Wanneer is het tijd voor een nieuwe kantoorinrichting?

  • Door Femke Sand
  • woensdag 12 februari 2020

De kantoorinrichting kan een hele grote bijdrage leveren aan een goed gevoel op de werkplek. En aangezien er geen plek is buiten het eigen huis waar een mens zo veel tijd doorbrengt als op het werk, is die kantoorinrichting erg belangrijk. De werkplek moet een plek zijn waar jij en je werknemers zich goed voelen. Want geef toe: iedereen gaat toch liever naar een hippe en goed ingerichte werkplek dan een werkplek met een kantoorinrichting van 15 jaar terug? Dit zijn de 6 tekenen dat het tijd wordt om jouw kantoorinrichting eens flink aan te pakken!


04 zoek flexibel kantoormeubilair voor jouw kantoor

1.   Verouderde kantoorinrichting

Kijk even goed om je heen en zeg eens eerlijk: hoe oud zijn de meubels op jouw werkplek al? Heb je nog stoelen met vintage printjes en bijpassend tapijt? Zitten er slijtplekken op de meubels? En als je nu het kantoor moest inrichten, had je dezelfde keuzes gemaakt? Als de antwoorden op deze laatste 3 vragen respectievelijk ja, ja en nee zijn, wordt het tijd voor vernieuwing.

Een verouderde kantoorinrichting, laat ook het bedrijf zelf verouderd lijken. 

Vintage is in, maar niemand wordt blij van ouderwetse kantoormeubelen. Ook al doet dat bureau nog prima zijn werk en rollen de lades van de kasten nog even goed. Of de kantoorinrichting nog functioneert is één ding (zo niet, hoef je niet eens verder te lezen en kun je gelijk aan het meubels shoppen), maar het uiterlijk is ook ontzettend belangrijk. Een verouderde kantoorinrichting, laat ook het bedrijf zelf verouderd lijken. Tijd dus om een frisse wind door de kantoorinrichting te laten waaien!

Gustav Mahlerplein 28 6109Of zoals de poster zegt: 'Think different and be awesome'.

2.   Werknemers hebben gezondheidsklachten

Zijn er veel werknemers die klachten hebben als een zere rug, stijve nek of vermoeidheid? Kijk dan eens of dit ook aan de kantoormeubelen kan liggen. Te lang zitten en niet in een goede houding zitten is ontzettend slecht voor je. Niet voor niets wordt zitten het nieuwe roken genoemd. Maar bij kantoormeubilair dat ergonomisch is wordt gedacht aan de gezondheid van het personeel. En dat kan dat zitten al een stuk minder erg maken.

Zijn jouw bureaustoelen nog niet ergonomisch? Kan de hoogte van de bureaus aangepast worden aan de specifieke werknemer? Overweeg dan om deze te vervangen. Zorg dat je in de hele kantoorinrichting rekening houdt met ergonomie en vitaliteit. Ook zit-sta bureaus, sta-matten en deskbikes zijn een geweldige toevoeging hierbij. 

3.   Ga mee in de nieuwe werktrends

40 uur per week op kantoor zijn, altijd achter hetzelfde bureau zitten en alleen maar opstaan om koffie te halen. Dit was ooit realiteit, maar zo werkt het al lang niet meer in kantorenland. Er zijn allemaal nieuwe trends die het werken weer interessanter en productiever willen maken. Zo heb je trends als flexwerken, thuiswerken, Activity Based Werken en gedeelde werkruimtes. Grote kans dat er ook in jouw bedrijf al gebruik gemaakt wordt van een of meerdere van deze werktrends. Maar is jouw kantoorinrichting er ook op aangepast?

Claude Debussylaan Richt je werkplekken op een creatieve en efficiënte manier in! 

Bij Activity Based Werken, oftewel voor elke soort activiteit een andere ruimte beschikbaar stellen, is het nogal voor de hand liggend dat de kantoorinrichting aangepast moet worden. Maar ook wanneer er veel flexwerkers en thuiswerkers in jouw organisatie zijn, kan je je kantoorinrichting hierop aanpassen. Waar eerst iedereen altijd op het werk was, ontstaan er nu namelijk lege plekken omdat er veel minder mensen op kantoor zijn. Dat is natuurlijk zonde van de ruimte!

Maak een berekening hoeveel mensen er sowieso op kantoor zijn elke dag en hoeveel werkplekken er dus minimaal nodig zijn. Bedenk een creatieve invulling voor de ruimte die je wint. Investeer bijvoorbeeld in stiltewerkruimtes, belhokjes of een brainstormruimte in de kantoorinrichting. Is jouw kantoorinrichting nog niet aangepast op de laatste trends, dan is er dus sowieso ruimte voor een vernieuwende kantoorinrichting.

Een kantoor is het visitekaartje van het bedrijf voor (potentiële) klanten en ook voor het personeel. 

4.   Er is een grote verandering gaande in het bedrijf

Als je als bedrijf bezig bent met een grote verandering zoals een aanpassing van het logo of de hele huisstijl, een fusie of naamsverandering, denk dan ook eens aan de kantoorinrichting. We weten natuurlijk dat bij dit soort veranderingen al genoeg rompslomp komt kijken, maar toch denken we dat een verandering in de kantoorinrichting een hele passende stap in het proces kan zijn. Een kantoor is toch het visitekaartje van het bedrijf voor (potentiële) klanten en ook voor het personeel. Een kantoorinrichting draagt uit waar een bedrijf voor staat en hoe het met haar medewerkers omgaat.

De kantoorinrichting moet dus passend zijn bij het nieuwe logo, de nieuwe huisstijl of de nieuwe naam. Daarnaast kan het ook helpen om de werknemers meer te betrekken in de verandering. Leg dus uit waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt en wat maakt dat deze nieuwe kantoorinrichting goed past bij de verandering. Een verandering binnen het bedrijf kan dus een hele goede aanleiding zijn voor een verandering van de kantoorinrichting.

Werkplekken 4Als werkgever kun jij helpen de productiviteit van je werknemers te stimuleren!

5.   De productiviteit daalt

Merk je al een tijdje dat de productiviteit van de medewerkers tegenvalt en komt er minder werk gedaan dan je dacht? Dit kan een duidelijke reden zijn voor een nieuwe kantoorinrichting. Een kantoorinrichting kan namelijk op meerdere manieren de productiviteit bevorderen van de werknemers.

Wanneer je merkt dat de productiviteit achteruitgaat, kan een nieuwe kantoorinrichting je misschien wel verder helpen.

Zo blijkt dat voldoende daglicht een positieve invloed heeft op de productiviteit. Ook planten in de kantoorinrichting, een biophilic design, het aanbieden van verschillende soorten werkplekken en de juiste temperatuur beïnvloeden de productiviteit positief. Dit zijn allemaal zaken waar je in een nieuwe kantoorinrichting rekening mee kunt houden. Wanneer je dus merkt dat de productiviteit achteruitgaat of simpelweg niet op het verwachte niveau zit, kan een nieuwe kantoorinrichting je misschien wel verder helpen.

6.   Het kantoor is sfeerloos

Onze laatste teken dat het tijd is voor een verandering van de kantoorinrichting is een sfeerloos kantoor. In theorie heeft een kantoor niet veel meer nodig dan goed kantoormeubilair, goed functionerend apparatuur en voldoende ruimte. Maar je kunt je voorstellen dat een kantoor waar alleen aan deze randvoorwaarden gedacht is een totaal gebrek aan sfeer heeft.

Kantoorruimte Nicolaas Maesstraat 68Voelt dit kantoor niet als een thuis?

Steeds meer zien we dat kantoren ook loungeplekken toevoegen, huiselijke details als vloerkleden en extra’s voor vermaak zoals een tafelvoetbal. Dit zijn allemaal geen noodzakelijkheden in een kantoorinrichting, maar ze kunnen wel bijdragen aan de sfeer die er hangt op kantoor.

Denk bijvoorbeeld aan je eigen huis. Hier zet je toch ook niet alleen het noodzakelijke neer? Nee, hier wil je sfeer en gezelligheid creëren. Je wilt van je huis een thuis maken. Waarom zouden we dat dan op de werkplek niet doen? Hangt er dus op jouw kantoor geen sfeer, dan wordt het tijd voor een nieuwe sfeervolle kantoorinrichting!

Ga aan de slag!

Misschien zat je er al een tijdje over na te denken om de kantoorinrichting te veranderen, maar had je net dat ene duwtje in de rug nodig. Is er sprake van een van bovenstaande situaties in jouw kantoor? Ga dan zeker aan de slag met de kantoorinrichting. Het kan zo veel doen voor jou en je medewerkers. En natuurlijk laat het ook aan klanten zien dat je je medewerkers een fijne werkplek wilt bieden.

Ben je overtuigd en wil je aan de slag? Of ben je juist op zoek naar meer inspiratie? Neem dan een kijkje op Officeplanner. Hier kun je virtueel gemakkelijk jouw droomkantoor inrichten en op zoek gaan naar praktische én mooie meubels en andere toevoegingen voor in je nieuwe kantoorinrichting.

01 persoonlijke kantoorinrichting binnen week locatie

Kantoorinrichting met Officeplanner

Ben je op zoek naar een nieuwe kantoorinrichting of zoek je enkel wat meubilair voor je kantoor? Ga dan voor Officeplanner! Je richt zelf virtueel je droomkantoor in of vraagt een persoonlijk inrichtingsvoorstel aan door onze Personal Designer. Daarnaast kun je ook direct meubilair bestellen in de webshop. Meer weten over de mogelijkheden van Officeplanner? Download dan gratis de brochure, lees meer over de ongekende flexibiliteit van Officeplanner en wie weet heb jij binnen no-time jouw droominrichting!

Download brochure