Kom in beweging op je (thuis)werkplek!

  • Door Floris Roelfsema
  • donderdag 22 april 2021

We zitten in Nederland veel te veel, het is tijd om in beweging te komen. Gemiddeld zitten we namelijk wel 11 uur per dag! De dag begint meestal zittend, van het ontbijt tot de reis naar kantoor. Op kantoor zitten we vervolgens ook het grootste gedeelte van de dag. Daarna reizen we terug naar huis om te eten en vervolgens op de bank te ploffen en series te kijken. Door het thuiswerken zitten we zelfs nog meer. Benieuwd hoe jij toch voldoende beweging kunt krijgen terwijl je thuis werkt? Lees dan snel verder!


Door thuiswerken bewegen we minder

De fiets blijft in het schuurtje staan, de auto hoeft minder bijgetankt te worden en het openbaar vervoer wordt ook minder gebruikt. Door de situatie rondom corona werken we grotendeels thuis. Fietsend of lopend naar werk gebeurt daardoor veel minder dan voorheen. Daarnaast zijn de thuiswerkdagen vaak langer. Je wilt na je werkdag toch nog even een mailtje versturen of de tekst afschrijven waar je mee bezig was. Te veel zitten is hier het gevolg van. Maar wat doet zitten met je? En hoe kom je toch in beweging op je thuiswerkplek?

IMG 2235Ook al heb je zo'n mooi uitzicht, blijf in beweging op je thuiswerkplek!

Hoe slecht is zitten nou echt?

Te veel zitten is slecht voor je, dat weet iedereen. Maar hoe slecht is het nou werkelijk? Op een normale werkdag is het volgens de Wereldgezondheidsorganisatie ongezond om langer dan 4 uur per werkdag te zitten. Zij vinden ook dat je niet langer dan 30 minuten tot 1 uur onafgebroken mag zitten. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de kans op hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes type II en verschillende soorten kanker directe gevolgen zijn van te veel zitten.

Zit je langer dan 4 uur per dag? Dan vergroot je de kans op ziekte met ernstige gevolgen. Mensen die tussen de 8 en 11 uur per dag zitten vergroten dit risico zelfs met 15%. Langer dan 11 uur per dag zitten? Dan vergroot je het risico op ziekte met ernstige gevolgen zelfs met 40%! Goede reden om minder te zitten, toch? Door meer te bewegen leef je niet alleen langer, het verminderd ook nog eens je stressniveau. Het is dus belangrijk om minder te zitten en meer te bewegen. Hoe kom je in beweging op je thuiswerkplek? Dat lees je verderop!

Herengracht 418 7533Hoeveel uur per dag werk jij zittend?

Sta op tegen te lang zitten!

Hoe kun je nou in beweging blijven op de thuiswerkplek? Door het tegenovergestelde van zitten te doen; ga staan! Door staand te gaan werken krijg je meer energie en geef je je productiviteit een boost. Je hebt meer concentratie waardoor je meer inspiratie krijgt én creatiever wordt. Heb je ook wel eens rug-, nek- of schouderklachten na een lange werkdag? Wanneer je staand werkt zijn al deze klachten verleden tijd. Staand werken zorgt namelijk voor sterkere rugspieren. Wissel jij al af tussen staand en zittend werken?

Werk je thuis? Probeer dan eens je telefoontjes en videocalls staand te doen. Blijf in beweging en loop wat heen en weer. Wil je comfort op je werkplek en de mogelijkheid tot zittend en staand werken in een? Ga dan voor een zit-sta bureau! Hiermee switch jij in een handomdraai van zittend naar staand werken. Ga je voor een elektrisch verstelbaar zit-sta bureau? Of een handmatig slingerbureau? Bij SKEPP hebben we beide. Bekijk onze webshop voor alle zit-sta bureaus.

Bureau Homey 6Kom in de benen! Wissel af tussen zittend en staand werken aan een zit-sta bureau!

Las regelmatig een pauze in

Een belangrijk deel van (thuis)werken is pauze nemen. Voor veel mensen is de structuur van kantoor weggevallen door het thuiswerken. Pauzes zorgen voor meer creativiteit en productiviteit, net als staand werken. Maar de ene pauze is de andere niet. Een kop koffie drinken en een snack eten achter je bureau en snel weer doorwerken telt niet als pauze. Hier profiteert je lichaam namelijk niet van.

IMG 0380 1Eten en drinken terwijl je doorwerkt telt niet als pauze! Klap daarom eventjes je laptop dicht.

 

Er zijn ontzettend veel manieren om pauze te houden. Heb jij gedurende de dag veel korte pauzes? Of werk je lang aan één stuk door met een lange pauze? Experimenteer wat voor jou werkt. Wij adviseren om elk uur een korte break te nemen. In deze pauze kun je een huishoudelijke taak doen, een gezonde snack voorbereiden of even niets. Let wel op dat je hier niet te veel tijd aan besteed! Anders houd je geen tijd meer over voor je andere werkzaamheden.Tip: zet wekkers voor je pauzes, maar ook wanneer de pauze voorbij is. Oja, zorg er ook voor dat je aan het einde van je werkdag echt stopt met werken.

Beweeg achter je bureau

Zoals we eerder al hebben genoemd kun je wanneer je een telefoontje krijgt, een rondje lopen. Maar ook op jouw bureaustoel kun je oefeningen doen. Door deze oefeningen verklein je de kans op lichamelijke problemen zoals nek-, rug- en schouderklachten. Wij hebben voor elke spiergroep een oefening beschreven. Zo kun jij ook tijdens je thuiswerkdag meer in beweging blijven. Laten we beginnen bij de schouders. Door je schouders 10 keer naar voren en 10 keer naar achteren te bewegen maak je de gewrichten goed los. Ook kun je de schouders ophalen en weer laten zakken. Herhaal dit een paar keer per dag.

Kantoor 2 2Beweeg achter je bureau! Maak gebruik van fitnessballen voor een actieve houding.

 

Heb je van al dat typen of schrijven last van je polsen gekregen? Dan is deze oefening echt iets voor jou! Grijp je vingers in elkaar en draai je polsen losjes rond. Zo worden je polsen weer wat soepeler. Ook is het strekken van de rug is ook belangrijk. Neem plaats op de bureaustoel en buig voorover, laat je armen en bovenlichaam tussen je benen zakken. Blijf 10 seconden zo zitten en kom daarna weer omhoog. Tijd voor de beenoefening! Ga op de bureaustoel zitten en strek 1 been voor 10 seconden uit. Herhaal dit een paar keer en wissel af met het andere been. Met welke oefening begin jij?

Hoe beweeg jij op je thuiswerkplek?

Na het lezen van deze blog weet je hoe slecht zitten is voor je gezondheid. Door meer te bewegen op je thuiswerkplek verklein je de kans op fysieke- en mentale klachten. Dankzij het staand werken ben je productiever en heb je meer energie en creativiteit. Vergeet niet om ook pauzes te nemen! Pauzes zorgen ervoor dat je weer energie krijgt om door te werken. Tot slot kun je oefeningen doen op jouw thuiswerkplek. Zo blijf je tijdens het thuiswerken toch nog in beweging. Hoe zorg jij voor beweging op de thuiswerkplek? Direct aan de slag met een zit-sta bureau? Shop de bureaus in de webshop en het bewegen kan beginnen.


Shop jouw zit-sta bureau!

Kantoorinrichting met Officeplanner

Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!

Download brochure