Convious: een SaaS platform voor de vrijetijdssector met innovatieve ticketsystemen

  • Door Jari Wesselink
  • woensdag 21 juni 2017
  • 10

Hotelovernachtingen en vliegtickets als voorbeeld, een belangrijke rol voor kunstmatige intelligentie en indrukwekkende prestaties

Ook in juni licht SKEPP weer een bedrijf uit voor de rubriek 'SKEPP community'. Jari Wesselink van SKEPP ging het gesprek aan met Kevin Westermeijer, CCO en co-founder van Convious. Het bedrijf, werkzaam in de branche Software as a Service (SaaS) voor de vrijetijdssector, huurt kantoorruimte in Amsterdam aan de Van Diemenstraat.


kevin westermeijer co-founder conviousKevin Westermeijer van Convious in het kantoor in Amsterdam.

Prijsbepaling bij hotelovernachtingen en vliegtickets als inspiratie voor Convious

Wanneer je een hotelovernachting of een vliegticket wil boeken, merk je dat vraag en aanbod de prijs bepalen. Vreemd dat dit niet in de rest van de wereld wordt toegepast, dacht Westermeijer. En zie daar, een nieuwe markt... De markt waarin Convious zich meldde. Hoe? "We leveren één regel code aan voor de website van het bedrijf, waardoor ons platform actief wordt. Door middel van kunstmatige intelligentie, beter bekend als Artificial Intelligence (AI), verhogen wij de conversie en omzet en verbeteren de klantrelatie voor onze partners", licht Westermeijer de werkwijze toe. Convious verdient geld door commissie over de omzet te ontvangen.

Het Convious-platform pakt bezoekers al op bij het klikken van een relevante advertentie. "Op het moment dat iemand daar op klikt, weten we eigenlijk al wat zijn of haar intenties zijn. Met behulp van onze algoritmen en externe factoren als de weersverwachtingen, de drukte in het park en datum en tijdstip, verbeteren we de daarop volgende customer journey. Dat is het pad dat de bezoeker bewandelt op de website tot en met de aankoop", legt Westermeijer uit.

ticketsysteem dolfinarium sealife pop-ups convious saas platformLinks een voorbeeld van een pop-up op de website van Sea Life, rechts een voorbeeld van een pop-up op de website van het Dolfinarium. Dit leidt naar het ticketsysteem van Convious. (Fotobron: screenshots websites Sea Life en Dolfinarium)

Van Ticketoo naar Convious: van 'dumpkanaal' naar klantgericht model

Het klinkt goed, het concept van Convious. Toch begon het in eerste instantie in december 2015 met een ander concept: Ticketoo. "We vonden dat er een overcapaciteit aan kaarten van bijvoorbeeld dierentuinen was en dat de mensen van de dierentuinen niet de knowhow hadden om het goed te verkopen", zegt Westermeijer. En zo meldt Ticketoo zich in de markt van 'third parties', waar ook bekende namen als Vakantieveilingen en Groupon toe behoren. 'Dumpkanalen', zo noemt Westermeijer ze.

Ticketoo stopte als 'third partie' omdat het klanten écht wilde helpen, een goede klantrelatie opbouwen. Waarom? "'Third parties' delen geen data en hoe kun je nu iets opbouwen zonder te weten wie je klanten zijn? Bovendien vonden we het moeilijk om ons merk op te bouwen, we gaven 80% van de inkomsten uit aan marketing. We zagen meer potentie in het huidige model", licht Westermeijer toe. Hij geeft toe dat het een gok was.

Na 1 jaar Ticketoo: vaarwel Ticketoo, welkom Convious. Het 'nieuwe' model biedt 3 opties, namelijk reguliere ticketverkoop tegen dynamische prijzen, je biedt consumenten dus de kans om 'gewoon' een ticket te kopen. Een andere optie is het 'noem je eigen prijs'-model, hierbij kan de consument een bod doen op een ticket. Optie 3? Een combinatie van deze 2. De keuze is aan de partner. Het heeft geleid tot een team bestaande uit 9 personen, waarbij nog 4 vacatures openstaan. Een snelle groei in nog geen jaar tijd.

website dolfinarium ticketsysteem convious kortingHet ticketsysteem op de website van het Dolfinarium, wat door Convious onderhouden wordt. (Fotobron: screenshot website Dolfinarium)

Indrukwekkende resultaten: aantal verkochte online tickets bij Sea Life ruim verdubbeld

Dat het werkt, blijkt uit de resultaten die Convious heeft geboekt bij Sea Life, een indoor aquarium. Het aantal online verkochte tickets steeg met ruim 106%, de online inkomsten stegen navenant. Ook bij andere klanten zijn inmiddels zeer goede resultaten behaald.

Dan is natuurlijk de vraag: hoe doet Convious dit? Het Convious-platform boekt voornamelijk succes door het gedrag van klanten te beïnvloeden. Iemand die voor de eerste keer op de site komt, wordt anders benaderd dan iemand die terugkeert. Bij terugkerende bezoeken stuurt Convious aan op het aanschaffen van kaartjes.

Ook als mensen van websites van 'third parties' als Groupon komen, speelt Convious daarop in door een beter aanbod te doen. Door algoritmes en AI bouwt Convious profielen op van bezoekers, zodat bekend is waar de desbetreffende persoon gevoelig voor is. Iets dat leidt naar een hogere conversie, merkten ook bekende partners als Plopsa, Walibi Holland en Thermae 2000 World of Welness.

convious ticketsysteem sealife voordelenEen passage uit de brochure van Convious, met het ticketsysteem van Sea Life en 3 voordelen van de werkwijze van Convious.

Convious is ambitieus: binnen 3 jaar marktleider in Europa

De resultaten wekken uiteraard een grenzeloos vertrouwen bij de mensen van Convious, uitbreiding naar andere branches ligt bijvoorbeeld op de loer. "Bijvoorbeeld bioscopen, vakantieparken, sportevenementen en andere evenementen", bespreekt Westermeijer de mogelijkheden. "Daarnaast willen we het uitrollen naar andere landen, we starten nu met de eerste internationale partij."

We pakken de glazen bol erbij en vragen Westermeijer waar Convious over 3 jaar staat. Hij antwoordt ambitieus: "Dan zijn we in Europa marktleider in de AI driven sales voor de vrijetijdssector." Toevallig binnenkort naar Sea Life of het Dolfinarium? Let goed op bij het kopen van online tickets, doe je voordeel met de informatie uit dit artikel.

Lees ook: SKEPP community | Body Language Academy: eerste opleider in Nederland waarbij non-verbale communicatie centraal staat

Kan ik je ergens mee helpen?

Mathios
Vastgoedconsultant


Waarom SKEPP?

  • Geen verplichtingen
  • Binnen 1 uur antwoord
  • Klantenbeoordeling 9.2/10

Download hier ons magazine: Offline

In ons magazine 'Offline' vind je de beste kantoortips, meest toffe kantoorpanden, laatste trends voor je kantoorinrichting en meest unieke bedrijven uit Nederland. Win informatie in, profiteer van de tips en doe inspiratie op!