouw. Zo kan een tekort aan parkeerruimte ontstaan, doordat je de parkeerplaatsen deelt met andere huurders.

"Ik heb niet eens heel veel contact gehad met SKEPP en ik ben verder ook niet lastig gevallen, het was uiterst effectief. SKEPP vond wat ik zocht en daarom zou ik het de volgende keer weer doen." - Richard Boekhorst, franchise ondernemer Olympia Uitzendbureau en ook te zien in een video eerder in dit blog

Naast bedrijfsverzamelgebouwen en business centers, heb je ook kantoorconcepten. Ontzorging van het hoogste niveau, vergelijk het met een vijfsterrenhotel. Vergaderruimten in verschillende formaten, indrukwekkende kantoorinrichting, een sociaal hart en vaak een restaurant. Bovendien ligt het ziekteverzuim lager.

Echter heeft dit alles natuurlijk een prijskaartje en die is hoger dan bij de andere twee gebouwtypen. Hulp nodig bij het maken van de keuze? Geen probleem, lees dan ons volgende blog ‘Bedrijfsverzamelgebouw of business center? Zo bepaal je de beste plek om kantoorruimte te huren’.

Een impressie van een kantoorconcept aan de Claude Debussylaan in Amsterdam Zuidas. Je profiteert hier van vele services en voorzieningen.

2.3. Let op! Hulp bij het berekenen van het aantal m2 kantoorruimte

Een veelgehoorde vraag – naast vragen over de verschillende gebouwtypen – aan onze vastgoedconsultants is: ‘Hoeveel m2 kantoorruimte heb ik nodig voor mijn bedrijf?’ Logisch, want dit is van veel factoren afhankelijk. Zo zit je met de wettelijke voorschriften maar bijvoorbeeld ook met de luxe die je jouw werknemers gunt. Een vuistregel die doorgaans gehanteerd wordt is: 7 m2 per persoon.

Echter kun je dit ook niet helemaal doorberekenen. Zo kun je prima met 4 personen in een kantoorruimte van 20 m2 werken, maar 700 m2 voor 100 personen is echt te krap. Dit heeft te maken met het stramien van kantoorgebouwen. Meer weten? Lees dan ons blog ‘Zoveel m2 kantoorruimte heb je nodig per persoon'.

Dagelijks maken vele bedrijven die op zoek zijn naar kantoorruimte gebruik van de SKEPP m2 kantoorruimte calculator. Zodoende weten bedrijven direct hoeveel m2 kantoorruimte benodigd is, iets dat de zoektocht versnelt

2.3.1. Met de SKEPP m2 kantoorruimte calculator weet jij snel hoeveel m2 je nodig hebt

Naast de handvaten in dat blog, hebben we nog een heel handig hulpmiddel: de SKEPP m2 kantoorruimte calculator. Erg simpel, maar enorm functioneel… Klik op onderstaande button en doorloop vervolgens slechts 3 stappen en jij weet exact hoeveel m2 kantoorruimte jij nodig hebt.


Bereken m2 kantoorruimte

  1. Vul allereerst in voor hoeveel personen kantoorruimte je zoekt. Houd hierbij eventuele groei in de gaten;
  2. Hoef je niet per se ruim te zitten of ga je voor meer luxe? Maak de keuze tussen economy-, comfort- of businessclass kantoorruimte huren;
  3. Behoefte aan extra ruimtes zoals vergaderruimte of een eigen receptie? Geef het aan en vervolgens rolt aan de rechterzijde een totaal aantal m2 kantoorruimte uit. Ready!

3. Houd rekening met groei van je organisatie, de voordelen van flexibel huren en profiteer van de laagste huurprijs

Inmiddels ben je al aardig op weg in het vinden van een geschikte kantoorruimte. Echter zijn er nog een aantal factoren die wellicht van belang zijn voor jouw bedrijf. Ben je namelijk van plan om te groeien de komende jaren? Dan is het belangrijk om niet te klein te huren of niet in een kantoorpand waar je geen extra kantoren kunt ‘bij huren’. Dat is een van de aspecten om op te letten als je als groeiend bedrijf kantoorruimte zoekt. Wij geven naast deze tip, nog 4 andere tips voor kantoorruimte die meegroeit met jouw bedrijf.

Iets dat ook aan bod komt in de tips, is de kwestie: huren of kopen van kantoorruimte? Een belangrijke overweging in de aanloop naar het vinden van jouw nieuwe kantoorruimte. Vaak is het onverstandig om fors te investeren in een kantoorruimte, daarom is het aantrekkelijker om kantoorruimte te huren in plaats van te kopen. En als je besluit te huren, kan het zeer verstandig zijn om een flexibele kantoorruimte te huren. Waarom steeds meer grote bedrijven dat doen, lees je in ons blog ‘Huur jij als grote organisatie geen flexibele kantoorruimte? Dit is waarom je dat wél moet doen’.

algemene ruimte kantoorpand rotterdam wijnhaven

Als je kantoorruimte huurt, deel je de kosten voor de gemeenschappelijke ruimten met andere huurders. In dit kantoorpand in Rotterdam Wijnhaven maak je op deze manier gebruik van de keuken en zitjes.

3.1. Zo onderhandel je succesvol over de huurprijs

Waar we net al aangaven dat fors investeren niet altijd verstandig is, gaan we nu dieper in op de mogelijkheden om gebruik te maken van de laagste huurprijs. We zijn per slot van rekening Nederlander en willen dus altijd profiteren van een zo laag mogelijke prijs. Ook bij het huren van kantoorruimte.

Maak gebruik van je onderhandelingsvrijheid, want die heb je wel degelijk. Hoe je dat het beste doet, vind je hier: ‘Succesvol onderhandelen over huurvoorwaarden van de kantoorruimte doe je zo’. Je leest hierin ook over btw belaste huur, al is dat vrij kort. Echter informeren we je graag uitgebreid over hoe je hiervan kunt profiteren. Klik op onderstaande button en je leest er alles over in onze whitepaper.


Profiteren van btw belaste huur

4. Bespaar tijd: doe eerst een virtuele rondleiding en vervolgens een rondleiding op locatie

Naast het besparen op de huurprijs, kun je uiteraard ook tijd besparen. Rondleidingen op potentiële kantoorlocaties vergen veel tijd. Veel minder tijdrovend zijn virtuele rondleidingen. Anno 2019 bekijk je eerst je mogelijk nieuwe kantoorruimte middels de SKEPP VR Bril. Kijk vanaf de bank, onderweg in de trein of tijdens een wandeling in het park.

Lijkt het kantoor je wat? Doe dan nog een fysieke rondleiding! Valt het tegen? Dan heb je in ieder geval tijd bespaart door niet op locatie te gaan kijken. In het blog ‘Hoe virtual reality het vinden van kantoorruimte versnelt en vergemakkelijkt’ lees je hier meer over. Hieronder zie je een voorbeeld van een Virtual Tour van het kantoorpand aan het Gustav Mahlerplein in Amsterdam Zuidas.

Een Virtual Tour van het kantoorgebouw aan het Gustav Mahlerplein in Amsterdam Zuidas.

4.1. Zo simpel werkt de SKEPP VR Bril

Hieronder de 3 eenvoudige stappen om middels de SKEPP VR Bril een virtuele rondleiding te volgen. Daaronder vind je de instructievideo, waarin de werking van de VR Bril wordt gedemonstreerd.

  1. Scan de QR-code en een website opent. Geef aan dat je gebruik wil maken van Virtual Reality;
  2. Plaats je smartphone in de houder van de SKEPP VR Bril;
  3. Doe de houder weer in de VR Bril en bevestig het over je hoofd. Tijd voor de rondleiding!

Multimedia Producer Tommy Lee legt in deze video uit hoe simpel de SKEPP VR Bril werkt.

4.2. Stel deze vragen bij een rondleiding op locatie

Je hebt door de virtuele tour een goed beeld gekregen van je potentiële kantoorruimte. Nu ga je echt kijken op locatie! Het voordeel van een fysieke rondleiding is dat je ook vragen kunt stellen aan de verhuurder van de kantoorruimte. Vraag bijvoorbeeld hoe lang de kantoorruimte al leeg staat, welke voorzieningen zijn inbegrepen bij de huurprijs en of er nog meer geïnteresseerden zijn. We helpen je hier graag bij: stel deze 7 vragen bij een rondleiding door jouw potentiële kantoorruimte!

"Online kantoorruimte zoeken is heel goed bevallen. Je stuurt een mail en binnen een dag ben je al met elkaar in gesprek over de wensen en behoeften die je hebt. Op deze manier zou ik ook weer samenwerken met SKEPP in plaats van met een traditioneel makelaarskantoor." - Barbara Kok, mede-eigenaresse Burn Out Poli, dat via SKEPP kantoorruimte vond

Bonus: een gepersonaliseerde inrichting of kantoormeubilair met Officeplanner

Is je nieuwe kantoorruimte niet gemeubileerd? Grijp dan je kans en richt je ruimte in op basis van je wensen en eisen. Met het inrichtingspakket Officeplanner kun je een gepersonaliseerde inrichting laten maken door de Personal Designer van SKEPP. Naast dit ontwerp op maat, profiteer je van een hoge mate van flexibiliteit en krijg je de keuze om het meubilair te huren, huurkopen of kopen. Je kiest uit een van de twee stijlen: URBAN Scandinavian of URBAN Industrial en mogelijk uit een afstijlpakket (Colour, Botanic of Cosy).

In deze video worden de voordelen van Officeplanner uitgelegd. Kies jij net als vele andere bedrijven voor Officeplanner?

Liever niet direct een complete inrichting afnemen, maar wel behoefte aan bijvoorbeeld een bureaustoel, kast of lounge? Werp dan eens een blik op de Webshop Officeplanner van SKEPP. Met het blog ‘Bestel simpel kantoormeubilair naar wens met de Officeplanner Webshop van SKEPP’ leggen we uit hoe jij het kantoormeubilair kiest dat past bij jouw kantoorruimte.

Zie je de voordelen van een gepersonaliseerde kantoorinrichting van Officeplanner en/of het meubilair uit de Webshop Officeplanner, maar wil je graag eerst meer inlezen in mogelijkheden omtrent kantoorinrichting? Klik op de button en vind tientallen blogs over de meest uiteenlopende inrichtingsstijlen, tips voor meubilair en de laatste trends op het gebied van kantoordesign.


Blogs omtrent kantoorinrichting

Vragen? Neem contact op en krijg verder advies

Een hele brok aan informatie heb je tot je genomen. Van tips om de juiste kantoorlocatie te vinden en voordelen van bepaalde gebouwtypen tot hulp bij het berekenen van het aantal m2 kantoorruimte en een uitleg hoe je de huurprijs zo laag mogelijk houdt. We snappen dat je na afloop van dit megablog vragen hebt. Daarom staan onze vastgoedconsultants klaar om je vragen te beantwoorden en je verder te adviseren. Samen met hen en de artikelen uit 2018 vind jij met jouw bedrijf de geschikte kantoorruimte in 2019!


Contact opnemen

Kan ik je ergens mee helpen?

Thijs
Vastgoedconsultant


Waarom SKEPP?

  • Geen verplichtingen
  • Binnen 1 uur antwoord
  • Klantenbeoordeling 9.2/10

Download hier ons magazine: Offline

In ons magazine 'Offline' vind je de beste kantoortips, meest toffe kantoorpanden, laatste trends voor je kantoorinrichting en meest unieke bedrijven uit Nederland. Win informatie in, profiteer van de tips en doe inspiratie op!