Squib: een innovatieve reclame-methode op wielen

  • Door Marije Lammerink
  • 20 2017
  • 10

Squib, de Robin Hood van Nederland: "Stelen van de rijken om te geven aan de armen"

Iedere maand licht SKEPP een bedrijf uit voor de rubriek ‘SKEPP community’. Marije Lammerink ging voor deze editie in gesprek met Marius Brémond - Vaquer, de Franse mede-oprichter van Squib. Het bedrijf huurt sinds kort kantoorruimte aan de Warmoesstraat in Amsterdam Centrum. Hier ploeteren dagelijks 4 mensen om het concept van Squib nog verder uit te werken. Squib is werkzaam in de marketing- en reclamebranche.


Al fietsend je geld verdienen bij Squib

Een gratis fiets en ook nog eens geld verdienen door deze simpelweg te gebruiken. Dat klinkt te gek, nietwaar? Nu denk je misschien dat er allerlei addertjes onder het gras zitten, maar niets is minder waar. Het idee achter Squib is namelijk echt dat je gewoon blijft doen wat je in je dagelijkse leven altijd al deed. Brémond Vaquer: “Fiets je een dag niet? Geen probleem. Fiets je iedere dag op en neer naar je werk? Alleen maar beter!”

Zo ontstaat Squib in 2016. Een platform dat voor bedrijven een alternatieve reclame-methode realiseert. In plaats van geld pompen in peperdure billboards, betalen adverteerders een bedrag aan Squib waarmee zij mensen een gratis fiets kunnen bieden met ruimte om te adverteren.

squib concept brémond - vaquer fiets airbnbZo ziet een fiets van Squib eruit, deze krijgt een advertentie van Airbnb.


Brémond - Vaquer vergelijkt Squib met een van de bekendste volksverhalen ter wereld: Robin Hood. “Stelen van de rijken om te geven aan de armen”, lacht hij. “Eigenlijk zijn we het geld van adverteerders aan het recyclen. Het komt namelijk niet langer terecht bij grote adverteerdersbedrijven, maar bij mensen die het waarschijnlijk harder nodig hebben.”

De start op een kleine ruimte tussen de slaapkamer en de woonkamer in zijn appartement

Hij woont nog in Parijs als hij het concept Squib bedenkt. “Ik ging iedere dag met de auto naar school, stond altijd in de file en zag overal advertenties langs de weg. Het verbaasde me steeds weer hoeveel geld bedrijven uitgaven aan deze advertenties. Dat moet anders kunnen, dacht ik. Dit geld moet beter besteed worden”, zegt Brémond - Vaquer. De eerste maanden werken Brémond - Vaquer en zijn compagnons op een plekje tussen de slaapkamer en de woonkamer in zijn appartement.

Daar bedenken de oprichters de Squib-app voor alle Squib-gebruikers. De formule is heel simpel: hoe meer mensen in de omgeving van jouw fiets, hoe meer geld je verdient. Parkeer je jouw fiets in een drukke straat, dan kun je dus meer verdienen. Een ingebouwde sensor houdt dit alles bij. “Waar het op neerkomt is dat mensen hun fiets in drukke straten gaan parkeren. Dan krijgen zij meer geld en onze adverteerders een groter bereik. Een win-winsituatie dus”, legt Brémond - Vaquer uit.

squib kantoorruimte frankrijk community rubriek SKEPPHier begint het allemaal: het plekje tussen de slaapkamer en woonkamer in het appartement van Brémond - Vaquer.

Streetmarketing: pushnotificaties die jou ook écht aangaan

Voor niet-gebruikers van Squib levert deze alternatieve reclame-methode ook voordelen op. Gebaseerd op jouw persoonlijke interesses stuurt Squib pushnotificaties met daarin leuke ‘secret deals’ van adverteerders. “Het is echter niet dat we mensen volgen”, zegt Brémond - Vaquer. Volgens hem is het te omschrijven als een vorm van streetmarketing.

Ter illustratie: een bedrijf als Nike vraagt Squib om voor hen te adverteren. Jij bent groot fan van Nike en hebt daarom de Nike-app op je mobiel staan. Je loopt langs een Squib-fiets die 100 meter van de Nike Store geparkeerd staat. Wat gebeurt er dan? Dan is de kans groot dat je van Squib een pushnotificatie krijgt met daarin een boodschap als: ‘We zien dat je 100 meter verwijderd bent van de Nike Store, vandaag krijg je er 20% korting als je dit bericht laat zien’. “Doordat ze in de buurt van onze fiets zijn geweest, weten we dat ze dichtbij de Nike Store zijn”, legt de Fransman uit.

fiets squib nike huren amsterdamEen Squib-fiets van Nike.

Squib: “Adverteerders hebben bij ons de volledige controle”

Op dit moment legt Squib de laatste hand aan het uiteindelijke prototype. Alle onderdelen worden afzonderlijk getest. Met name de GPS-functie vormt een belangrijk onderdeel, hierdoor zijn adverteerders namelijk zelf in staat bij te houden waar 'hun' fietsers op dat moment adverteren.

Dit is ook precies wat Squib onderscheid van de concurrentie, vertelt Brémond - Vaquer. “Adverteerders hebben bij ons de volledige controle over de campagne. Door middel van onze GPS kunnen zij exact bijhouden hoeveel fietsers ze hebben, waar ze op dat moment aan het adverteren zijn en hoeveel mensen de advertentie al heeft bereikt.”

gemeubileerd kantoor amsterdam centrum warmoesstraat squibHet huidige kantoor van Squib in het centrum van Amsterdam.

“Berlijn, Londen, Barcelona… eigenlijk gewoon de hele wereld!”

De Squib-fietsen vind je alleen nog maar in Amsterdam, toch remt dit de ambitie van de mede-oprichter zeker niet. Hij kijkt ook buiten onze landsgrenzen. “Het plan is om in heel Nederland aan de slag te gaan, om vervolgens uit te breiden naar Berlijn, Londen, Barcelona… eigenlijk gewoon de hele wereld!”

Bij het openen van dit artikel denk je waarschijnlijk: ‘Squib…. Nog nooit van gehoord!’ Helemaal niet zo gek. De bedenkers van Squib spelen hier bij de oprichting slim op in. Squib is namelijk afgeleid van de Engelse straattaal waarin het woord ‘Squib’ een type vuurwerk omschrijft dat een klein sissend geluidje maakt voordat het tot ontploffing komt. Of zoals Brémond - Vaquer het liever omschrijft: “We zijn dan misschien wel niet zo schreeuwerig, maar ons effect is minstens zo sterk.

Lees ook: SKEPP community #2 | ProgramIT: een ICT-opleider met een unieke aanpak

Lees ook: SKEPP community #1 | Quiver: "Over 5 jaar zijn wij de standaard in het uitwisselen van bestanden"

Kan ik je ergens mee helpen?

Pim
Vastgoedconsultant


Waarom SKEPP?

  • Geen verplichtingen
  • Binnen 1 uur antwoord
  • Klantenbeoordeling 9.2/10

Download hier ons magazine: Offline

In ons magazine 'Offline' vind je de beste kantoortips, meest toffe kantoorpanden, laatste trends voor je kantoorinrichting en meest unieke bedrijven uit Nederland. Win informatie in, profiteer van de tips en doe inspiratie op!